3939
Sök

Styrning av kylfläkt BMW M3

446 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
#1
Finns det någon på detta forum som vet hur motorns kylfläkt styrs på en BMW M3 -10?
Detta för sig om en driftingbil som byggts på en M3 men med eftermarknadssprut. Original styrs fläkten av motorstyrdonet, här är tanken att styra fläkten med en ipcu-modul externt. Denna modul går att programmera för att generera i stort sett vilken signal som helst för fläktstyrning, men har inte möjlighet att mäta signalen på bilen då den redan är rensad..

Frågan är då om signalen ska vara PWM, LIN eller en spänningsnivå?
Om det är en PWM, vilken frekvens, % och spänning? HSA eller LSA?
Hoppas det finns någon här som gjort något liknande och har lösningen!

116 Inlägg
19 februari 2016
#2
Fläkten ifråga är på 850W och matas från ett 150A relä (Art nr: 61367661503) Enligt elschemasymbolen så är det ett vanligt relä on/off funktion så styrning av själva fläkten är bara till/från. Sen när den startar original är svårt att säga, men troligtvis så är det väl när kylvattentemperaturen och/eller oljetemperaturen är över en viss nivå.

446 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#3
Fläkten har en inbyggd regulator med MOSFET-förstärkare, styrs av motorstyrdonet med en PWM-signal, inte av ett relä.
Alltså reglerar fläkten inverterat mot PWM.

Löste iaf problemet med IPCU från Webasto som det var planerat, hittade BMW:S utbildningsmaterial på bilen efter mycket om o men.. Fungerade perfekt o går att programmera om för olika farter.

Signalen ska vara mellan 100 och 300Hz, mellan 5 och 95% PWM LSA beroende på önskad hastighet. 5%=100% fläkthastighet, 95%=5% fläkthastighet.

116 Inlägg
25 februari 2016
#4
Skönt att det löste sig! Reläet ifråga måste då vara för att kunna stänga av fläkten helt skulle jag gissa på. Är det den vita kabeln som är till för PWM styrningen?

446 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
#5
Bra fråga, enligt mitt schema finns inget relä utan bara en 150A säkring. Minns inte vilken färg i bilen, men på fläkten är den blå/svart.


Sök