3327
Sök

945 ftt krånglar

18 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej! Har en 945 ftt som krånglar lite, den vill helt plötsligt inte starta efter bytt lite allt i tändväg plus bytt kamrem, kamrem bytt på verkstad. Innan den byttes stod den 1 kugg fel och nu när den står rätt vill den inte starta. Startar den går den ojämnt och konstigt och dör ganska snabbt men då har man nött ett ganska bra tag. Får bensin och gnista. Har även renovera motor och tagit upp toppen och självklart bytt packningar. Bytt btr, lmm o de mesta motorväg, kan de vara elfel? Någon som har något tips på vad som kan göras? roll

303 Inlägg
18 januari 2016
#2
Alla delar är original?
Vet om eftermarknads lmm som gett helt tokiga värden.

Felkoder?

Prova koppla bort lambda och lmm var för sig. Går bilen bättre eller sämre?

18 januari 2016
Trådstartare
#3
Alla delar är original, nyss bytt lmm och lambda original. Konstiga är att bilen går ena kvällen sen nästa dag utan att röra något så startar den inte dagen efter.. hmm

Felkodar ändå lmm och lambda samt att han går för fet/mager men den går alldeles för fett känner man.
Senast redigerat av aangelicaakarlsson (18 januari 2016)

8 Inlägg
18 januari 2016
#4
om kammen stod ett kugg fel och den gick då så prova att justera tändningen med tanke på att den drivs av kammen


18 januari 2016
Trådstartare
#5
Justerar tändningen själv, dock står den 20 back i tändningen, vad de kan bero på vet ja ej, eftersom den ställer tändningen själv så kan de va svänghjulet eller nån givare?

8 Inlägg
18 januari 2016
#6
du kan vrida på plattan på baksidan toppen för att justera tändningen grundläget många ft har en plast bit sitter där för att den ska ligga i rätt läge "inte behöve justeras men om den gick innan kamrämmen sattes rätt kan det vara någon som har varit där och tagit bort den och justerat den

har du bytt spridare på den ?

ja du har en givare på svänghjulet


18 januari 2016
Trådstartare
#7
Ja det har den, jag ska kolla det när jag kommer hem!!

Inte bytt spridare men haft en tanke.

ja precis den jag tänkte på.
Senast redigerat av aangelicaakarlsson (18 januari 2016)

303 Inlägg
18 januari 2016
#8
aangelicaakarlsson skrev:
Justerar tändningen själv, dock står den 20 back i tändningen, vad de kan bero på vet ja ej, eftersom den ställer tändningen själv så kan de va svänghjulet eller nån givare?

Strobbar du tändningen 20grader btdc vid körning på startmotorn/tomgång? eller hur menar du med 20grader back?

Kan låta rimligt med 20 grader btdc.
Om svänghjulet hade suttit ett "hack" fel hade tändningen stått  närmare 60grader btdc eller 30grader atdc.

spridarna/datorn är ordentligt jordade vid fuelrail-infästningen?

Är bilen en 93a?   i så fall har du två bränslepumpar, en i tanken och en under förarstolen. 
Kollat bränsletryck under startförsök?

Spridarmotstånden har alltid varit inkopplade? - annars bränd styrbox.


Sök