3177
Sök

Låsa vevaxel till Ford fusion 1,4

18 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej ska byta kamrem på en Ford fusion 1,4 tdi måste jag låsa vevaxel och kamaxel eller man behöver inte på dom
Bilarna. Skulle vara tacksam för svar

Fri fart för ett fritt folk!
14 173 Inlägg
9 januari 2016
#2
man bör låsa dom ja..   alla modernare bilar har lösa drev överallt så när man släpper skiten så kan allt hoppa iväg så både vev och kam/ar ska låsas på alla moderna bilar sen ska allt monteras spännaren ska sättas som den ska vara sen ska man dra åt dreven.

så är det på alla lite nyare bilar jag bytt rem på..
sen kan man alltid fuska genom att märka upp själv men det blir inte 100% då dagens motorer är gjorda på det sättet att man spänner upp allt och drar åt och får då allt nollat till 100%  för är remmen någon mm längre eller kortare så påverkar det motorn.  antagligen mest emmisons trams men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
#3
Ja men jag har hört att på vissa av ford bilar så snabbt man lossar på remskiva så kommer inställningar till vevaxel förstöras om man inte låser vevaxel på sidan av motor det jag undrar är det så på den bilen Ford fusion 1,4 tdi. Tack

Fri fart för ett fritt folk!
14 173 Inlägg
10 januari 2016
#4
Gtr-83 skrev:
Ja men jag har hört att på vissa av ford bilar så snabbt man lossar på remskiva så kommer inställningar till vevaxel förstöras om man inte låser vevaxel på sidan av motor det jag undrar är det så på den bilen Ford fusion 1,4 tdi. Tack

så är det på alla nya bilar.. finns inget som låser drevet så det stämmer... 


vat jag vet så har ingen modern bil någon låsning på drevet på veven längre..

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
#5
Men var ska man låsa vevaxel till denna bilen hittar inte en m10 skruv på vänster sida jag har letar jätte mycket är det ingen som har mekat med denna bild.

18 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
#6
Det måste finnas nån låsning eftersom det finns ingen märkering  på vevaxel eller kamaxel

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 januari 2016
#7
Gtr-83 skrev:
Det måste finnas nån låsning eftersom det finns ingen märkering  på vevaxel eller kamaxel

Vart skulle veven åka iväg?  Är man osäker så applicera handbroms och 1:ans växel. Märk även kamdrevet tydligt för säkerhets skull.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 januari 2016
#8
Man ska absolut sätta dit en låsning till veven när det inte finns nån kil till nedre remskivan, när jag jobba med Ford var det ganska vanligt med motorras när hemma-mekare försökt att byta kamrem själva utan rätt kunskap och verktyg.

- Time Attack -

18 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#9
ok vad jag fick höra så finns det kil på den bilen men betyder det att jag kan lossa remskiva utan jag behöver låsa vevaxel snälla hjälp mig

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 januari 2016
#10
Om det finns kil kan du lossa allt som vanligt bara det finns märkningar.

- Time Attack -

18 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#11
Det finns ingen markeringar på vevaxel eller på kamaxel. Men där finns kil vad jag fick höra av nån. Räcker det att jag nollar motorn igenom jag öppnar glödstiftet och kolla på cylinder ett och sen efter öppnar jag remskiva


Sök