2875
Sök

Missljud vid rattutslag, Volvo S60 -02

17 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Det var efter att jag drog på vinterdäcken som detta missljud har börjat uppkomma, vet inte om det har med det att göra dock.
När jag tar en vänstersväng i lite högre fart(t.ex rondell) så börjar det låta ungefär som det gör när man kör på en räfflad väglinje. Ljudet är inte konstant utan pulserar och det vibrerar i ratten. När man sedan rattar tillbaka så försvinner ljudet och det är helt som vanligt igen.

Tänkte först att det tar i någonstans men då borde det ju även låta när man kör saktare med fullt rattutslag. Bilen är helt original bör tilläggas.

Besiktigade nyligen bilen utan någon kommentar om något slitet runt upphängning osv.

Har någon upplevt något liknande eller vet vad som bör kollas närmare på?

Mvh,
Mathias

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 februari 2016
#2
Jag hade lyft framvagnen och kollat på hjul och rattutslag..
Jag tror du kommer på vad det är på det viset..
Vi andra kan bara gissa tyvärr..
Senast redigerat av tommen1 (16 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 476 Inlägg
16 februari 2016
#3
gissar på hjullager eller drivknut..

17 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#4
Okej, tack för snabba svar! Ska kolla upp det med en gång.

Mvh,
Mathias

7 454 Inlägg
17 februari 2016
#5
Övertygad om att det är däckmönstret som tar i.
Du hade ju inte oljudet innan du bytte till vinterhjulen.
Samma däcksdimension på sommar- och vinterdäck?
Samma inpressningsdjup/ET på fälgarna för sommar- respektive vinterdäcken?

Hjullager eller drivknutar tror jag inte på.

Hjullager kollar du lätt genom att hålla i däckets överkant och ruska kraftigt i hjulet.
Hör du då tydligt att det klonkar kan det vara ett hjullager.

Drivknutar kollar du genom att köra i en "åtta" med fulla rattutslag.
"Knastrar" det då kan det vara en drivknut.

Lycka till med felsökningen och berätta gärna i tråden vad du kommer fram till.

smile

17 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Övertygad om att det är däckmönstret som tar i.
Du hade ju inte oljudet innan du bytte till vinterhjulen.
Samma däcksdimension på sommar- och vinterdäck?
Samma inpressningsdjup/ET på fälgarna för sommar- respektive vinterdäcken?

Hjullager eller drivknutar tror jag inte på.

Hjullager kollar du lätt genom att hålla i däckets överkant och ruska kraftigt i hjulet.
Hör du då tydligt att det klonkar kan det vara ett hjullager.

Drivknutar kollar du genom att köra i en "åtta" med fulla rattutslag.
"Knastrar" det då kan det vara en drivknut.

Lycka till med felsökningen och berätta gärna i tråden vad du kommer fram till.

smile

Tack för svar! Jag har försökt kolla om det har slitits på någon skärm i hjulhuset men har inte hittat något. Dock tycker jag det verkar vara det mest logiska med tanke på att det kom efter att jag satte på vinterdäcken.

Har ingen koll på vad det är för storlek på varken sommar- eller vinter däcken men jag ska jämföra imon och se om det är samma. Ska även ta en närmare titt i hjulhuset och se om det syns något.

Har provat att rycka i däcken och jag tycker inte att det låter konstigt heller. Det känns också som att ett kasst hjullager borde ge ett mer gnisslande/''metall mot metall'' ljud vilket det inte gör utan enbart vibrationer och vibrationsljud.

Tack för tipsen, ska kolla närmare på det imon! smile

50 Inlägg
18 februari 2016
#7
Hissa upp bilen, håll en hand på fjädern och snurra med andra handen, vibrerar det är det hjullagret. obs kolla båda sidor, när man svänger vänster är det mest belastning på höger lager och tvärt om.

Upptäck Saab !!

17 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#8
Har nu undersökt lite närmare och det vibrerar ingenting i fjädern när jag snurrar på hjulet.
Senast idag när jag gjorde en u-vänstersväng så lät det som ett lite dånande ljud efter att missljudet jag tidigare beskrivit hade upphört. Det verkade som att det var något som blev "irriterat" efter påfrestningen och det var varvtalsberoende så jag tänker att det antagligen är drivknuten?

Mvh,
Mathias

17 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#9
Hej igen, tänka bara skriva att jag har löst problemet om det är någon som råkar ut för samma problem..

Eftersom det var ett vinande ljud som följde varvtalet efter att man hade fått detta oljud när man svängde så kollade jag oljenivån i styrservon och mycket riktigt så låg nivån långt under minimum, fyllde på och vips så var oljudet helt borta.
Kände mig ganska dum efteråt men ändå glad att jag inte började byta hjullager osv.

Muttley
7 april 2016
#10
MathiasK skrev:
Hej igen, tänka bara skriva att jag har löst problemet om det är någon som råkar ut för samma problem..

Eftersom det var ett vinande ljud som följde varvtalet efter att man hade fått detta oljud när man svängde så kollade jag oljenivån i styrservon och mycket riktigt så låg nivån långt under minimum, fyllde på och vips så var oljudet helt borta.
Kände mig ganska dum efteråt men ändå glad att jag inte började byta hjullager osv.

Fyllde du på med volvos styrservoolja?
Och håll koll, de är ett helt slutet system, du kan möjligtvis ha en läcka.

17 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#11
tkd_rille skrev:
MathiasK skrev:
Hej igen, tänka bara skriva att jag har löst problemet om det är någon som råkar ut för samma problem..

Eftersom det var ett vinande ljud som följde varvtalet efter att man hade fått detta oljud när man svängde så kollade jag oljenivån i styrservon och mycket riktigt så låg nivån långt under minimum, fyllde på och vips så var oljudet helt borta.
Kände mig ganska dum efteråt men ändå glad att jag inte började byta hjullager osv.

Fyllde du på med volvos styrservoolja?
Och håll koll, de är ett helt slutet system, du kan möjligtvis ha en läcka.

Nej jag köpte en flaska på Mekonomen, jag sa att det stog Volvos styrservoolja i instruktionsboken men han i kassan sa att det inte behövdes utan tog fram ett annat fabrikat till mig.
Ja jag ska kolla upp detta, finns olja precis under behållaren så misstänker att det läcker i anslutningen till behållaren.

Muttley
8 april 2016
#12
MathiasK skrev:
tkd_rille skrev:
MathiasK skrev:
Hej igen, tänka bara skriva att jag har löst problemet om det är någon som råkar ut för samma problem..

Eftersom det var ett vinande ljud som följde varvtalet efter att man hade fått detta oljud när man svängde så kollade jag oljenivån i styrservon och mycket riktigt så låg nivån långt under minimum, fyllde på och vips så var oljudet helt borta.
Kände mig ganska dum efteråt men ändå glad att jag inte började byta hjullager osv.

Fyllde du på med volvos styrservoolja?
Och håll koll, de är ett helt slutet system, du kan möjligtvis ha en läcka.

Nej jag köpte en flaska på Mekonomen, jag sa att det stog Volvos styrservoolja i instruktionsboken men han i kassan sa att det inte behövdes utan tog fram ett annat fabrikat till mig.
Ja jag ska kolla upp detta, finns olja precis under behållaren så misstänker att det läcker i anslutningen till behållaren.

Man ska inte ha annat än volvo, de är ju kräsna wink   Kör aldrig tomt iallafall för då blir ditt byte duktigt dyrt.

4 476 Inlägg
8 april 2016
#13
varför Volvos?,finns olja som går att blanda, och CHF olja kan du köpa på alla mackar..köra tomt,inte värre än att bara fylla på igen..ja,man ska kanske inte åka omkring i en månad utan olja.....
har du fått RÖD olja=ATF olja så blanda inte i den,du har troligen grön CHF olja i bilen

Muttley
8 april 2016
#14
zzr94092 skrev:
varför Volvos?,finns olja som går att blanda, och CHF olja kan du köpa på alla mackar..köra tomt,inte värre än att bara fylla på igen..ja,man ska kanske inte åka omkring i en månad utan olja.....
har du fått RÖD olja=ATF olja så blanda inte i den,du har troligen grön CHF olja i bilen

Varför man inte ska köra tomt?   Ja om de skär sig betyder de ju ett dyrt byte istället för kanske någon packning eller rör.


Sök