3124
Sök

Byte från clocka till varvräknare, volvo 240 DL -86

9 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Har problem att så igång min varväknare, det är en orginal varvräknare som jag bytte från den stora klockan.

Jag har endast kopplat in den röd/vita sladden på den nedre kontakten på varvräknaren, resten är orört, men så fort jag varvar så vägrar varvärknaren röra på sig. Vad har jag gjort för fel tro?

Har även kikat vid tändspolen och den verkar inkopplad.
Kan f.ö säga att bilen är orginal och jag är en redig nybörjare, så bear with me smile


Mvh Niclas

Forummoderator
26 344 Inlägg
12 januari 2016
#2
Jomenabsolut skrev:
Hej!

Har problem att så igång min varväknare, det är en orginal varvräknare som jag bytte från den stora klockan.

Jag har endast kopplat in den röd/vita sladden på den nedre kontakten på varvräknaren, resten är orört, men så fort jag varvar så vägrar varvärknaren röra på sig. Vad har jag gjort för fel tro?

Har även kikat vid tändspolen och den verkar inkopplad.
Kan f.ö säga att bilen är orginal och jag är en redig nybörjare, så bear with me smile


Mvh Niclas

Hej och välkommen till Garaget.org!

En fråga; du skriver om den röd-vita sladden och du säger att du har kopplat rätt till tändspolen..men har du jordat?

Hittade en liknande tråd som förhoppningsvis hjälper lite;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112669

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Jomenabsolut skrev:
Hej!

Har problem att så igång min varväknare, det är en orginal varvräknare som jag bytte från den stora klockan.

Jag har endast kopplat in den röd/vita sladden på den nedre kontakten på varvräknaren, resten är orört, men så fort jag varvar så vägrar varvärknaren röra på sig. Vad har jag gjort för fel tro?

Har även kikat vid tändspolen och den verkar inkopplad.
Kan f.ö säga att bilen är orginal och jag är en redig nybörjare, så bear with me smile


Mvh Niclas

Hej och välkommen till Garaget.org!

En fråga; du skriver om den röd-vita sladden och du säger att du har kopplat rätt till tändspolen..men har du jordat?

Hittade en liknande tråd som förhoppningsvis hjälper lite;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112669

Tack smile)

Jag fäljde bara bruksamvisningarna på 240.se, så nej det har jag inte. behöver jag koppla in de övre också?
Jag tog bara en fördragna sladden så jag har ej dragit nått själv, utan bara kopplat vad som redan finns.

Mvh Niclas

10 163 Inlägg
13 januari 2016
#4
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#5
Djo skrev:
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

10 163 Inlägg
13 januari 2016
#6
Jomenabsolut skrev:
Djo skrev:
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#7
Djo skrev:
Jomenabsolut skrev:
Djo skrev:
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

Osäker, är det viktigt att skruvarna sitter fast? ska kolla. samt jag kikade runt på nätet och det verkar som det finns olika varvätare, är det möjligt att en av dom inte fungerar?

mvh

10 163 Inlägg
13 januari 2016
#8
Jomenabsolut skrev:
Djo skrev:
Jomenabsolut skrev:

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

Osäker, är det viktigt att skruvarna sitter fast? ska kolla. samt jag kikade runt på nätet och det verkar som det finns olika varvätare, är det möjligt att en av dom inte fungerar?

mvh

finns olika mätarhus ja och ja du lär nog ha rätt där (ett tag sedan jag gjorde detta)

Ja du får ju övrig ström där så sitter den inte fast lär den nog inte fungera.

får ursäkta mig lite men vart 4 år sedan jag gjorde detta men det var busenkelt men du lär ha rätt grejer.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#9
Djo skrev:
Jomenabsolut skrev:
Djo skrev:

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

Osäker, är det viktigt att skruvarna sitter fast? ska kolla. samt jag kikade runt på nätet och det verkar som det finns olika varvätare, är det möjligt att en av dom inte fungerar?

mvh

finns olika mätarhus ja och ja du lär nog ha rätt där (ett tag sedan jag gjorde detta)

Ja du får ju övrig ström där så sitter den inte fast lär den nog inte fungera.

får ursäkta mig lite men vart 4 år sedan jag gjorde detta men det var busenkelt men du lär ha rätt grejer.

Attans då, men den lär ju fungera även om det är olika modeller? för jag kan inte se någon anledning varför den inte skulle fungera.

Men får ta ock kika nogrannt , men sist ja kollade satt den stabilt och gick ej att rubba.

Har sett vissa koppla in kontakterna där uppe? (alltså + och - och någon till))

mvh

664 Inlägg
13 januari 2016
#10
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

9 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
#11
Toddemannen skrev:
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

Ursäkta min dumhet, men menar du att jag ska koppla in något mer än rödvit i varvräknaren eller inte?

Kan man mäta om kabeln funkar eller om den har kabelbrott?

Mvh tappad snubbe

664 Inlägg
14 januari 2016
#12
Jomenabsolut skrev:
Toddemannen skrev:
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

Ursäkta min dumhet, men menar du att jag ska koppla in något mer än rödvit i varvräknaren eller inte?

Kan man mäta om kabeln funkar eller om den har kabelbrott?

Mvh tappad snubbe

Hehe, du ska koppla in den röd/vita i botten på varvräknarens baksida.
Efter det kolla i motorutrymmet i det åtta poliga gråa kontaktstycket om du har en svart 1,5mm2 kabel till din tändspole det ska vara varvsignalkabel till den röd/vita som går till baksidan av ditt instrument! smile

Möjligt att det är en annan färg kanske , kan kolla upp det åt dig senare annars om det inte stämmer , ligger på sjukan atm.

9 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
#13
Toddemannen skrev:
Jomenabsolut skrev:
Toddemannen skrev:
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

Ursäkta min dumhet, men menar du att jag ska koppla in något mer än rödvit i varvräknaren eller inte?

Kan man mäta om kabeln funkar eller om den har kabelbrott?

Mvh tappad snubbe

Hehe, du ska koppla in den röd/vita i botten på varvräknarens baksida.
Efter det kolla i motorutrymmet i det åtta poliga gråa kontaktstycket om du har en svart 1,5mm2 kabel till din tändspole det ska vara varvsignalkabel till den röd/vita som går till baksidan av ditt instrument! smile

Möjligt att det är en annan färg kanske , kan kolla upp det åt dig senare annars om det inte stämmer , ligger på sjukan atm.

ah, okej. vart i motorutrymmet sitter den åtta-poliga kontakten? Krya på dig!

mvh

10 163 Inlägg
14 januari 2016
#14
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

664 Inlägg
14 januari 2016
#15
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181561/181561-ea10117601aedbb5c5379026e0c26800.jpg

Kollar du noga på bilden ska det sitta ett grått kontaktstycke där inom den röda markeringen , där i går alla givare och signaler till instrumenten samt startmotor osv. smile och i den ska det finnas en svart kabel som är varvsignal, kolla om den finns.

Ska in på tändspolens ingång nr 1 eller minus om jag kommer ihåg 100 smile

Du kan ju kontaktmäta med ljudsignal med multimeter om du har det , så du vet exakt vilken kabel som kommer ifrån mätarhuset

664 Inlägg
14 januari 2016
#16
Djo skrev:
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

Som jag sa mycket möjligt att dom bytt färg på kabeln, tror dom gjorde det efter 84 smile

10 163 Inlägg
15 januari 2016
#17
Toddemannen skrev:
Djo skrev:
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

Som jag sa mycket möjligt att dom bytt färg på kabeln, tror dom gjorde det efter 84 smile

Min är en 92a wink

Tycker personligen det skulle vara konstigt om dom bytt färg halvvägs på en kabel, Finns ju dock konstiga idéer men varför dom skulle gjort det helt plötsligt förstår jag ej.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#18
Toddemannen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/182/181561/181561-ea10117601aedbb5c5379026e0c26800.jpg

Kollar du noga på bilden ska det sitta ett grått kontaktstycke där inom den röda markeringen , där i går alla givare och signaler till instrumenten samt startmotor osv. smile och i den ska det finnas en svart kabel som är varvsignal, kolla om den finns.

Ska in på tändspolens ingång nr 1 eller minus om jag kommer ihåg 100 smile

Du kan ju kontaktmäta med ljudsignal med multimeter om du har det , så du vet exakt vilken kabel som kommer ifrån mätarhuset

Djo skrev:
Toddemannen skrev:
Djo skrev:
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

Som jag sa mycket möjligt att dom bytt färg på kabeln, tror dom gjorde det efter 84 smile

Min är en 92a wink

Tycker personligen det skulle vara konstigt om dom bytt färg halvvägs på en kabel, Finns ju dock konstiga idéer men varför dom skulle gjort det helt plötsligt förstår jag ej.

Tack för alla tips, men har ännu inte lokaliserat problemet. Dock såg jag en grej idag, förra ägaren har kopplat bort en 3pins kontakt som sitter under/bakom handbromskåpan. därav var en av sladdarna var i samma röd/vit schema. Så finns det någon chans att jag får varvräknaren att fungera om jag kopplar ihop dom?
om inte, vad är funktionen (förutom bältesvarnare) på 3pins grejen?

mvh nybörjare smile

10 163 Inlägg
16 januari 2016
#19
Svårt tro den ska ha något med det att göra,

har du kollat på tändspolen så det sitter en tredje kabel där ? om inte så ska den finnas i närhetten så du kan få signal till mätaren.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#20
Djo skrev:
Svårt tro den ska ha något med det att göra,

har du kollat på tändspolen så det sitter en tredje kabel där ? om inte så ska den finnas i närhetten så du kan få signal till mätaren.

okej, har kollat in tändspolen och det sitter 3 sladdar där, varav två av dom är röd/vita. tror du att det finns en chans att någon har förväxlat dom och kopplat fel en gång i tiden?

mvh


Sök