2016-01-10Har köpte mitsubishi evo 8 brembo bromsar som kommer att monteras på bilen.
Har ritat upp en adapter platta i cad så det är möjligt att montera dessa bromsar då de egentligen inte passar original spindel.
Sedan införskaffades ett helt bakre broms sätt från en Nissan 300zx.
Anledningen för att jag väljer just 300 zx bromsar är för att kunna bibehålla någon form av mekanisk handbroms för besiktningens skull och även kunna åka med två kolvsok bak.
Sedan går tankarna att i framtiden montera en hydralisk handbroms från GKTech som är anpassad för just 300 zx bromsskivor samt dubbla två kolvsok.
Hela min bromssetup kommer se ut som följande
320 x 32mm. Bromsmannens bromsskivor. Slitsade och nudborrad. (Evo Original skivor)
295 x 18mm bak. (300zx Original skivor)
Blir nog en riktigt stor skillnad mot original fram 280 x 30 mm och bak 258 x 8mm
300zx 1, 1/16 tums huvudbromscylinder.
Skyline R33 gts-t Handbromsvajer.
Utskuren adapter platta
Hel stålombundnabromsslangar (Mitsubishi evo 8)
EBC Black bromsbelägg (Som original)
Ritat upp adapter plattorna i Cad. Hitta alla mått på internet och fick litade dem. Ser ut att stämma än så länge !
Hela bromssetupen och 300zx spindel. Blir att ta alla handbroms delar från den spindenl för att montera på min s14.
Brembo ok från Evo 8, Med nya ebc belägg och monteringssats.
Behövs filas lite på bromsoket, Kanske inte det bästa sättet men annars behövs rejäl bearbetning på adaptern.
Det skulle bli väldigt lite material precis där bulten vid infästningen för spindeln så då valde jag att hellre ta det på bromsoket då jag hellre har en stark adapter. Har dessutom sett på internet att andra har filat där utan att bromsoket skadas på något sätt förutom utseendemässigt.
Många vänder med vinkelharry så ser det ut så här
Som handen i hansken!
Har inte möjlighet att skruva på bromsarna på bilen för att kolla om allt passar. Fick lov att åka ner till Högskolan igen men när jag kommer hem igen i slutet av Februari så ska jag börja ta tag i det nya bromssystemet.
Kan inte pröva hur bromsarna känns och berätta hur stor skillnaden kommer att bli men när väl bilen kommer ut i sommar så kan jag göra en uppdatering om hur jag uppfattar denna bromssetup. För och nackdelar osv.
Ställ gärna frågor om ni undrar nått. Kostade mig 250 kr för att få adaptern utskuren så det är klart mycket billigare än vad som redan finns på internet att köpa. Däremot krävs det att man filar på bromsoket.