3168
Sök

Corsa RWD Nordic Extreme 2,3T

Har sedan 2011 kört med denna bilen på strippen Började på 14s 185km/hmen med rätt däck blev det snabbt 12,4s 195km/h Efter kontakt med Nordic Uhr steg effekten till 482WHP/585WNm och tiderna kröp ner till 6,86s/173km på 201m och... Visa mer

113 007 Visningar
Uppdaterades senast 16 augusti 2017
391 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#1
Hejsan.
Tänkte dra igång en tråd nu när bygget är i full gång att uppdateras från 2,0T till 2,3T
Status just nu är grenrörsbygge och förberedelser för att inom kort skruva ihop nya motorn
2,0 motorn gick ca550 repor utan problem men hamnar nu i garaget i förmån för en 2,3T

https://www1.garaget.org/archive/171/170219/341184/341184-3675533.jpg


https://www1.garaget.org/archive/171/170219/341184/341184-3671054.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-06fa63f0b1d39cbfb7b6981c0dfc69f6.jpg

Mål 2016? 6,5s på 201m

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#2
Det var här allting började 2011

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-4b8eb38f43632dc9d1ed077c6e5c94d0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-5f4ab88566c41a39ba6accb328adb13b.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

549 Inlägg
26 januari 2016
#3
Det här måste följas

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

mopar300
26 januari 2016
#4
Måste följas....

391 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#5
Ursprungsmotorn är faktiskt den samma sedan byggstart.
Dock uppgraderades den med 1200cc spridare och E85 2013 uppe hos Robban på Nordic i Dalarna
Men annars har den bara gått och gått.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-2a5f5ec37a6e80ab4a017144bebb5d34.jpg

Men som Underhållschef vore det ett tjänstefel att inte riva ur och inspektera varannan vinter

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-b92c03e47923c77b2b128df2f89007cc.jpg

Därav valde jag att inte ta några delar från denna driftsäkra motor när 2,3T skall byggas
Skönt att ha denna hemma i garaget
Bilden är dock sedan renovering/kontroll 2014-2015
Senast redigerat av MickeKr (26 januari 2016)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

250 Inlägg
26 januari 2016
#6
Följer, ska bli jätte kul att följa detta!! Man har sett många videos med denna bil! Ruggigt fint bygge!!


391 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#7
Dagens jobb var att måtta in turboflänsen på grenröret.
Slutade med att kollektorn kapades av och ny kollektor skall tillverkas.
Kände mig inte nöjd med den första så det är bara att göra om och rätt.
Turbon hamnade lite väl nära multiribb remmen så kollektorn måste göras om.

Får glädja mig åt 2015 års tidkort ikväll, nya tag i garaget imorgon

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-06e5611d60f6415a96c51a65abcb9e5e.jpg

För att visa att det nästan är en "bruksbil" ställer man upp och bogserar tillbaks trasiga konkurrent bilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-0e46e353e550d5e985f0cbe907baf791.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#8
Tack, ja som sagt ligger det många filmer så att man kan följa utvecklingen

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#9
Bjuder på lite fler bygg bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-2fe0664eb246671f6d6e2da366eeb291.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-aeabe7e6be3c8d3753a8b26b716f9679.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-2f308e50eca8b465d7850049afc665c8.jpg

Kommer lite bilder senare på dagens nya kollektor till grenröret

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#10
Bjuder på lite nya bilder också.
Igår valde jag att kapa bort kollektor då den inte blev som jag önskat
Ny byggd ikväll och klar för TIG svets imorgon.
Sedan skall Wastegate rören på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-6519536b1d2002f48f8fa07829838f38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-0d05df726b5ecf2247f0d729811ab093.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-23bf1808859c4d91bd050b6935ea50d4.jpg

HX52 med avgas 16# på plats

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#11
Fastnade lite idag i bygget.
Går och funderar på wastegate röret
Kommer köra med en 50mm wastegate
Från kollektorn blir det två separata 42mm rör ca 150mm långa innan de går in i ett 48mm rör
Eller alt ett 48mm rör med skiljevägg ca 100mm innan det måste vara en böj och därmed problem att skapa skiljevägg
Frågan är om det räcker att hålla isär avgaserna dit upp ca100-150mm eller om röret i hela dess längd upp till wastegaten måste hållas separerat?

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#12
Då det inte hände något i garaget idag bjuder jag på lite gamla byggbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-627a5833ad1788411320f6c61196be48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-d42a111647e87e289033055d7f808396.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-87cda46224ec9b0073aefde9cae0e331.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#14
Ny kväll i garaget och wastegate rörets utformning löst.
Nu blir det ett rör som klyvs och mellanvägg svetsas in.
Alltså helt separerat ända upp till wastegaten :-)
Det som strulade var att mellanväggen behövde rotera utan variationer mellan de båda sidornas area.
Men nu är det löst
Tyvärr la nu telefonen av och ingen bild kan presenteras.
Återkommer under kvällen med bild.

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#15
Kan nämna att ett av de största problemen under åren var växellådan från opel som inte höll på treans växel.
Ett annat problem var drivaxlar i en Volvo 1031 axel.
Gick på löpande band, oftast alltid vriden efter ett onsdagsrace i Malmö =klister :-)

Detta löstes med uppgraderingskit från Bakaxel.se till Torsen diff
Körde denna säsong 111repor utan skador

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-63e3eca87dd3fecb31d2f6394cb7e7f6.jpg

Vänster axel en org :-(

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-612add8c8f512ce00adf96bb37c1ed15.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#16
Så här kommer rotationsröret till wastegaten se ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-ac375994fc7ec3ac69a786789bb23e08.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-d8ecbf3cd2bc970ce039eeeef3229674.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-924dbecdfef8c13ec5c722c216942a44.jpg

Med samma area genom hela rotationen

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#17
Dagens jobb

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-998575a596961db990ad82a465afe79b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-f6a71c97ae0d0df543909ac019c288e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-082389b0551ccb5c5758c81b431ac74b.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-27283b85c98f654adcf0b914edddc9b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-c27b9375cb0f52837ae0482a58a0e970.jpg4

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-3870ec24edeada445c1f7014b1233bd1.jpg

Nu får det vara kväll
Nästa steg blir att hel svetsa det sista på flänsar etc.

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#19
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-e9499e11c95ff0e859c127412424da41.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Sök