Hej! Har en 945 ftt som krånglar lite, den vill helt plötsligt inte starta efter bytt lite allt i tändväg plus bytt kamrem, kamrem bytt på verkstad. Innan den byttes stod den 1 kugg fel och nu när den står rätt vill den inte starta. Startar den går den ojämnt och konstigt och dör ganska snabbt men då har man nött ett ganska bra tag. Får bensin och gnista. Har även renovera motor och tagit upp toppen och självklart bytt packningar. Bytt btr, lmm o de mesta motorväg, kan de vara elfel? Någon som har något tips på vad som kan göras?
Alla delar är original, nyss bytt lmm och lambda original. Konstiga är att bilen går ena kvällen sen nästa dag utan att röra något så startar den inte dagen efter..
Felkodar ändå lmm och lambda samt att han går för fet/mager men den går alldeles för fett känner man.
Senast redigerat av aangelicaakarlsson (18 januari 2016)
Justerar tändningen själv, dock står den 20 back i tändningen, vad de kan bero på vet ja ej, eftersom den ställer tändningen själv så kan de va svänghjulet eller nån givare?
du kan vrida på plattan på baksidan toppen för att justera tändningen grundläget många ft har en plast bit sitter där för att den ska ligga i rätt läge "inte behöve justeras men om den gick innan kamrämmen sattes rätt kan det vara någon som har varit där och tagit bort den och justerat den
Justerar tändningen själv, dock står den 20 back i tändningen, vad de kan bero på vet ja ej, eftersom den ställer tändningen själv så kan de va svänghjulet eller nån givare?
Strobbar du tändningen 20grader btdc vid körning på startmotorn/tomgång? eller hur menar du med 20grader back?
Kan låta rimligt med 20 grader btdc. Om svänghjulet hade suttit ett "hack" fel hade tändningen stått närmare 60grader btdc eller 30grader atdc.
spridarna/datorn är ordentligt jordade vid fuelrail-infästningen?
Är bilen en 93a? i så fall har du två bränslepumpar, en i tanken och en under förarstolen. Kollat bränsletryck under startförsök?
Spridarmotstånden har alltid varit inkopplade? - annars bränd styrbox.