3278
Sök

hur fungerar en kondensator ?

ninja_escort
1 juli 2005
Trådstartare
#1
undrar hur en kondensator fungerar nån som vet ?

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
1 juli 2005
#2
En kondensator är som ett extra batteri ungefär för att göra det lättare... Fördelen med en kondesator är att den kan lämna ström mycket fortare än vad ett bilbatteri kan. Vilket är bra om man vill kunna driva ett stort slutsteg.

Du kan få en fysikalisk förklaring med om du vill tongue
Senast redigerat av JockeK (1 juli 2005)

Blinka med blåljus om du vill race:a

ninja_escort
1 juli 2005
Trådstartare
#3
haha nej tack bespara mig haha, låter lite långsökt men tack för ett snabbt svar, men asså hur långt ifrån steget ska den kopplas in ??

6 851 Inlägg
1 juli 2005
#4
Den bör du koppla så nära ditt slutsteg som det går, då det blir till mest nytta.
Får  man fråga varför du ska ha en konding?


ninja_escort
1 juli 2005
Trådstartare
#5
ööh vet inte riktigt men för att batteriet blir svagt relativt snabbt om inte motorn är igånd ?? =S

6 851 Inlägg
1 juli 2005
#6
ninja_escort skrev:
ööh vet inte riktigt men för att batteriet blir svagt relativt snabbt om inte motorn är igånd ?? =S

Då kommer inte en konding att hjälpa. Ett nytt batteri eller bättre generator ska du nog lägga pengar på ist. Det är ju inte så att kondingen hjälper dej spara på batteri kraften...
Eller du tror att du kan spela längre stillastående med en konding? Knappast du..


ninja_escort
1 juli 2005
Trådstartare
#7
okey tack för HJÄLPEN !!! =S haha,  jag köper välingen då det var därför som jag frågade för att jga inte vet så mycket sad

99 Inlägg
1 juli 2005
#8
När ett slutsteg krämar på till max så finns det tillfällen då batteriet och/eller generatorn inte klarar av att leverera, det är då kondensatorn hjälper till. Vi pratar om millisekunder, och det är ungefär så länge en kondensator räcker - i millisekunder. Självklart finns det större kondensatorer också som kan säkert räcka en sekund eller så, men totalt sett är det _väldigt_ tillfälliga effekter. Det är dock väldigt viktiga sekundrar, för en "utplanad spik" p.g.a energibrist kan få transistorerna i slutsteget att låta riktigt illa om dom inte får den effekt dom behöver.

Ibland är det inte bara batteriet som inte klarar av att leverera så korta effekter, utan kablarna kan ha en viss inverkan. Det är även där som kondensatorn gör nytta genom att finnas "nära tillhands" för slutsteget istället för metrarna fram till bilens främre delar där batteriet och generatorn sitter. Om du har batteriet bak så hjälper det inte lika mycket med en kondensator för det ändanmålet.

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

ninja_escort
1 juli 2005
Trådstartare
#9
novaland skrev:
När ett slutsteg krämar på till max så finns det tillfällen då batteriet och/eller generatorn inte klarar av att leverera, det är då kondensatorn hjälper till. Vi pratar om millisekunder, och det är ungefär så länge en kondensator räcker - i millisekunder. Självklart finns det större kondensatorer också som kan säkert räcka en sekund eller så, men totalt sett är det _väldigt_ tillfälliga effekter. Det är dock väldigt viktiga sekundrar, för en "utplanad spik" p.g.a energibrist kan få transistorerna i slutsteget att låta riktigt illa om dom inte får den effekt dom behöver.

Ibland är det inte bara batteriet som inte klarar av att leverera så korta effekter, utan kablarna kan ha en viss inverkan. Det är även där som kondensatorn gör nytta genom att finnas "nära tillhands" för slutsteget istället för metrarna fram till bilens främre delar där batteriet och generatorn sitter. Om du har batteriet bak så hjälper det inte lika mycket med en kondensator för det ändanmålet.

Tack nova land, mycket bra svar smile uppskattar det verkligen nu är det så att jag inte har batteriet i bagaet men skippar nog kondisen ändå !! men tack för alla bra svar smile


Sök