3455
Sök

Skoda pickup -98 som stenvägra starta!

28 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
HEJ!

Det finns tonvis med liknande trådar men ingen som ger svar som jag kan tyda, hoppas ni kan hjälpa mig!

Har köpt en Skoda pickup Diesel -98 av en kollega men vi har stora problem med att få igång den.
När den stannade för sista gången (ca 1år sedan) så stod den på tomgång sen dog den och har aldrig startat sen dess. Han har försökt gnugga och bogsera igång den utan att lyckas. Han bytte diselpump men igen skillnad..

Har läst lite om att tändningslåset? kan krångla.. Ska jag försöka få ut immobilizer från nyckeln och lägga den nära startspärren för att se om det fungera?. Funkar inte detta så byter jag tändningslåset. MEN måste jag byta nå mer på bilen om jag byter tändningslåset eller är det bara att sätta in ett nytt?

Tack för svar, måste få igång den så fort som möjligt.

(Ta bort denna tråd om det sticker i ögonen för någon med tanke på att det finns flera liknande)
Senast redigerat av thim_ (24 februari 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 februari 2016
Har den stått ett år så måste batteriet varit urladdat..
Och DET i sin tur ställer väl till det ytterligare med immon misstänker jag, omkodning kanske, om minnet tappats..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

28 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
Okeej! Ja jag testade idag med nytt batteri men det gick lika dåligt. Det kommer ingen soppa till spridarna, men pumpen ska fungera eftersom den är bytt. Någon som vet om det går att mäta sig till och se om det är fel på tändningslåset?

Om man har bytt pump, kan de bli fel med kodningen då?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
25 februari 2016
Nej inte  när man bytt pump. Baktill upptill på pumpen så sitter stoppventilen. Kolla så att den får spänning med tändningen på. Får den inte det så kan den inte släppa på bränsle in i pumpen.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 februari 2016
Jag hade riktat in mig på immobilizern för ev omkodning.
Pumpbyte kan väl knappast ha med kodning att göra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

28 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
Tack för svar, ska kika imorgon om jag har spänning!

OM nu det skulle vara tändingslåset/immobilizern som är knas, så tänkte jag köpa ny beggad.
Men om jag skulle byta så måste jag väl köpa styrenheten samtidigt för att dom ska passa ihop?

Det finns inget sätt att koppla runt denna startspärr på nått sätt?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
26 februari 2016
Till den bilen behöver du immo-boxen samt nyckel till den bilen som boxen kommer frånn

Sök