3203
Sök

Hur skall jag dra alla sladdar MS1V3 b230

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 januari 2016
#21
Frasser skrev:
Men det funkar inte alls med orginal spjällhuslägesgivare? smile

Inte? Det du måste ta reda på är om du har en spjällägesgivare som ger läget och inte bara aktiverad vid stängt spjäll.  Alltså om det är en "dimmer" eller en strömbrytare.  Strömbrytarvarianten funkar ej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

177 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
#22
Tyvärr så verkar inte 760 ha samma funktioner på de stiften som du hade använt hmm
Försöker jämföra med elschema smile

177 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
#23
amazonsimme skrev:
Såhär gjorde jag:

Bränslepump - styrning ->  Stift 20+21 i ECU
VattenTempgivare - signal -> Stift 13 i ECU
Spridare (alla 4) - Styrning -> Stift 18 i ECU
Smalbandlambda - signal -> Stift 24 i ECU
Tomgångsmotor - styrning -> Stift 33 i ECU
Ständig ström IN - Plusmatning -> Stift 4 i ECU
Tändningsström IN - Plus tändläge -> Stift 35 i ECU
TPS (får bytas till en från 850) - signal -> Stift 2 i ECU

Vevaxelgivare - signal -> Stift 10 & 23 i TÄNDBOX
Skyddsjord vevaxelgivare -> Stift 11 i TÄNDBOX
Tändning - signal ut till slutsteg -> Stift 16 i TÄNDBOX

Vart på ms-boxen skall tändningsstömmen in? smile
Senast redigerat av Frasser (20 januari 2016)

177 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
#24
torpis skrev:
Frasser skrev:
Men det funkar inte alls med orginal spjällhuslägesgivare? smile

Inte? Det du måste ta reda på är om du har en spjällägesgivare som ger läget och inte bara aktiverad vid stängt spjäll.  Alltså om det är en "dimmer" eller en strömbrytare.  Strömbrytarvarianten funkar ej.

Aha då är jag med på noterna! Då skall jag ta en mätning smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 januari 2016
#25
Frasser skrev:
Vart på ms-boxen skall tändningsstömmen in? smile

Ett lite jobbigt men rakt svar... Ser du inte det på bilden på föregående sida så kommer du aldrig få igång detta så det funkar tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

177 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#26
Jo men är lite osäker, blir så mycket när man ska läsa volvoelschema samtidigt när man skall jämföra vart allt ska. Nu när jag är lite piggare i kolan så ser jag direkt big_smile my bad!
Senast redigerat av Frasser (21 januari 2016)

177 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#27
amazonsimme skrev:
Såhär gjorde jag:

Bränslepump - styrning ->  Stift 20+21 i ECU
VattenTempgivare - signal -> Stift 13 i ECU
Spridare (alla 4) - Styrning -> Stift 18 i ECU
Smalbandlambda - signal -> Stift 24 i ECU
Tomgångsmotor - styrning -> Stift 33 i ECU
Ständig ström IN - Plusmatning -> Stift 4 i ECU
Tändningsström IN - Plus tändläge -> Stift 35 i ECU
TPS (får bytas till en från 850) - signal -> Stift 2 i ECU

Vevaxelgivare - signal -> Stift 10 & 23 i TÄNDBOX
Skyddsjord vevaxelgivare -> Stift 11 i TÄNDBOX
Tändning - signal ut till slutsteg -> Stift 16 i TÄNDBOX

När det gäller tomgångsmotorn i en 760, så kommer det två signaler från orginalboxen. Medan det kommer 1 signal från en 940box. Kan jag mäta mig fram på de två stiften, av vilket jag ska använda mig av. Eller ska jag dra båda till tomgångsmotor-ingången på ms:et? :)

177 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#28
Vad kan det vara för när man kopplar upp boxen mot datorn  så stängs den av. Så fort man stoppar i sladden i datorn?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2016
#29
Som sagt... megasquirt är inte plug n play... :-/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

177 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#30
Är det något mer jag behöver tänka på när det gäller att sätta dit en tps från en 850. Utom att ordna en adapterplatta så att det stämmer med skruvarna?  smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2016
#31
Frasser skrev:
Är det något mer jag behöver tänka på när det gäller att sätta dit en tps från en 850. Utom att ordna en adapterplatta så att det stämmer med skruvarna?  smile

Ja, den måste du om jag minns rätt anpassa i koden till sprutet. Välj en TPS från nån GMC som stöds direkt av sprutet.  Jag kommer inte ihåg exakt, men det finns ju en oerhört bra guide att läsa i här:

http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

177 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#32
Yesbox det skall jag kolla på! Tack smile

177 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#33
amazonsimme skrev:
Såhär gjorde jag:

Bränslepump - styrning ->  Stift 20+21 i ECU
VattenTempgivare - signal -> Stift 13 i ECU
Spridare (alla 4) - Styrning -> Stift 18 i ECU
Smalbandlambda - signal -> Stift 24 i ECU
Tomgångsmotor - styrning -> Stift 33 i ECU
Ständig ström IN - Plusmatning -> Stift 4 i ECU
Tändningsström IN - Plus tändläge -> Stift 35 i ECU
TPS (får bytas till en från 850) - signal -> Stift 2 i ECU

Vevaxelgivare - signal -> Stift 10 & 23 i TÄNDBOX
Skyddsjord vevaxelgivare -> Stift 11 i TÄNDBOX
Tändning - signal ut till slutsteg -> Stift 16 i TÄNDBOX

Jag hittar vart tändningsströmen skall in på ms:boxen, men jag kan inte lista ut vart bränslepump-stryrningen skall in på ms:boxen. (jag har kollat på schemat som blev postat är på tråden).
Tack på förhand!

303 Inlägg
29 januari 2016
#34
Frasser skrev:
Jag hittar vart tändningsströmen skall in på ms:boxen, men jag kan inte lista ut vart bränslepump-stryrningen skall in på ms:boxen. (jag har kollat på schemat som blev postat är på tråden).
Tack på förhand!

Stift 37 står det ju.?

177 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#35
amazonsimme skrev:
Frasser skrev:
Jag hittar vart tändningsströmen skall in på ms:boxen, men jag kan inte lista ut vart bränslepump-stryrningen skall in på ms:boxen. (jag har kollat på schemat som blev postat är på tråden).
Tack på förhand!

Stift 37 står det ju.?

Ska både tändström och bränslepump in på in på stift 37?

5 685 Inlägg
29 januari 2016
#36
Frasser skrev:
amazonsimme skrev:
Frasser skrev:
Jag hittar vart tändningsströmen skall in på ms:boxen, men jag kan inte lista ut vart bränslepump-stryrningen skall in på ms:boxen. (jag har kollat på schemat som blev postat är på tråden).
Tack på förhand!

Stift 37 står det ju.?

Ska både tändström och bränslepump in på in på stift 37?

Nej, stift 37 på DB37-kontakten till 85 på bränslepumpsrelät. MS aktiverar relät genom att jorda stift 85.

Tändningsström till stift 86 på både bränslepumpsrelä och huvudrelä.

Kolla elschema torpis bifogat i sitt inlägg, eftersom det är en sida bort så kan jag bifoga det i mitt inlägg också.
http://i69.servimg.com/u/f69/11/09/70/07/koppli10.gif

Inte för att vara negativ/klanka ner på dig men klarar du inte av att koppla in dom mest basic-funktionerna till MSet så skulle jag rekommendera att du låter någon kunnigare göra inkopplingen åt dig.


177 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#37
simlar skrev:
Frasser skrev:
amazonsimme skrev:
Stift 37 står det ju.?

Ska både tändström och bränslepump in på in på stift 37?

Nej, stift 37 på DB37-kontakten till 85 på bränslepumpsrelät. MS aktiverar relät genom att jorda stift 85.

Tändningsström till stift 86 på både bränslepumpsrelä och huvudrelä.

Kolla elschema torpis bifogat i sitt inlägg, eftersom det är en sida bort så kan jag bifoga det i mitt inlägg också.
http://i69.servimg.com/u/f69/11/09/70/07/koppli10.gif

Inte för att vara negativ/klanka ner på dig men klarar du inte av att koppla in dom mest basic-funktionerna till MSet så skulle jag rekommendera att du låter någon kunnigare göra inkopplingen åt dig.

Man måste ju lära sig wink
Men erkänner, är inget bra på el..
Men tack för ett snabbt och bra svar!
Senast redigerat av Frasser (29 januari 2016)

5 685 Inlägg
29 januari 2016
#38
Frasser skrev:
simlar skrev:
Frasser skrev:

Ska både tändström och bränslepump in på in på stift 37?

Nej, stift 37 på DB37-kontakten till 85 på bränslepumpsrelät. MS aktiverar relät genom att jorda stift 85.

Tändningsström till stift 86 på både bränslepumpsrelä och huvudrelä.

Kolla elschema torpis bifogat i sitt inlägg, eftersom det är en sida bort så kan jag bifoga det i mitt inlägg också.
http://i69.servimg.com/u/f69/11/09/70/07/koppli10.gif

Inte för att vara negativ/klanka ner på dig men klarar du inte av att koppla in dom mest basic-funktionerna till MSet så skulle jag rekommendera att du låter någon kunnigare göra inkopplingen åt dig.

Man måste ju lära sig wink
Men erkänner, är inget bra på el..
Men tack för ett snabbt och bra svar!

Jo det är sant alla börjar nånstans smile

Däremot skulle jag rekommendera att börja med lite enklare saker.
Ett dåligt inkopplad megasquirt kommer leda till mycket bekymmer i framtiden, installationen är bland det viktigaste momentet för ett välfungerande insprutningssystem.


177 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#39
simlar skrev:
Frasser skrev:
simlar skrev:
Nej, stift 37 på DB37-kontakten till 85 på bränslepumpsrelät. MS aktiverar relät genom att jorda stift 85.

Tändningsström till stift 86 på både bränslepumpsrelä och huvudrelä.

Kolla elschema torpis bifogat i sitt inlägg, eftersom det är en sida bort så kan jag bifoga det i mitt inlägg också.
http://i69.servimg.com/u/f69/11/09/70/07/koppli10.gif

Inte för att vara negativ/klanka ner på dig men klarar du inte av att koppla in dom mest basic-funktionerna till MSet så skulle jag rekommendera att du låter någon kunnigare göra inkopplingen åt dig.

Man måste ju lära sig wink
Men erkänner, är inget bra på el..
Men tack för ett snabbt och bra svar!

Jo det är sant alla börjar nånstans smile

Däremot skulle jag rekommendera att börja med lite enklare saker.
Ett dåligt inkopplad megasquirt kommer leda till mycket bekymmer i framtiden, installationen är bland det viktigaste momentet för ett välfungerande insprutningssystem.

Jo det är sant, men jag brukar ge mig in på grejer som inte riktigt passar mig om man uttrycker sig så hmm Men det är kul! smile

Fan, nu när jag satte mig ner i lugn och ro och kollar på elschemat. Så känner jag mig askorkad, det är ju självklart att det skall kopplas på det viset till båda reläna ( som du sa). Asså ibland är man lite för förvirrad...
Senast redigerat av Frasser (29 januari 2016)

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2016
#40
Frasser skrev:
Man måste ju lära sig wink

Risken är ju övervägande att det kommer kosta så mycket att du tröttnar och ger upp.

Jag började i den änden att Autotech byggde motor åt mig. Jag vill inte påstå att jag hängde där hela tiden, men det blev ganska många timmar i samband med hämtning av bil osv... jag snappade upp mängder.  Sen fanns en utmärkt bilklubb där vi byggde S40 motorer parallellt. All kunskap kom från alla håll och jag är duktig på att ta till mig och minnas saker.

Att börja med de sämsta grejorna utan bra elkunskap kommer inte funka. 

Jag föreslår att du i så fall kontaktar någon trimfirma får dem att hjälpa dig installera något fungerande sprut och sedan efter det kan du själv bygga vidare från det.

Det blir ABSOLUT inte billigare att försöka gå runt trimfirman.  Jag har hjälpt måååånga som kört fast...  Det är ju sådär att sluta med en megasquirt setup som kostar kanske dubbla mot vad ett Nira hade gjort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök