Idag har varit fullt ös i verkstaden. Jag är ledig nu torsdag - fredag och då blir det självfallet heldagar i garaget Dagen började med att jag försov mig.. Så var inte i verkstaden förens nio. Men det blev bra ändå. Jag ringde min gamla chef på en mekanisk verkstad jag brukade jobba på och kollade om jag kunde komma dit och blästra i några timmar. Det var inga problem. Så det var bara att avfetta alla grejer och sticka ner! Det tog en j*vla stund att matta ner allt men det var det värt. Sen fick jag grundat alla delarna för imon kommer nya färgen som allt skall lackas i Men det får ni vänta tills imon för att se vilken färg det blev Nu till lite bilder!
Lite rör som skall tvättas
Kastade ner allt i en låda och begav mig.
Blästerrummet, duktigt dammit där inne efter en stund
I och med att det mesta var pulverlackat så satt färgen som satan.
Ett rör klart..
Dom flesta av sakerna va färgen sprucken på så jag var tvungen att helblästra dom, men ett av rören räckte att matta ner.
Detta röret var det jag endast tog ytan på.
Insuget blästrat
Rost
Ena sidan
Andra sidan. Bestämde mig för att blästra allt som hade en antydan av rost och lacka det så allt är fräscht när bilen är klar
Blästrat och klart
Lite grundfärg med rostskydd
Två polare kom förbi och hjälpte mig maskera lackbåset och höll mig sällskap. Sebas10an och Olgarsson på Garaget.org
Optimal upphängning
Lite maskerat och redo för grundlack.
Står och målar lite
Allt skall måålaas
Blev fyra lager på nästan allt, hade grundfärg utan rostskydd som jag fortsatte måla med.
Grymt nöjd med hur bra ytan blev
Så himla spänd att se hur färgen blir imon
Tänkte lacka denna i svart krymplack, även fjäderbensstaget och den lilla kyltanken
Allt målat
Denna i krymplack, blir nog najs.
Som lovat en bild på det fina filtret
Lite extraluft är aldrig fel..
Det var allt för idag, imon skall allt målas och jag är så himla spänd att se hur dom får till färgen. Kommer bli så j*vla fett Ha det gott sålänge! // Simon Jannerberg
Nu kommer bilder! Idag fick jag lackat allt som skulle vara rosa och imorgon skall allt det svarta lackas Åkte och hämtade färgen imorse och det var över all förväntan. Tack till Lackman för snabb och bra service! Blev så himla nöjd över resultatet, lacken var jättelätt att måla med också. Imon blir det att köpa bubbelplast och linda in allt med
Innan
Och efteråt, shit vilken fet färg
La fyra lager på allt! Färgen skall hålla för 200c så den skall nog sitta kvar
Det är bra med glans i finishen så det skulle vara ganska en ganska tacksam färg att hålla ren också
Låter bilderna tala för sig själva.
Här är det som är kvar och måla
Som ni kanske märker är jag sjukt nöjd att jag valde rosa tema. Tack till alla som var positiva till den idén! Några av delarna fick lite grövre yta medans andra blev väldigt jämna men det blir nog bra ändå. Färgen heter RAL 4010 eller "Telemagenta" om någon undrade. Jag satt och kollade på en färgkarta när jag såg färgen, den blir perfekt tänkte jag. Färgen jag använde var ifrån http://www.lackman.se. Jag använde två komponents färgen som dom blandar till på beställning. Den var jätte klibbig så det var i princip omöjligt att få rinn. Jag har aldrig använt två komponents på burk innan men det var riktigt smidigt, man fick banka till härdar ventilen på undersidan av burken och sen skaka så den blandade sig med färgen. Sen håller burken bara i åtta timmar men det var ju lugnt
Det var allt för idag, jag skall som sagt till garaget imorgon och lacka det svarta så det får vi se hur det blir
Ha en fortsatt trevlig kväll och ha en bra Valborg! // Simon Jannerberg
Helvitte vad rosa det blev..men det kommer nog bli fint! Tror jag får visa min fru den här tråden..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Va en sväng i garaget och lackade allt det svarta idag! Sen kunde jag inte låta blir att sticka dit och kolla hur det rosa blev. Allt blev superbra förutom ett rör där jag missat lite Jag fyllde i det med lite av det rosa som fanns kvar men då blev det lite olika yta på det.. Sen var jag och inhandlade bubbelplast så jag kunde linda in allt och lägga undan så länge. TIPS! Jula har nu antingen 10x0.5m för 49kr eller 5x1m för 49kr. Så jag köpte på mig lite extra när det var en röd prislapp
Sen som sagt fick jag lackat det som skulle målas med svart krymplack och även dom andra delarna som bara skulle bli täckta för att skydda lite. Jag hade en full burk med mattsvart och bara jätte lite halvblänk kvar så jag la tre lager matt svart och sen sista lagret med halvblank. Kryplacken la jag fyra lager på allt.
Lite bilder från dagen!
Det blev tre rullar 10x0,5m och två 5x1m
Finishen blev riktigt bra!
Lindade in allt lite extra för emellanåt är man ju lite klumpig
Trodde färgen skulle bli lite mörkare när den härdat klart men den ser precis lika skrikig ut som innan
Man kanske inte ser det riktigt på bilden men på ovansidan ser man att ytan är grövre lite längre ner och uppe på röret är den väldigt blank
Det som skall lackas med krymplack
Färgen som jag använder ^
Lager .1
Lager .1
Lager .1
Väntade cirka fem minuter mellan varje lager. Sen är tricket att lacka täckande lager men ändå lövtunna. Det gjorde inte riktigt jag så vi får re hur resultatet blir
Här är lite saker som skall lackas med vanlig svart färg
Hagmans
Börjar väl rosta inom en månad med fint när man monterar det
Här efter fyra lager, Sen tar det några timmar innan det börjar att krypa ihop
Färgen smälte ihop bra med det gamla så det blir bra
Nu kommer våra gäster om 35minuter. Tjejen står och gapar och jag har varken duschat, ätit eller tagit fram kläder så nu hinner jag inte skriva så mycket mer Jag åker förhoppningsvis förbi garaget imorgon och tar kort på hur krymplacken blev.
Då var tid för mappning bokad hos JRM Racing 2016-06-16. Det kan bli tight men jag hoppas att jag skall ha ihop allt tills dess. Längtar efter att packa upp alla delar som kommer i veckan
Idag har jag varit i verkstaden och kikade på dom svarta detaljerna. Det var inte riktigt lika bra som jag hade hoppats tyvärr men det får duga så länge. Blir säkert att jag målar om det senare. Sen fick jag även två paket idag Det var julafton i verkstaden kan man säga Så på fredag får Walléns Motor kolvarna så dom kan borra klart blocket, sen är det bara att kasta ihop allt(Typ)
Fotade alla delarna självklart
Denna blev väldigt grov och locket har rest sig lite ojämnt...
Som man ser är det en kant som rest sig konstigt
Denna blev helt ok
Fjäderbensstaget blev katastrof
Denna blev också helt ok
Dessa delarna var det enda som blev bra
PAKET!!
Mina "Pink Hoes". Schyssta, men tror inte kvalitén är någon vidare. Det återstår att se. Köpte dom från kina så billiga var dom i alla fall. 400kr med frakt, då ingick slangklämmor.
Smutsiga var dom också
Helt magiskt
CP mums
ARP Bult
Dom här har vi på lager. Haha, ordvits
1,3mm i Stål
Satan vilken finish det är på grejerna.
Klistermärken! Det var egentligen dom jag var ute efter
Som att öppna en appleprodukt, ordning och reda
Detta är ju porr på riktigt
Tack till Japtuning för bra service! Jag hoppas att det kommer trilla in lite mer grejer i nästa vecka. Det är tyvärr lite leveranstid på några av sakerna som är beställda. Jag har en riktigt bra känsla nu, man känner sig ganska lugn att allt skall lösa sig. Detta längtade jag efter när man inte ens hade börjat med bilen och det kändes som att det skulle ta 100år att få ordning på det. Längtar tills den är körklar och man kan beställa stolar och allt annat sånt man "Bara måste ha"
Tråkigt med lacken! Hade du på för mycket färg? Man kanske ska ha så mycket av krymplack? Har ingen erfarenhet av det. Men fint med allt godis!
Ja jag hade på tok för mycket färg, måste vara tunnare lager Jag tycker det är väldigt svårt att få krymplack bra, det är i princip som ett lotteri Ja, man älskar ju att öppna paket
lite nyfiken på just ARP bultar..är det bara dom som gör bra saker vad gäller bultar? eller dom enda?,,99/100 så använder folk ARP. rent nyfikenhet. annars så är det underbart o se en subba bli omhändertagen
lite nyfiken på just ARP bultar..är det bara dom som gör bra saker vad gäller bultar? eller dom enda?,,99/100 så använder folk ARP. rent nyfikenhet. annars så är det underbart o se en subba bli omhändertagen
Det finns andra tillverkare som gör bultar men på grund av bra rykte och marknadsföring används bara ARP antar jag. Tack så mycket
Nu var det ett litet tag sedan så nu är det väl dax för en uppdate! Jag har i princip inte rört bilen sen senaste inlägget. Jag har snackat lite fram och tillbaka med Stefan på Japtuning angående exakt vilka delar som skall bli, det blev lite värre oljepump bland annat. Men nu sitter jag bara och väntar på att blocket skall bli klart och alla delar skall beställas hem för att sedan skickas till mig. Walléns sa att blocket skulle vara klart denna veckan så hoppas verkligen på imorgon... Sen kommer jag få mina delar av japtuning om cirka en vecka eller så. Det börjar att dra ihop sig ordenkligt inför mappning och stressen börjar att kliva på lite...
Sen har jag också funderat på om jag verkligen skall lämna bilen hos JRM.. Hört att Sandåsen Motorsport skall vara riktigt bra. Skall försöka nå dom imorgon och kolla om dom kan göra Ecu-tek ens. Vill verkligen lämna in hos en av dom bästa och det är ju Trollspeed egentligen, men deras väntetider är så långa. Jag skall fundera lite på detta.