torsen skrev:
Tror inte någon nämnt batteriets förmåga att leverera allt mindre ju kallare batteriet är.
Lösningen är att ta in batteriet i värmen i lägenheten eller värma det på annat sätt.
På senare sextiotalet ägde jag en BMW 2002 med Webastovärmare.
Den hade en anordning som placerades under bilbatteriet.
Genom anordning leddes de varma avgaserna från värmaren.
Härigenom kunde mer energi frigöras från det uppvärmda batteriet.
Samtidigt kan ett varmt batteri ta till sig mer laddning än ett nedkylt dito.
Lösningen för den som bor i lägenhet utan garage och utan "elstolpe" på parkeringsplatsen.
En annan lösning, på problemet med kallt batteri, som varken vill avge energi eller ta till sig laddning, är att göra som en dåvarande granne = lång förlängningskabel ut genom fönstret och medelst hårfön värma batteriet.
Han ägde ett av dåtidens stora fiaskon, Ford Taunus 12 M.
Senare mest ihågkommen som motordonator till SAAB V4, fast då med motorn förstorad till 1500 cc.