Uppdaterar lite då.
Under min rivning upptäckte jag att det låg en bit av kamkedjans "plastskenor" lös när jag lyfte ventilkåpan. Dessa skenor behöver bytas, vid närmre eftertanke tänker jag byta kedja, drev och kedjespännare när jag ändå håller på. Då lär man ju byta oljepumpskedjan och drev också... och vattenpumpen och säkert mer saker som man inte tänker på.
Nån som har tips?
I somras snubblade jag över en "turbopreppad" M30 topp (perfekt om man ändå ska hålla på med kamkedjan på den befintliga toppen). Det visade sig att en ventil hade tappat tallriken så den behövde renoveras. Det fina är att det sitter HD-vippor, en vassare kam, hårdare fjädrar och att det är lite portat och dant.
Bör jag skaffa vipparmslås tro?
Jag fick med mig den nya toppen till Polen i somras när jag skulle semestra.
Där lämnade jag till en välrenomerad firma som har:
-Planat
-Kontrollerat tätheten i alla kanaler
-Bytt 1 ventilsäte
-Lagat/polerat 11 ventilsäten
-Bytt ut 6 ventilstyrningar
-Bytt ut 12 ventiltätningar
-Bytt ut 1 ventil (som var trasig)
-Renblåsning/rengöring
Jag kom dit med en komplett, skitig topp med en trasig ventil och lite jackigt förbränningsrum och fick tillbaka den ren, iordninggjord och fin, med ventilerna monterade.
Allt detta för 1250kr. Alltså inklusive material, arbete och skatter. Det tyckte jag var ett bra pris
Nu måste ARP och Cooperringpackning inhandlas. Utöver alla kamkedjesaker
Ända bilden på toppen innan renovering. Fick med ett schysst turboinsug men har inte riktigt bestämt vad jag ska ha för insug för mitt projekt. Lutar lite åt original för att vara lite stöddig.