4002
Sök

Byte till sportratt i en volvo 945 -95 med airbag

242 Inlägg
1 februari 2016
Trådstartare
#1
Tja.

Hade tänkt montera en moccaratt i min 945 med airbag. Har bytt ratt i en 740 utan airbag en gång innan och då gick det rätt smidigt till förutom att blinkers spaken strulade efter, den gick inte tillbaka själv efter jag blinkat och svängt?

Iallafall så vill jag helst slippa detta problemet i 945an. Har inte demonterat airbag ratt innan, men har fått en del bra tips från andra trådar, men är fortfarande inte riktigt hundra på några saker:

- Koppla bort minus polen och vänta 30 min
- Att airbagen tydligen sitter med 2 torx (storlek?)
- Att jag måste byta "släpringen"? (Hur sitter den?)
- Koppla motstånd på 1,8 - 2,2 ohm (Vart kopplar jag den?)

Annars har jag rätt bra hum på vad jag ska göra. Så om någon skulle förklara t.ex. vart man ska koppla motståndet, och hur släpringen sitter så hade det varit perf! smile


3 371 Inlägg
2 februari 2016
#2
95a då kanske man får byta ratt vid varje besiktning. smile


4 822 Inlägg
2 februari 2016
#3
motståndet monterar man i kontakten till airbagen för att lura systemet så att inte airbag lampan lyser i instrumenthuset

släpringen ska du inte behöva byta, och blinkersspaken ska gå tillbaka efter att man har svängt (det gör den i min impreza) och sen ska självklart tutan fortfarande fungera men det beror kanske på vilket rattnav man köper för jag har hört att det inte funkar med vissa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

242 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#4
Low skrev:
95a då kanske man får byta ratt vid varje besiktning. smile

Är det så? neutral


3 371 Inlägg
2 februari 2016
#5
Chrisehhh skrev:
Low skrev:
95a då kanske man får byta ratt vid varje besiktning. smile

Är det så? neutral

Specielt om bilen är helbilsgodkänd. Och att om bilen har airbag från fabrib så får man inte ändra på det. Även om airbag lampa inte lyser.


Fick det svaret på besiktningen när jag hade en bmw från 95 med airbag.


242 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#6
Low skrev:
Chrisehhh skrev:
Low skrev:
95a då kanske man får byta ratt vid varje besiktning. smile

Är det så? neutral

Specielt om bilen är helbilsgodkänd. Och att om bilen har airbag från fabrib så får man inte ändra på det. Även om airbag lampa inte lyser.


Fick det svaret på besiktningen när jag hade en bmw från 95 med airbag.

940 är inte helbilsgodkänd, och lampan ska inte lysa för att jag har motstånd.


3 354 Inlägg
2 februari 2016
#7
Chrisehhh skrev:
Low skrev:
Chrisehhh skrev:

Är det så? neutral

Specielt om bilen är helbilsgodkänd. Och att om bilen har airbag från fabrib så får man inte ändra på det. Även om airbag lampa inte lyser.


Fick det svaret på besiktningen när jag hade en bmw från 95 med airbag.

940 är inte helbilsgodkänd, och lampan ska inte lysa för att jag har motstånd.

tyvärr styr inte helfordonsgodkännandet kontrollen av airbaglampa etc. Så enkelt sagt fanns det airbag i bilen så ska den finnas och lampan ska fungera.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

242 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#8
Seth skrev:
Chrisehhh skrev:
Low skrev:

Specielt om bilen är helbilsgodkänd. Och att om bilen har airbag från fabrib så får man inte ändra på det. Även om airbag lampa inte lyser.


Fick det svaret på besiktningen när jag hade en bmw från 95 med airbag.

940 är inte helbilsgodkänd, och lampan ska inte lysa för att jag har motstånd.

tyvärr styr inte helfordonsgodkännandet kontrollen av airbaglampa etc. Så enkelt sagt fanns det airbag i bilen så ska den finnas och lampan ska fungera.

Hmm, jag vet många som fått igenom sina bilar på detta sättet. Vad jag läst så kontrollerar dem endast att lampan inte lyser, men den måste väl lysa när man startar bilen vilket den gör om man har motstånd eller? Eller har jag fattat fel?


4 822 Inlägg
2 februari 2016
#9
Chrisehhh skrev:
Vad jag läst så kontrollerar dem endast att lampan inte lyser, men den måste väl lysa när man startar bilen vilket den gör om man har motstånd eller? Eller har jag fattat fel?

ja med motstånd så lyser lampan men släcks efter någon sekund.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

242 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
Chrisehhh skrev:
Vad jag läst så kontrollerar dem endast att lampan inte lyser, men den måste väl lysa när man startar bilen vilket den gör om man har motstånd eller? Eller har jag fattat fel?

ja med motstånd så lyser lampan men släcks efter någon sekund.

Precis, då borde  bilen gå igenom. Den är inte helbilsgodkänd heller så bör väl inte vara några större problem? smile


4 822 Inlägg
2 februari 2016
#11
vet inte, min är inte heller det och har gått igenom besiktingen 2 år utan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 371 Inlägg
2 februari 2016
#12
Chrisehhh skrev:
Christian S skrev:
Chrisehhh skrev:
Vad jag läst så kontrollerar dem endast att lampan inte lyser, men den måste väl lysa när man startar bilen vilket den gör om man har motstånd eller? Eller har jag fattat fel?

ja med motstånd så lyser lampan men släcks efter någon sekund.

Precis, då borde  bilen gå igenom. Den är inte helbilsgodkänd heller så bör väl inte vara några större problem? smile

Prova du om är verkligen tror så.

Kanske gick förr men besiktningen har blivit lite mer petig senaste åren?

Som sagt har den airbag så kommer den troligen inte gå igenom.

Men prova och återkom :-)


1 798 Inlägg
2 februari 2016
#13
Att lampan lyser och slocknar i panelen är sin sak, men om lampan finns så bör det också finnas en airbag, besiktningsteknikerna är inte helt korkade även om det finns undantag!


242 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#14
Hilmer skrev:
Att lampan lyser och slocknar i panelen är sin sak, men om lampan finns så bör det också finnas en airbag, besiktningsteknikerna är inte helt korkade även om det finns undantag!

Det ändå man ser på bilprovningens hemsida är att lampan ska fungera

"Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101."


1 798 Inlägg
2 februari 2016
#15
Chrisehhh skrev:
Hilmer skrev:
Att lampan lyser och slocknar i panelen är sin sak, men om lampan finns så bör det också finnas en airbag, besiktningsteknikerna är inte helt korkade även om det finns undantag!

Det ändå man ser på bilprovningens hemsida är att lampan ska fungera

"Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101."

Om lampan finns där och "fungerar" så bör även den mest oinvigde kunna se att airbag saknas vid ratten, detta innebär att "lampan" inte fungerar som det är tänkt och anmärkning skall göras, busenkel matematik!


242 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#16
Hilmer skrev:
Chrisehhh skrev:
Hilmer skrev:
Att lampan lyser och slocknar i panelen är sin sak, men om lampan finns så bör det också finnas en airbag, besiktningsteknikerna är inte helt korkade även om det finns undantag!

Det ändå man ser på bilprovningens hemsida är att lampan ska fungera

"Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101."

Om lampan finns där och "fungerar" så bör även den mest oinvigde kunna se att airbag saknas vid ratten, detta innebär att "lampan" inte fungerar som det är tänkt och anmärkning skall göras, busenkel matematik!

Jag håller med dig där, men ändå släpps flera volvos igenom med sportratt trots att dem är utrustade med airbags


1 798 Inlägg
2 februari 2016
#17
Chrisehhh skrev:
Hilmer skrev:
Chrisehhh skrev:

Det ändå man ser på bilprovningens hemsida är att lampan ska fungera

"Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101."

Om lampan finns där och "fungerar" så bör även den mest oinvigde kunna se att airbag saknas vid ratten, detta innebär att "lampan" inte fungerar som det är tänkt och anmärkning skall göras, busenkel matematik!

Jag håller med dig där, men ändå släpps flera volvos igenom med sportratt trots att dem är utrustade med airbags

Det gör det inte mer rätt bara för detta!
Om bilen skall vara utrustad med airbag och denna saknas så skall det resultera i en anmärkning, i alla fall i teorin!


3 371 Inlägg
2 februari 2016
#18
Chrisehhh skrev:
Hilmer skrev:
Chrisehhh skrev:

Det ändå man ser på bilprovningens hemsida är att lampan ska fungera

"Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101."

Om lampan finns där och "fungerar" så bör även den mest oinvigde kunna se att airbag saknas vid ratten, detta innebär att "lampan" inte fungerar som det är tänkt och anmärkning skall göras, busenkel matematik!

Jag håller med dig där, men ändå släpps flera volvos igenom med sportratt trots att dem är utrustade med airbags

Förstår inte riktigt tråden. Du undrar och får svar. Prova och besikta. Kanske har tur. Men kan gissa 80-90% kommer säga aja baja :-)


7 444 Inlägg
2 februari 2016
#19
Hilmer skrev:
Om lampan finns där och "fungerar" så bör även den mest oinvigde kunna se att airbag saknas vid ratten, detta innebär att "lampan" inte fungerar som det är tänkt och anmärkning skall göras, busenkel matematik!

X 2 cool

242 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#20
Någon som vet hur motståndet ska kopplas? Har bytt släpring och då följde den orangea kabeln med ju, så jag vet inte vart motståndet ska kopplas smile

http://imgur.com/5xUT3es
Senast redigerat av Chrisehhh (7 februari 2016)



Sök