3341
Sök

Trögstartad dieselbil (Saab 9-3, 2.2 TID -98)

44 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#1
Min bil har nyligen varit på 12000 mil-service vilket bl a innebar byte av drivrem. Efter detta har bilen blivit trög att starta. Den startar alltså, men startmotorn får jobba mycket mer än vanligt trots att det inte har varit kallare än innan servicen.

Enligt en arbetskamrat kan det bli så här med en diesel om drivremmen hamnar en kugge fel. Vet någon om detta stämmer? Har ni erfarenheter av det eller tips på var jag kan läsa på om problemet innan jag ger mig på verkstaden igen? (Jag har använt sökmotorn här, men hittade tyvärr inget.)

Jag har alltså redan klagat hos märkesverkstaden. De tog in bilen igen och tyckte att returslangarna behövde bytas. På min bekostnad naturligtvis. Det hade inte med servicen att göra, var inte deras fel att slangarna var dåliga även om det var ett intressant sammanträffande. Bilen är fortfarande lika trög att starta.

Tacksam för tips!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 december 2006
#2
Hej, går den som den ska när den väl har startat lr är den seg och drar mkt soppa? Är den bara seg att starta så borde nog glöstiften vara värda att kontrollera, men det verkar ju vara ett lustigt sammanträffande att de skulle paja just när den vart på service... Kolla batterispänning med då de kan ha haft den stående med tändningen på så batteriet inte ger tillräckligt med spänning i startögonblicket...


44 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#3
Bilen går som den ska när den har startat, t o m bättre än innan servicen.smile Visst skulle det kunna vara glödstiften, men jag tror inte på det sammanträffandet. Bilen startade lika kvickt som vanligt när jag skulle köra till verkstaden, men var trög när jag skulle därifrån och har varit det sedan dess. Trots slangbytet för 1000 pix.

Jag trodde också att det var batteriet som spökade när jag skulle starta vid verkstaden. Därför tänkte jag inte så mycket på det då utan trodde att problemet skulle försvinna efter några nya mil. Batterispänningen återhämtar sig väl igen när bilen har körts ett tag och batteriet har laddats upp? Jag har trots allt kört minst 50 mil sedan servicen. Eller kan minskningen av spänningen bli permanent? Batteriet sattes in nytt i februari i år.

(Jag kör gärna, men har dålig koll på det under huven. Därför blir frågorna som de blir.)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 december 2006
#4
Nej batteriet borde återhämtat sig ganska så bra... Det kan ju vara glapp i kabeln till stiften... Prova att glöda (stå med tändningen på) i 30 sekunder nästa gång och se om den startar lätt, gör den inte det iaf så är det troligtvis något med stiften som är fel...


44 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#5
Tack för tipset. Jag ska prova att glöda, men jag är osäker på om testet funkar. Det tar ett antal sekunder, (hur många?) från det att jag vrider tändningen till ON för att bilen ska köra igenom en check innan färddatorn säger "CHECK OK". Jag brukar i regel vänta med att starta tills jag har fått OK-meddelandet. Om jag har fattat rätt glöder bilen automatiskt när den tycker att det behövs. Glödlampan brukar bara tändas när det är minusgrader. På äldre dieselbilar finns ju en glödknapp som ska hållas in en stund även när det inte är kallt, men det är det ju inte på denna.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 december 2006
#6
Ja det stämmer om gamla diesel bilar och angående din så ska den normalt sett hunnit glöda medans datorn kollar igenom systemt... Men som sagt, prova att glöd riktigt länge, 15sec lr nåt, hjälper inte det så är det troligtvis nåt fel med glödstifet...


736 Inlägg
27 december 2006
#7
Definiera trög att starta lite bättre...
A. Startmotorn går på halvfart som om det var 30 grader kallt ute
eller
B. Startmotorn går med normalfart, men den får mala länge innan bilen startar som om bränsle saknas.
(Ibland börjar nya dieslar att glöda redan när man ex larmar av och då går det några sek innan man satt sig i bilen mm)


21 761 Inlägg
27 december 2006
#8
Pomela skrev:
Jag trodde också att det var batteriet som spökade när jag skulle starta vid verkstaden. Därför tänkte jag inte så mycket på det då utan trodde att problemet skulle försvinna efter några nya mil. Batterispänningen återhämtar sig väl igen när bilen har körts ett tag och batteriet har laddats upp? Jag har trots allt kört minst 50 mil sedan servicen. Eller kan minskningen av spänningen bli permanent? Batteriet sattes in nytt i februari i år.

Det är inte säkert att batteriet har laddats upp ordentligt OM det nu har blivit lite urdraget, det beror bla på hur dessa 50 mil har körts. Om det har blivit flera korta körningar så hinner inte batteriet laddas upp även om dessa korta körningar tillsammans är 50 mil.

Nu vet jag inte hur du brukar göra men en del dieselbilägare har ibland(inte alltid)en tendens att låta bilen stå på tomgång lite då och då, vid dessa tillfällen laddas inte batteriet någonting nästan. Dieselmotorn brukar ha ganska låg tomgång och då orkar inte generatorn ge tillräcklig laddspänning för att ladda upp ett delvis urdraget batteri om man har exempelvis fläkten och sätesvärmare påslagna.

Men om du är osäker så skadar det inte att ladda batteriet över natten med en batteriladdare, även om batteriet inte har blivit urdraget så är det inte fel att göra en underhållsladdning.
Senast redigerat av Drönirettab (27 december 2006)

44 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#9
bumpe skrev:
Men som sagt, prova att glöd riktigt länge, 15sec lr nåt, hjälper inte det så är det troligtvis nåt fel med glödstifet...

Jag provade med att ha tändningen påslagen i ca 30 sek innan jag startade. Det gjorde ingen skillnad. Kanske är glödstiften ändå då.

44 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#10
frasse4 skrev:
Definiera trög att starta lite bättre...
A. Startmotorn går på halvfart som om det var 30 grader kallt ute
eller
B. Startmotorn går med normalfart, men den får mala länge innan bilen startar som om bränsle saknas.
(Ibland börjar nya dieslar att glöda redan när man ex larmar av och då går det några sek innan man satt sig i bilen mm)

Alternativ B.

Om jag förstår instruktionsboken rätt så ska glödstiften glöda när kylvätskan är kallare än +5 grader och det aktiveras när man slår på tändningen. Det har inte varit nämnvärt kallare här i Göteborg sedan bilen var på service den 13/12 så jag tror inte att det är ev kyla som är orsaken eftersom bilen startade normalt innan.

44 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Det är inte säkert att batteriet har laddats upp ordentligt OM det nu har blivit lite urdraget, det beror bla på hur dessa 50 mil har körts. Om det har blivit flera korta körningar så hinner inte batteriet laddas upp även om dessa korta körningar tillsammans är 50 mil.

Vid en ny titt på mätaren så har jag till dags dato kört ca 100 mil så de 50 milen var en klar underskattning. Jag kör normalt sett minst ca 9 mil/dag på vardagar uppdelat på 18, 39 och 25 km (mkt 70- och 90-väg) och på helgerna minst 5 mil/dag. Sträckor som bör vara tillräckliga för att ladda batteriet tycker jag.

Nu vet jag inte hur du brukar göra men en del dieselbilägare har ibland(inte alltid)en tendens att låta bilen stå på tomgång lite då och då, vid dessa tillfällen laddas inte batteriet någonting nästan.

Jag brukar inte låta bilen stå på tomgång någon längre stund, men visst, det kan bli en stund ibland vid rödljus eller i bilkö för att spara kopplingen. Det körsättet har jag använt även innan startproblemen dök upp, men det kanske är bättre att hänga på kopplingen istället. Pest eller kolera?

Sätesvärmaren använder jag inte mer än några minuter (blir grillad annars). Jag drar inte på värmaren direkt vid start utan först när jag har kört en bit. AC-n står normalt sett på auto --> försiktig fläkt i början. Allt för att skona batteriet.

Ingen som har någon uppfattning om teorin med drivrem på "sniskan"?
Senast redigerat av Pomela (27 december 2006)

44 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#12
Tack till er som har skrivit. En uppdatering.

Jag har pratat med en annan Saab-verkstad idag för att få lite mera kött på benen innan ny attack på min verkstad. Enligt verkstadschefen hos konkurrenten så är det kedjedrift och inte remdrift på motorn i min bil. (Det framgår inte av Saabs instruktionsbok eller så har jag missat den lilla detaljen både där och de gånger jag har pillat lite under huven.)

Drivremmen som jag skrev om ovan driver generator, styrservopump, vattenpump mm (typ fläktrem alltså). Det gör inget om remmen inte hamnar exakt rätt och den påverkar inte hur bilen är att starta. De prylar som remmen driver verkar fungera som de ska.

Jag frågade även om glödstiften, men han trodde inte på att de huxflux skulle ha blivit mycket sämre. Fel på batteriet och laddningen av det trodde han inte riktigt på heller. Han trodde inte att det skulle ha blivit något problem med bränslesystemet efter bytet av bränslefilter. Ev. luftbubbla i bränslesystemet borde ha försvunnit snabbt.

Fel på returslangarna lär visst vara en vanlig orsak till startproblem på denna modell. V-chefen misstänkte att verkstaden antingen inte har bytt alla returslangarna eller att de inte har fått det riktigt tätt. Nu har jag pratat med kundmottagningen hos min verkstad och ska dit med bilen igen efter nyår. Den här gången tänker jag hänga över axeln på mekanikern. Här byts inga fler grejor bara för att utifall att.


Sök