3382
Sök

Ljud Caddy 2kn 2015. Tips mottages tacksamt!

8 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Har precis inskaffat ny bil. Caddy 2015 års modell.
Tänkte bygga ljud i denna då det nu sitter original HU med två högtalare.

Hur ser ni på följande, alternativt något annat välljudande system?

Kit 1. http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1973

Kit 2. http://www.brl.se/sv/artiklar/audison-a … 65tum.html

Kit 3. http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rc62.html

Kit 4. http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1973

Kommer drivas av ett gammalt hederligt Pioneer GM-3400 och en Kenwood DDX-4023BT. Fakra antenn, canbusstyrning och backkamera. Dämning av dörrar etc etc.


Blir en subba överflödigt?
I annat fall vilken skulle ni använt er av att ha under sätet?

http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1509 ?
http://www.dbakuten.se/bilstereo/fardig … profile-8/
http://www.dbakuten.se/bilstereo/fardig … 08lg-w3v3/

Tilläggas är att jag är ute efter välljud, inte korvkiosk boom boom boom.. Så är det något kit här som det står skrivet korvkiosk på går det bort.
Det är i denna prisklassen jag kommer röra mig i när det kommer till högtalare.

Som sagt, tips mottages tacksamt!

Avstängd
598 Inlägg
23 januari 2016
#2
Cerwin Vega är väl inte kända för välljud i alla fall. Men en prisskillnad på 1000 kr gör ganska mycket i den här prisklassen så du jämför äpplen och päron tycker jag. En sub är aktiv, de andra är passiva så det kräver ett extra steg eller hade du tänkt driva allt med ditt Pioneer? Välj det du får plats med först och främst. Oftast hittar du de mest prisvärda grejerna i tillverkarens näst högsta serie. Dls RZ 6.2 kostar ungefär 2500 kr och är överlägsen på papper (hög qms) och har bättre delningsfilter och lägre delningsfrekvens. RZ = näst bäst i näst högsta serien = prisvärt. Har inte hört nåt utav kitten du länkar till men Dls brukar göra rätt bra ifrån sig i jämförelsetester.
Senast redigerat av Nausea (23 januari 2016)

8 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#3
Cerwin slänge jag upp enbart för att få reda på om det var värt den extra laxen. Känns ju inte så när det första du skriver är att de inte är kända för välljud, men som sagt, det ligger ju i en högre prisklass. Dock ligger de i samma prisklass som de nu prissänkta DLS:en.

Hur är Audison då?
GZ?
Någon som vet?

När det kommer till basen har jag tagit de minsta lådorna jag hitintills kunnat finna. Viktigaste är att jag får plats med den under sätet, så om den är aktiv eller ej har för mig egentligen ingen betydelse. Isf blir det väl att införskaffa mig ett steg till om det gamla Pioneer:et inte orkar med.

Helst av allt skulle jag egentligen slippa en sub, men kommer man få tillräckligt med "kick o djup" i basen av ett kit system som dessa?

Sen är ju självklart "basen" enligt tycke och smak.

Tack för infon!

Avstängd
598 Inlägg
23 januari 2016
#4
Du ska aldrig köpa tillverkarnas billigare grejer för det låter skit alltihop, just för att de ska kunna ta ut högre (över)priser för deras bättre prylar. Ta fram fakta (Thiele/Small parametrar) på alla högtalare och jämför. Dls RC har låg qms medan RZ har betydligt högre qms. Jag tänker inte göra jobbet åt dig. Om du inte förstår dig på sånt: googla och läs tester på de produkter du är intresserad av. Om du vill ha bland det bästa: Dynaudio men då snackar vi om 4-5 gånger din budget. Nej, två 6,5" i dörrar ger förmodligen inte den "kick" du vill ha. Du får väl inte plats med 4 stycken heller eftersom en Caddy inte har 4 dörrar. Finns det plats bakom sätena eller på passagerarsidan?
Senast redigerat av Nausea (23 januari 2016)

8 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#5
Plats under båda sätena. 28 cm höjd. Just höjden är ju ganska begränsad. Bredd och djup är 40 cm.
Av den anledningen jag länkade de lådorna. JL skulle få plats ståendes bakom sätet, Kickern liggandes och DLS:en precis som den är. Någon i min bekantskapskrets nämnde även att de vet folk som byggt in basrör under intrumentpanelen, känns dock lite overkill..

Nej, får som sagt bara plats med 6,5" dörrar samt 3,5" på intrumentbrädan. Och här säger alla olika med. Koaxialer i intrumentbrädan tycker en del, andra bara diskanter. Så jäkla svårt att veta. Men det är väl bara att testa sig fram antar jag.

"A driver with a low Qts of around 0.20 would have a large magnet and be able to move the cone with a lot of force. This makes for a tight driver. A driver with a Qts of 0.45 would have a smaller magnet and less control over its cone. So low values of Qts give a tight and punchy sound but with little weight or low bass and high Qts values give a slow and heavy sound that will give you lots of low frequency output."

"Drivers with a very high mechanical Q can sound more open, cleaner and have a better dynamic range. This is because they have less loss. The surround is more flexible, the spider is better constructed, they have better air flow and usually have higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behaviour."

Detta kan man dra hur långt som helst, men verkar ju kunna ge ett bra riktvärde om en högtalares uppbyggnad och hur detaljrikt den kommer låta.
Men förstår vad du menar, bara att börja jämföra mao.

Trevlig kvällsläsning jag fick nu. smile
Senast redigerat av Etnica (23 januari 2016)

Avstängd
598 Inlägg
24 januari 2016
#6
Ja, och Dynaudio Esotar (6,5") har hög qms men kostar 6000 kr paret utan delningsfilter. Jag har en Peerless sub med 10,83 qms så du kan jämföra. Precis som Dls Scandinavia subbas men Peerless kostar bara hälften. Det bästa är att börja jämföra data, sen kan man fortsätta med vilka material som används osv så får du i alla fall en bra indikation på vad som kommer låta bra för en subjektiv bedömning som andra har gjort beror helt på preferenser. Musikinstrument byggs med olika material som låter olika och det beror alltså på musikern hur det ska låta. Jämför basen på en gammal blueslåt och metal. De låter helt olika trots att de spelar samma frekvenser. Den ena låter varm och rund medan den andra låter tight och snabb. Så material är också viktigt, även i en högtalare.

1 523 Inlägg
7 februari 2016
#7
http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-au … alare.html på brädan drivet på stereon sedan
http://www.brl.se/sv/artiklar/dc160-8-6 … oofer.html drivet på stereon. billigt och prisvärt smile sedan när du får mer pengar skaffar du dig ett passivt filter och dayton diskanter smile


Byggare Behm
562 Inlägg
7 februari 2016
#8
Kan tipsa om att det är fullt i fan att få fram en +-kabel från batteriet på dessa caddy.
Har nyss dragit +-kabel till skåpet på min. ( arbetsbil )
Genom torpedväggen kommer man inte utan plocka ned hela instrumentpanelen, för det är trångt att borra bakom och dessutom är det dubbel plåt i väggen.
Gjorde såhär till sist : Bakom batteriet, mot vindrutan finns ett tomt utrymme ( varför? ) och där kan man få ned en kabel till insida hjulhus. Hissa upp bilen, bort med framhjulet och skruva loss innerskärmen. Därifrån får man borra sig igenom "plåt-fliken" bakom framskärmen men se upp så du inte borrar i dörren eller i gångjärnen. När du öppnar dörren så ser du en stor plugg, den ska bort. Plocka ned undre panelen vid ratten, där vredet till ljuset sitter. Då ser du hålet där pluggen satt.  Jag har dragit kabeln i plastslang "el installationsslang" hela vägen för att minska risken för skavningar på kabeln.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök