3445
Sök

Varierande oljetryck, Dodge durango

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
tja..
varierande oljetryck på en Dodge durango slt -98.
först va trycket lite för litet sedan efter några varv runt gårdsplan så vart de lite över helt plötsligt..
vad kan orsaka varierande oljetryck??

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

4 503 Inlägg
31 december 2015
vadå "lite över"?

Bakhjulsdriven
342 Inlägg
1 januari 2016
Oljetrycket är alltid varierande det beror på oljepumpens varvtal samt oljans viskositet om den är varm eller kall

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
jojo. men de är ju då vid ett och samma varvtal fast vid olika tillfällen som de är olika oljetryck enligt instrumentet i bilen. har aldrig haft en bil där de vart förhöjt oljetryck så jag vart misstänksam. har inte kollat igenom bilen ordentligt än men de finns fler problem de vet jag.
hastighetsmätaren börjar först funk efter 50km/h tex.. men de ör nog givaren på bakaxelklumpen va jag läst mig till.

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 januari 2016
Jaha...o hur höga/låga tryck pratar vi om? Som sagt oljetrycket varierar beroende på varvtal och oljans temperatur. En kallstartad motor kan ha runt 3 bar i oljetryck på tomgång, som sedan sjunker ner mot knappt 2 bar vid varm olja. Normalt oljetryck vid driftsvarm olja (ej bil specifikt!) är typ mellan 1-6 Bar, där 1 Bar är vid tomgång, och 6 Bar där pumpen är som mest effektiv, vilket inte alltid behöver vara vid maxvarv?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 503 Inlägg
3 januari 2016
givarfel?

Sök