När ett slutsteg krämar på till max så finns det tillfällen då batteriet och/eller generatorn inte klarar av att leverera, det är då kondensatorn hjälper till. Vi pratar om millisekunder, och det är ungefär så länge en kondensator räcker - i millisekunder. Självklart finns det större kondensatorer också som kan säkert räcka en sekund eller så, men totalt sett är det _väldigt_ tillfälliga effekter. Det är dock väldigt viktiga sekundrar, för en "utplanad spik" p.g.a energibrist kan få transistorerna i slutsteget att låta riktigt illa om dom inte får den effekt dom behöver.
Ibland är det inte bara batteriet som inte klarar av att leverera så korta effekter, utan kablarna kan ha en viss inverkan. Det är även där som kondensatorn gör nytta genom att finnas "nära tillhands" för slutsteget istället för metrarna fram till bilens främre delar där batteriet och generatorn sitter. Om du har batteriet bak så hjälper det inte lika mycket med en kondensator för det ändanmålet.
Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?