30 december 2015
Trådstartare
Det som måste göras med bilen är egentligen inte så mycket.
För att få köra måste jag byta däck.
Jag har Pirelli P-Zero fram och Michelin Pilot Sport Cup 2 sitter bak.
Reglementet i TA-Club säger:
"9.1 Däck ska vara Dot och E-märkta, och godkänd för gatbruk, ingen form av tävlingsdäck får
monteras, Threadwear 180 får ej understigas."
Och för att förklara vad threadware är så kopierar jag in en text från rejsa.nu
Treadwear är ett jämförelseindex för hur slitstarkt (hårt) ett däck är. Treadwear ingår i UTQG, Uniform Tire Quality Grading systemet, och är nå't som NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration, i staterna har hittat på.
Treadwear 100 motsvarar slitagebeständigheten hos ett gammalt förhistoriskt diagonaldäck. Om ett däck har TW 200 håller det alltså dubbelt så länge.
Så kallade R-däck brukar ha TW 60 eller så.
Highwaybetonade US-radialer kan ha 400 eller mer = snorhala.
Ett vanligt halvsportigt sommardäck av svenssontyp ligger kanske på 270. "
Pirelli P-Zero har ett thredware värde på 220 och Pilot Sport Cup 2 har ett värde på 180.
Vilket gör att 2 däck måste bytas.
Det optimala för mig hade varit att åka 18".
Så det jag vill är att köpa ett par lätta fälgar i storlek 9,5x18 så kan man åka 265or på dom.