3275
Sök

Larmstrul Seat Toledo -99, auktoriserade verkstaden står handfallen...

* Voff voff *
10 538 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#1
En släkting till mig har en Seat Toledo -99 som han tyvärr förlorade nyckeln till strax innan jul(!). Den enda nyckeln som var programmerad... Dock hade han en oprogrammerad som han beställt tidigare (och som en annan verkstad misslyckats med att programmera in till bilen) som iaf passade till tändningslås och dörrar.

Nåväl, bilen bärgades till en auktoriserad Seat-verkstad och där försökte man programmera in nyckeln utan resultat. Man beställde då en ny nyckel eftersom man kom fram till att den man redan hade kunde vara till en annan årsmodell. Inte heller den nya nyckeln gick att programmera in till bilen. Då beställs nyckel nummer tre med motiveringen att det kunde vara något fel med chassinumret. Men hör och häpna, inte heller den gick att programmera in...

Nu är förslaget att köpa en ny databox för runt 8-9000:-, men dom kan inte säga säkert om det kommer lösa problemet, och det känns ju lite sådär på en -99:a... Dessutom fungerade ju bilen utmärkt med gamla nyckeln vilket kanske talar lite emot att boxen skulle ha dött.

Någon som varit med om något liknande? Hur kan det komma sig att ingen av nycklarna går att programmera?

Värt att nämna är att det när man beställer en ny nyckel (varje gång!) även följer med en CarGard-dosa (ni vet den klassiska med fyra gråa knappar) så det inbyggda larmet verkar ju vara signerat CarGard(?). Om sedan detta inverkar eller ej ska jag låta vara osagt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

214 Inlägg
29 februari 2016
#2
Brukar ju vara stöldskydd i nyckeln som måste kodas in till boxen. Är alla nycklar borta så måste man köpa en ny box för att kunna börja om från början finns sätt så man kan ta bort startspärren helt. Likaså få befintlig box att bli oskuld igen så man kan koda in nycklar. Dock inget en märkesverkstad klarar att göra. Kolla med firmor som lagar styrenheter

Avstängd
10 388 Inlägg
29 februari 2016
#3
cyberk2 skrev:
Brukar ju vara stöldskydd i nyckeln som måste kodas in till boxen. Är alla nycklar borta så måste man köpa en ny box för att kunna börja om från början finns sätt så man kan ta bort startspärren helt. Likaså få befintlig box att bli oskuld igen så man kan koda in nycklar. Dock inget en märkesverkstad klarar att göra. Kolla med firmor som lagar styrenheter

Nog specifikt för Seat Toledo 99or i vagfamiljen bland de "äldre bilarna" isf får man anta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

54 Inlägg
2 mars 2016
#4
Till amerikanska Ford måste man programmera in två nycklar samtidigt annars kan man ej starta bilen. Kan det vara något som verkstaden missat? Trots att man har tre nycklar så har man bara testat med en åt gången?

Är det Cargard med startspärr i larmet borde nyckeln ej innehålla något chip tycker jag.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 mars 2016
#5
RoTe skrev:
Till amerikanska Ford måste man programmera in två nycklar samtidigt annars kan man ej starta bilen. Kan det vara något som verkstaden missat? Trots att man har tre nycklar så har man bara testat med en åt gången?

Är det Cargard med startspärr i larmet borde nyckeln ej innehålla något chip tycker jag.

Inte träffat på någon äldre kärra inom VAG-familjen där man varit tvungen att lägga in mer än en nyckel åt gången (eller alls).

Seat:en har startspärr "i sig själv" s.a.s.`(jag antar att det är en Gen2, men det är kanske felaktigt?)


Gällande larmet skulle man spontant kunna gissa på standardlarmet för vag vid den här tiden; 950s

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 mars 2016
#6
Brådhis skrev:
En släkting till mig har en Seat Toledo -99 som han tyvärr förlorade nyckeln till strax innan jul(!). Den enda nyckeln som var programmerad... Dock hade han en oprogrammerad som han beställt tidigare (och som en annan verkstad misslyckats med att programmera in till bilen) som iaf passade till tändningslås och dörrar.

Nåväl, bilen bärgades till en auktoriserad Seat-verkstad och där försökte man programmera in nyckeln utan resultat. Man beställde då en ny nyckel eftersom man kom fram till att den man redan hade kunde vara till en annan årsmodell. Inte heller den nya nyckeln gick att programmera in till bilen. Då beställs nyckel nummer tre med motiveringen att det kunde vara något fel med chassinumret. Men hör och häpna, inte heller den gick att programmera in...

Nu är förslaget att köpa en ny databox för runt 8-9000:-, men dom kan inte säga säkert om det kommer lösa problemet, och det känns ju lite sådär på en -99:a... Dessutom fungerade ju bilen utmärkt med gamla nyckeln vilket kanske talar lite emot att boxen skulle ha dött.


Någon som varit med om något liknande? Hur kan det komma sig att ingen av nycklarna går att programmera?

Värt att nämna är att det när man beställer en ny nyckel (varje gång!) även följer med en CarGard-dosa (ni vet den klassiska med fyra gråa knappar) så det inbyggda larmet verkar ju vara signerat CarGard(?). Om sedan detta inverkar eller ej ska jag låta vara osagt.

//Brådhis

Hej

kan flika in med lite info sedan min tid på verkstaden gällande äldre VW/AUDI/SEAT/SKODA.
Vilken styrenhet ville de byta? Stöldskyddet ligger i instrumentpanel och SEAT kom inte i alla fall med standard CarGard monterat under min tid. Hur kan man få en larmdosa när man beställer nyckeln via ÅF?

Sedan kan man faktiskt "låsa" stöldskyddet har jag ett minne av om de slår in fel kod vid programmering. Jag har ett minne av det när man koda nycklar med diagnosdatan VAG1551 eller VAG1552 men inte riktigt 100% säker sedan det är en tid sedan jag jobba i verkstaden. Numera sker allt detta "online" och koden ser man inte längre.

En klassiskt variant och fel som gör man inte kommer åt att läsa felminne eller koda är att radion är felkopplad och stör ut. Låter befängt men tro mig det kommer jag ihåg. Ett råd dra ur hela radion och prova därifrån.
Hoppas det löser sig

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök