2856
Sök

Bränsleförbrukning Volvo S80 2,5T 2005:a, för hög???

390 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?


1 966 Inlägg
19 februari 2016
#2
Blir ju en hel del kallstarter under vintern vilket leder till att det tar längre tid innan bilen blir varm. Bilen skickar på mer bräsle när den är kall, så det är inte så konstigt att den drar mer. Jmf att komma upp i arbetstemp från 20°C och från -20°C.

Men köper man en Volvo (bensinare) är väl en hög förbrukning något man får räkna med. Att S80 är en skapligt tung bil bidrar en del det med.

Finns lite siffror här: http://www.fuelly.com/car/volvo/s80

Slutsats: Ja, det är normalt att en S80 drar över litern.
Senast redigerat av ehedman (19 februari 2016)

4 822 Inlägg
19 februari 2016
#3
MasterCar skrev:
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

du har skrivit däck storleken i fel ordning, det ska vara bredd/profil-storlek alltså 205/45-16 och 225/45-17 wink
du har alldeles för liten profil på vinterdäcken, du ska ha minst 205/55-16 volvo rekomenderar 215/55-16 alt 225/55-16 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T) och sommar däcken rekomenderar volvo ska vara 225/50-17 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T)

min pappa hade en V70 2,5T automat 2005 förut och den låg på minst 1,1liter/mil så den förbrukningen du ligger på är inte så hög.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

736 Inlägg
19 februari 2016
#4
Jag har också en V70 2,5T automat 2005 och den har snittat 0,93 på 4000 mil. På långkörningar drar den 0,75 men det är klart det beror ju mycket på hur man kör...


4 670 Inlägg
19 februari 2016
#5
Siffrorna låter rätt normala. Volvo bensinare är inte kända för att vara snåla tyvärr


17 Inlägg
19 februari 2016
#6
Min Volvo S60 2.4 -02 drar ungefär 1.2L/milen nu under vintern vid blandad körning så det låter inte som helt osannolika siffror. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2016
#7
Inget onormalt. Min xc70 med samma motor har jag inga problem med att få en förbrukning på över 1.6 liter per mil. På vintern går det åt 1-2 dl mer per mil än på sommaren beroende på körsätt och steäckor

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Sir
935 Inlägg
20 februari 2016
#8
V70 2.4t awd automat 2001 med nyspolad låda. Drar ca 1.3l/mil blandad körning.

Så helt normalt är det tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

736 Inlägg
20 februari 2016
#9
Hehe känns som att de är en del i den här tråden som skulle kunna spara en hel del på att jobba på sin eco-driving wink

https://www.spritmonitor.de/en/detail/561282.html


3 182 Inlägg
20 februari 2016
#10
min 05 2.5t ligger på 1,1 blandad körning, ligger på 0.75 lång körning med original hjulen.

1 966 Inlägg
20 februari 2016
#11
Mickius skrev:
Skönt o åka diesel när man läser sådanna här siffror. Även fast man vet att Bensin motorerna drar så pass mycket så väljer folk bensinmotorn?

Skönt att åka bensindrivet när man läser skattefakturan. Även fast man vet att diesel-bilar är så pass mycket dyrare så väljer folk det?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 februari 2016
#12
ehedman skrev:
Mickius skrev:
Skönt o åka diesel när man läser sådanna här siffror. Även fast man vet att Bensin motorerna drar så pass mycket så väljer folk bensinmotorn?

Skönt att åka bensindrivet när man läser skattefakturan. Även fast man vet att diesel-bilar är så pass mycket dyrare så väljer folk det?

Sen finns det idioter som jag. 3770kr i årsskatt och landsvägsförbrukning runt litern om man tar det lugnt....

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

390 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#13
Christian S skrev:
MasterCar skrev:
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

du har skrivit däck storleken i fel ordning, det ska vara bredd/profil-storlek alltså 205/45-16 och 225/45-17 wink
du har alldeles för liten profil på vinterdäcken, du ska ha minst 205/55-16 volvo rekomenderar 215/55-16 alt 225/55-16 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T) och sommar däcken rekomenderar volvo ska vara 225/50-17 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T)

min pappa hade en V70 2,5T automat 2005 förut och den låg på minst 1,1liter/mil så den förbrukningen du ligger på är inte så hög.

Japp, jag har skrivit i fel ordning haha. Hoppas inte många blev förvirrade då:p
Jag hade profil 50 förut men när jag inhandla nya däck så satsa jag på 45:or istället. Eftersom bilen är ganska hög just nu så vill jag inte ha däck som höjer den mer. Tkr att den går fint nu.


390 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#14
Det verkar som att min bil ligger bra till då. Det känns bara konstigt att inte kunna få ner den under litern även på längre sträckor. Förr gick det men inte längre. En gång va jag nere i 0.93 och då var jag fan glad hehe.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 februari 2016
#15
Någon här ovan skrev "tjänar" i samband med bränsleförbrukning..
V G använd inte det ordet i s m reala utgifter tack!tongue
Senast redigerat av tommen1 (20 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sir
935 Inlägg
20 februari 2016
#16
Jag kör ca 300 mil om året med bil och då lönar sig inte diesel. Kan jag leva med att den drar mycket. Hojen kör jag ca 200 mil med och drar 0.4l milen och skatten är 180:- om året. Kan jag leva med det med.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

4 822 Inlägg
20 februari 2016
#17
MasterCar skrev:
Christian S skrev:
MasterCar skrev:
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

du har skrivit däck storleken i fel ordning, det ska vara bredd/profil-storlek alltså 205/45-16 och 225/45-17 wink
du har alldeles för liten profil på vinterdäcken, du ska ha minst 205/55-16 volvo rekomenderar 215/55-16 alt 225/55-16 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T) och sommar däcken rekomenderar volvo ska vara 225/50-17 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T)

min pappa hade en V70 2,5T automat 2005 förut och den låg på minst 1,1liter/mil så den förbrukningen du ligger på är inte så hög.

Japp, jag har skrivit i fel ordning haha. Hoppas inte många blev förvirrade då:p
Jag hade profil 50 förut men när jag inhandla nya däck så satsa jag på 45:or istället. Eftersom bilen är ganska hög just nu så vill jag inte ha däck som höjer den mer. Tkr att den går fint nu.

den ser ju ännu höre ut när du monterar mindre däck för då blir det ju ännu mer utrymmet i hjulhusen.
ja fast redan med 50 profil så är däcken redan för låga mot vad som är rekomenderat till din bil samt att du får fel belastnigsindex på däcken för att inte tala om att hastighetsmätaren visar fel då du har ändrat rullomkretsen med 8,09% vilket jag ränkade fram på den här sidan http://www.rullomkrets.se/

läs det understrukna i texten nedan.

Dimensioner av däck

Registrerade dimensioner

Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.

Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
•Däcken ska vara typgodkända
•Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
•Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•Däcken är av samma typ.
•Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

736 Inlägg
20 februari 2016
#18
Mickius skrev:
Räknar du lite på att skatten är dyrare på diesel sen börjar du räkna mil kostnad på dom båda så ser man rätt snabbt hur fort denna skatteskillnad äts upp och man tjänar pengar istället wink

Min förra D5 manuell låg på 0.61 mätt vid pump blandad körning. Så har du nått o utgå ifrån. Min nya med automat ligger runt 0.7 blandad körning

Nu blev det ju lite OT, men om jag tittar på en V70 D5 automat motsvarande min på Spritmonitor ligger den på 0,78 blandat (91 fordon). Besparingen är således 0,15 l/mil. Bensinen kostar 12,5 kr/l och skatten för en D5 är 3000 kr mer per år än en 2,5T.

3000 kr/år / (0,15 liter/mil * 12,5 kr/liter) = 1600 mil. Således är det billigare för mig som kör 1500 mil per år att köra bensin i dagsläget. Men sedan är totala ägandekostnaden såpass stor för en bil att en bränslebesparing på 1000-2000 kr per år är en droppe i havet. Då väljer jag ju en 2,5T alla dagar före en trött D5...


1 966 Inlägg
20 februari 2016
#19
Mickius skrev:
Räknar du lite på att skatten är dyrare på diesel sen börjar du räkna mil kostnad på dom båda så ser man rätt snabbt hur fort denna skatteskillnad äts upp och man tjänar pengar istället wink

Min förra D5 manuell låg på 0.61 mätt vid pump blandad körning. Så har du nått o utgå ifrån. Min nya med automat ligger runt 0.7 blandad körning

Min Golf drar 0.7 l/mil på sommarn, 0.8 l/mil nu på vintern, säg 0.75 l/mil blandat. Den har jag dryga 1500 kr i skatt på. Kör väl ca 1200 mil per år. En annan Golf av samma årsmodell med dieselmotor drar ca 0.65 l/mil blandad körning och kostar 4500 kr i skatt.
Enligt bensinpriser.nu kostar 1 l 95 10.99 kr och 1 l diesel 10.48 kr på de billigaste ställena.

Då krävs det mao enligt
1500+11*0.75x=4500+10.5*0.65x
x=2105 mil

2105 mil per år för att det ska bli plus minus noll att åka bensin eller diesel.

Notera att jag enbart räknat in skatt och drivmedel här. Inga partikelfilter eller dyrare inköp att dras med.

Ska du ändå försöka övertala mig att byta till en diesel istället?

DiwraZ skrev:
Sen finns det idioter som jag. 3770kr i årsskatt och landsvägsförbrukning runt litern om man tar det lugnt....

lol

Det är inte idiotiskt om du vet om det och känner att det är värt det. Allra helst om bilen är mer än "frakta arslet från A till B".

1 966 Inlägg
20 februari 2016
#20
Du kan ta vilken bil som helst. Det finns en sträcka vilken utgör ett nollsummespel i frågan bensin eller diesel.

Kör TS så pass många mil att det lönar sig med diesel så kan han/hon för all del köpa sig en diesel istället. Nu var det dock en 2.5T och inte någon diesel det var frågan om.

Jag gav dig svar på tal när du drog in diesel i hela frågan från början. Nu skippar vi det här, känner jag. Ursäkta off topic.


Sök