3783
Sök

Generatorn laddar 17V på tomgång, Audi A3 1.8T

57 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej!
Har sökt på forumet men inte hittat något som ser ut som mitt fall.

Mäter jag på batteriet på tomgång så mäter den 17.3 volt och kan även hoppa upp till 18V om jag ökar RPM.

Började idag (6/1) då jag skulle iväg med bilen och den inte startade (-15 och ett trött batteri)
Startade bilen med startkablar och for iväg, samma visa var det när jag skulle hem.

Lite kallt och för mörkt för att undersöka ikväll, men jag undrar om batteriet i sig kan göra att generatorn laddar för mycket, då jag vet att batteriet är gammalt och inte i topp trim, eller om det kan vara laddningsregulatorn det är fel på?

Tips mottages gärna smile


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 januari 2016
#2
Det blir nog till att byta antingen generator eller batteri. Inte så bra att köra med för hög spänning till elektroniken och batteriet börjar småkoka lite med små bubblor. Prova först  med att byta och mäta batteri från skroten för några 100lappar , för generatorn ska dom ha betydligt mer för, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Cupra_
6 januari 2016
#3
Eller så kan det vara laddningsregulatorn som styr hur mycket det ska laddas med. Lite halvvanligt fel på vag-bilar..

Batteriet har för övrigt inget alls att göra med om det laddas för mycket faktiskt.

57 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#4
tommen1 skrev:
Det blir nog till att byta antingen generator eller batteri. Inte så bra att köra med för hög spänning till elektroniken och batteriet börjar småkoka lite med små bubblor. Prova först  med att byta och mäta batteri från skroten för några 100lappar , för generatorn ska dom ha betydligt mer för, mvh tommen

Så kanske lite vågat köpa ett nytt batteri? det har legat på "köplistan" ett tag men bortsetts då det funkat tills nu.

Deception skrev:
Eller så kan det vara laddningsregulatorn som styr hur mycket det ska laddas med. Lite halvvanligt fel på vag-bilar..

Batteriet har för övrigt inget alls att göra med om det laddas för mycket faktiskt.

Laddningsregulatorn var jag också inne på, men läste att någon sa att om batteriet är kasst så kan generatorn ladda för mycket. ( vilket jag tyckte lät skumt)
Senast redigerat av PatricJuel (6 januari 2016)


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 januari 2016
#5
Det ska bli spännande att se om det var generatorn eller batteriet som ställde till detta. Min gamla taunus från 72 lämnade uppåt 17 volt men så var den iofs relästyrd och det var bara till att justera reläet på generatorn.
Men har inte dagens generatorer en fast maxspänning på 14,5 volt?
För egen del så satsar jag på batteriet, men man har väl fel som vanligt när man gissar..
Senast redigerat av tommen1 (6 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 008 Inlägg
6 januari 2016
#6
Eftersom bilen var "död" och du fick kabla igång den så är det mest troligt att en cell dött i batteriet, vilket medför att spänningen höjs från generatorn och "överladdar" batteriet.
Kör inget med bilen innan du bytt batteri och mät spänningen igen för att säkerställa att inte regulatorn tagit skada.


57 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#7
240bns skrev:
Eftersom bilen var "död" och du fick kabla igång den så är det mest troligt att en cell dött i batteriet, vilket medför att spänningen höjs från generatorn och "överladdar" batteriet.
Kör inget med bilen innan du bytt batteri och mät spänningen igen för att säkerställa att inte regulatorn tagit skada.

Det var det som jag hade läst tidigare som jag funderade på.

Så då står jag här i valet att jag antingen ska köra på ett nytt batteri (begagnat) eller en laddregulator utifrån det vi kommit fram till? roll
Senast redigerat av PatricJuel (6 januari 2016)


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 januari 2016
#8
Förr eller senare  får du ändå byta batteri, DET är säkert..
MEN har du en kompis med bil så kan ni ju byta batteri sinsemellan så vet du..
Alernativt fråga skrtoten om du får provbyta..
Senast redigerat av tommen1 (6 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

57 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#9
tommen1 skrev:
Förr eller senare  får du ändå byta batteri, DET är säkert..
MEN har du en kompis med bil så kan ni ju byta batteri sinsemellan så vet du..
Alernativt fråga skroten om du får provbyta..
Då har du även chansen att fråga vad en generator kostar..
Är dom omänskliga så åk inte dit fler gänger.

Ska kika över dessa möjligheter imorgon, tack för input smile


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 januari 2016
#10
Förr eller senare  får du ändå byta batteri, DET är säkert..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
7 januari 2016
#11
Oavsett om batteriet är kasst eller ej så borde du kunna starta bilen, sen lyfta minuspolen på batteriet och då mäta mellan plus och jord. Då har du kopplat bort batteriet ur ekvationen.


57 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#12
Lyft ur batteriet ur bilen och tagit in det, mätte upp 19.20VOLT!!?

Nytt batteri på ingång så får se vad som händer, och om generatorn laddar som den ska..


5 129 Inlägg
7 januari 2016
#13
Pröva att byta batteri i ditt mätinstrument till att börja med. 19V på en 12V batteri verkar otroligt.
När morsans bil laddade ca 16-17V så gick alla lampor sönder efter några minuter.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

57 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#14
mb_pucken skrev:
Pröva att byta batteri i ditt mätinstrument till att börja med. 19V på en 12V batteri verkar otroligt.
När morsans bil laddade ca 16-17V så gick alla lampor sönder efter några minuter.

Hehe, precis när du skrev det så började jag ifrågasätta min voltmätare och då ser jag en blinkande batteriindikator så får fixa ett nytt A23 batteri.

Fast mäter jag på ett vanligt AA batteri så får jag upp normala värden (1.82v)
Senast redigerat av PatricJuel (7 januari 2016)


57 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#15
Problemet löst! big_smile

Var batteriet som felade, köpte ett nytt idag och bytte ut det och då fick jag bra värden på multimetern, ca 14.3-14.5V

Tack för nyttig info, bra att man kan få hjälp så pass snabbt smile


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
7 januari 2016
#16
PatricJuel skrev:
Problemet löst! big_smile

Var batteriet som felade, köpte ett nytt idag och bytte ut det och då fick jag bra värden på multimetern, ca 14.3-14.5V

Tack för nyttig info, bra att man kan få hjälp så pass snabbt smile

Skönt att det ändå var ett så pass smärtfritt fel smile


57 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#17
VKN_940 skrev:
PatricJuel skrev:
Problemet löst! big_smile

Var batteriet som felade, köpte ett nytt idag och bytte ut det och då fick jag bra värden på multimetern, ca 14.3-14.5V

Tack för nyttig info, bra att man kan få hjälp så pass snabbt smile

Skönt att det ändå var ett så pass smärtfritt fel smile

Ja det var skönt, nytt batteri skulle jag ändå köpt så småningom så det var ett skönt besked att det inte var regulatorn:)



Sök