4255
Sök

Vevstakar b230f??

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#1
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

773 Inlägg
17 februari 2016
#2
Link_696 skrev:
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Non stop driving
402 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
#3
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Men det är väl ändå olika längd på sug och turbo?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

773 Inlägg
19 februari 2016
#4
Link_696 skrev:
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Men det är väl ändå olika längd på sug och turbo?

nej det tror jag inte är nästan säkert på att det ända som skiljer är att turbon har mer urgröpta kolvar så kompet sänks.

347 Inlägg
19 februari 2016
#5
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:
tvedberg skrev:

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Men det är väl ändå olika längd på sug och turbo?

nej det tror jag inte är nästan säkert på att det ända som skiljer är att turbon har mer urgröpta kolvar så kompet sänks.

Helt rätt


Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#6
Enchzzz skrev:
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:

Men det är väl ändå olika längd på sug och turbo?

nej det tror jag inte är nästan säkert på att det ända som skiljer är att turbon har mer urgröpta kolvar så kompet sänks.

Helt rätt

Så stakarna i en FK FT allt vad det heter har samma längd?
80 slag staken 152mm lång. Som på b230f

Kolv bulten i FK ft är väl inte samma?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

78 Inlägg
20 februari 2016
#7
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Det skiljer på vevstakarna från 88b och framåt. Om du skall trimma så skall du ha dom grövre stakarna.

Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

773 Inlägg
20 februari 2016
#8
RallyJonas69 skrev:
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Det skiljer på vevstakarna från 88b och framåt. Om du skall trimma så skall du ha dom grövre stakarna.

Jonas E

dom innan 88 är ju klena motorn med de tunnare stakarna? efter 88b så kmr den starkare b230 med grövre stakar och lagar och allt va de va..

78 Inlägg
20 februari 2016
#9
Årsmodell 90 kan ha dom klena stakarna, bara för att volvo tog fram kraftigare stakar 88 så monterade dom inte det i alla motorer efter 88.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Non stop driving
402 Inlägg
21 februari 2016
Trådstartare
#10
RallyJonas69 skrev:
tvedberg skrev:
Link_696 skrev:
Vilka vev stakar passar eller går att använda i en b230f motor?
Som är bättre än original? Ex. Någon från FK ET
Hur är M staken slaget i b230f är ju 80 vad jag vet.
Har Googlat men blir inte klock på det.

alla b230 block från 88b och frammåt har samma stakar endast kolvarna som skiljer sig åt mellan turbo och sug.

Det skiljer på vevstakarna från 88b och framåt. Om du skall trimma så skall du ha dom grövre stakarna.

Jonas E

Bilen är 88b senare 88. Men då funkar vilken nyare stake från nyare b230 även turbo? Lite mer grovlek på staken hdd väl inte skadat!

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

78 Inlägg
21 februari 2016
#11
Om du skall öka effekten över 130hk så skall du börja med vevstakarna tycker jag, det har hänt att klena vevstakar gått av med 116 hk.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Non stop driving
402 Inlägg
21 februari 2016
Trådstartare
#12
RallyJonas69 skrev:
Om du skall öka effekten över 130hk så skall du börja med vevstakarna tycker jag, det har hänt att klena vevstakar gått av med 116 hk.

Då måste motorn varit helt slutkörd ju?
Ja den ska ändå plockas ner. Därför jg undrar vilka grövre stakar som passar?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

78 Inlägg
21 februari 2016
#13
Det finns 2 varianter grov å klen, mät dom som sitter i , skaftet skall vara över 11mm, är det under 11mm någonstans på skaftet så har du dom klena stakarna.
Om du inte hittar några kraftiga stakar så kan jag sälja ett par som är lättade, viktade å balanserade på tiondels grammet! för 2300kr

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Non stop driving
402 Inlägg
21 februari 2016
Trådstartare
#14
Okej bra att veta.
Bsr säljer ju h profil för 2000 för 4 st tydligen

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

78 Inlägg
22 februari 2016
#15
Det låter bra, kolla bara så att kolvbulten löper lätt, annars får man bearbeta dom så att den gör det.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

773 Inlägg
24 februari 2016
#16
om du ska sug trimma så duger de tunna stakarna gått, om du ska köra turbo så lär du få byta till de grövre modellen utav stakarna.

Non stop driving
402 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#17
Ja många åsikter. Ingen turbo bara trimmat sug. men fått Ett b230fb block -91 så det ordar sig nog.
Funderar nu vilken märke av kolvringar man ska köpa till. Mahle Goetze?
Mahle är väl STD?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

78 Inlägg
25 februari 2016
#18
tvedberg skrev:
om du ska sug trimma så duger de tunna stakarna gått, om du ska köra turbo så lär du få byta till de grövre modellen utav stakarna.

Vad har du för erfarenhet inom detta när du påstår det?

Mvh Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

773 Inlägg
26 februari 2016
#19
RallyJonas69 skrev:
tvedberg skrev:
om du ska sug trimma så duger de tunna stakarna gått, om du ska köra turbo så lär du få byta till de grövre modellen utav stakarna.

Vad har du för erfarenhet inom detta när du påstår det?

Mvh Jonas E

har kört blandannat klena och starka b230 på varvstopp i 10min dvs plågat dom satan ingen av dom har rasat. så lite sugtrimm med portadad och plannad topp med värre kam och ventiler klarar vilken b230 som helst om man inte kör som ett jävla svin, vilket många inte gör.

78 Inlägg
26 februari 2016
#20
tvedberg skrev:
RallyJonas69 skrev:
tvedberg skrev:
om du ska sug trimma så duger de tunna stakarna gått, om du ska köra turbo så lär du få byta till de grövre modellen utav stakarna.

Vad har du för erfarenhet inom detta när du påstår det?

Mvh Jonas E

har kört blandannat klena och starka b230 på varvstopp i 10min dvs plågat dom satan ingen av dom har rasat. så lite sugtrimm med portadad och plannad topp med värre kam och ventiler klarar vilken b230 som helst om man inte kör som ett jävla svin, vilket många inte gör.

Hur många hk har du kört på dom?

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !


Sök