3751
Sök

Köpråd: välja skåpbil!?

20 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#1
Hejsan, tänkte skaffa mig en transport/skåpbil men behöver lite hjälp och råd.

Jag kommer använda bilen varje dag men tänkte även att kunna använda den som en depå bil och kunna dra biltransport. Så dragkrok är ju såklart ett måste. Nånting jag gärna skulle vilja ha är 3 sittplatser också så man i alla fall kan ha två passagerare.

De bilar jag mest funderat på är:
-Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Fiat Scudo
-Renault Trafic, Opel Vivaro, Nissan Primastar

Det finns ju även fler bilar men det känns som att dessa är dom mest ekonomiska.
Men ni får gärna ge andra förslag också!

Jag har tänkt en budget på max ca 50-60 tusen.

Tack på förhand smile


825 Inlägg
2 mars 2016
#2
VW Transporter är annars 1 bra val, allra helst med 2,5 TDI motorn, den 5 cylindriga, låter rätt härligt faktiskt, för å vara en diesel, håller länge, och drar inte allt för mycket diesel heller.
Senast redigerat av fontheking5 (2 mars 2016)

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

Fixare
321 Inlägg
2 mars 2016
#3
Har en jympy II-08 som jag är sjukt nöjd med. Rullat cirka 30k mil och går som ny. Svåra att hitta fina exemplar kanske. Min är bucklig lite här och var men ingen rost. Tror det är galvad kaross på dessa. Får dra 2ton med be behörighet. Går väldigt tyst och man åker bekvämt.

Har även en trafic l2h2-04. Samma där cirka 31kmil och går bra i motor och låda. Dock åker jag inte alls lika bra i denna. Mycket mer vägljud och vindbrus. Dessa vill gärna rosta också. Speciellt nederkant dörrar. Kanske är bättre om man hoppas upp ett par årsmodeller. Denna får också dra 2ton på be.

Lone Star Garage

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
2 mars 2016
#4
Pyronic skrev:
Hejsan, tänkte skaffa mig en transport/skåpbil men behöver lite hjälp och råd.

Jag kommer använda bilen varje dag men tänkte även att kunna använda den som en depå bil och kunna dra biltransport. Så dragkrok är ju såklart ett måste. Nånting jag gärna skulle vilja ha är 3 sittplatser också så man i alla fall kan ha två passagerare.

De bilar jag mest funderat på är:
-Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Fiat Scudo
-Renault Trafic, Opel Vivaro, Nissan Primastar

Det finns ju även fler bilar men det känns som att dessa är dom mest ekonomiska.
Men ni får gärna ge andra förslag också!

Jag har tänkt en budget på max ca 50-60 tusen.

Tack på förhand smile

Du kan ju skaffa en MB Vito, jag har en på jobbet och är väldigt nöjd med den. Diesel och automat är det på den samt givetvis dieselvärmare + allt annat som man behöver.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Yawn...
3 151 Inlägg
2 mars 2016
#5
Säger som tidigare skribenter.. VW Transporter / MB Vito / Opel Vivaro. Fina bilar allihopa.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
3 mars 2016
#6
Jag har en Trafic (visserligen Passenger, men det är ju same same) privat och sen har vi ett vanligt "skåp" på jobbet som "slit o släng, åka o hämta"-bil. Båda med 115hk dieseln.

Den på jobbet är en -06 som gått 18k mil. Fått byta ett bakljus, hjullager ett par gånger, styrleder, spindelleder och lite sånt smått utöver bromsar och oljor och kamrem. Efter en incident där en kollega tvättade inredningen oerhört vårdslöst (hällde vatten på rattkonsollen typ) så fick vi byta allt med startspärrs-grejset, rattknapparna funkar inte mer (men radion dog också, så vi har en billig enkel lös nu). Denna bil har misshandlats då ingen bryr sig om den alls. Startas kall ett par ggr om dagen och går mest korta sträckor. Förvånansvärt hållbar för det vi använt den till.

Min privata -12a går betydligt mildare, mest långkörningar. Den har gått lite mer än 6000 mil. Har fått byta spindelleder en gång, lite missnöjd med det. Annars funkar den fint, men jag vill inte påstå att jag, 181 lång, sitter bra i den. Aningen högljudd. Men man sitter högt och ser bra. Kamkedja på de nyare, vet inte när bytet var, men innan -12.
Mycket bil för pengarna känns det som, eftersom de är rätt billiga om man jämför med Mercedes och VW.

Opel och Nissan är exakt samma bil, med andra märken och smådetaljer som skiljer. Kvittar nog vilken man väljer.

Största nackdelen är nog att den lilla 2-liters motorn vill ha drygt 7 liter ny olja varje byte. Men ingen av de två jag har erfarenhet av drar någon olja.

/Mattias

20 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#7
fontheking5 skrev:
VW Transporter är annars 1 bra val, allra helst med 2,5 TDI motorn, den 5 cylindriga, låter rätt härligt faktiskt, för å vara en diesel, håller länge, och drar inte allt för mycket diesel heller.

Menar du en t4 eller t5 då? och känns som att dom är lite dyrare att äga än dom andra kanske, men tack ändå för svaret ändå.

gravityone skrev:
Har en jympy II-08 som jag är sjukt nöjd med. Rullat cirka 30k mil och går som ny. Svåra att hitta fina exemplar kanske. Min är bucklig lite här och var men ingen rost. Tror det är galvad kaross på dessa. Får dra 2ton med be behörighet. Går väldigt tyst och man åker bekvämt.

Har även en trafic l2h2-04. Samma där cirka 31kmil och går bra i motor och låda. Dock åker jag inte alls lika bra i denna. Mycket mer vägljud och vindbrus. Dessa vill gärna rosta också. Speciellt nederkant dörrar. Kanske är bättre om man hoppas upp ett par årsmodeller. Denna får också dra 2ton på be.

Tack för svaret, skönt att få höra något om bilarna från en som är ägare.

Vettemannen skrev:
Du kan ju skaffa en MB Vito, jag har en på jobbet och är väldigt nöjd med den. Diesel och automat är det på den samt givetvis dieselvärmare + allt annat som man behöver.

/Benny

Jag har inte satt mig in så mycket på MB så vet inte så mycket om dom. Känns som att merca är lite dyra att äga med försäkring och reservdelar och sånt. Men tack för svaret!


20 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#8
matteeee skrev:
Jag har en Trafic (visserligen Passenger, men det är ju same same) privat och sen har vi ett vanligt "skåp" på jobbet som "slit o släng, åka o hämta"-bil. Båda med 115hk dieseln.

Den på jobbet är en -06 som gått 18k mil. Fått byta ett bakljus, hjullager ett par gånger, styrleder, spindelleder och lite sånt smått utöver bromsar och oljor och kamrem. Efter en incident där en kollega tvättade inredningen oerhört vårdslöst (hällde vatten på rattkonsollen typ) så fick vi byta allt med startspärrs-grejset, rattknapparna funkar inte mer (men radion dog också, så vi har en billig enkel lös nu). Denna bil har misshandlats då ingen bryr sig om den alls. Startas kall ett par ggr om dagen och går mest korta sträckor. Förvånansvärt hållbar för det vi använt den till.

Min privata -12a går betydligt mildare, mest långkörningar. Den har gått lite mer än 6000 mil. Har fått byta spindelleder en gång, lite missnöjd med det. Annars funkar den fint, men jag vill inte påstå att jag, 181 lång, sitter bra i den. Aningen högljudd. Men man sitter högt och ser bra. Kamkedja på de nyare, vet inte när bytet var, men innan -12.
Mycket bil för pengarna känns det som, eftersom de är rätt billiga om man jämför med Mercedes och VW.

Opel och Nissan är exakt samma bil, med andra märken och smådetaljer som skiljer. Kvittar nog vilken man väljer.

Största nackdelen är nog att den lilla 2-liters motorn vill ha drygt 7 liter ny olja varje byte. Men ingen av de två jag har erfarenhet av drar någon olja.

Tack så mycket för svaret!
Verkar som att dom bilarna går sönder ganska mycket i framvagnen.
men verkar ganska stryktåliga bilar överlag.


Of World
3 371 Inlägg
3 mars 2016
#9
Fiat Scudo är helt ok med 130hk multijet motorn, drar ca 0.7 med halvtung fot

Dock lite bullrig men den är billig i inköp.. de jämnar ut sig.. kör en -13 med 4500 mil klanderfritt

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 mars 2016
#10
Pyronic skrev:
fontheking5 skrev:
VW Transporter är annars 1 bra val, allra helst med 2,5 TDI motorn, den 5 cylindriga, låter rätt härligt faktiskt, för å vara en diesel, håller länge, och drar inte allt för mycket diesel heller.

Menar du en t4 eller t5 då? och känns som att dom är lite dyrare att äga än dom andra kanske, men tack ändå för svaret ändå.

gravityone skrev:
Har en jympy II-08 som jag är sjukt nöjd med. Rullat cirka 30k mil och går som ny. Svåra att hitta fina exemplar kanske. Min är bucklig lite här och var men ingen rost. Tror det är galvad kaross på dessa. Får dra 2ton med be behörighet. Går väldigt tyst och man åker bekvämt.

Har även en trafic l2h2-04. Samma där cirka 31kmil och går bra i motor och låda. Dock åker jag inte alls lika bra i denna. Mycket mer vägljud och vindbrus. Dessa vill gärna rosta också. Speciellt nederkant dörrar. Kanske är bättre om man hoppas upp ett par årsmodeller. Denna får också dra 2ton på be.

Tack för svaret, skönt att få höra något om bilarna från en som är ägare.

Vettemannen skrev:
Du kan ju skaffa en MB Vito, jag har en på jobbet och är väldigt nöjd med den. Diesel och automat är det på den samt givetvis dieselvärmare + allt annat som man behöver.

/Benny

Jag har inte satt mig in så mycket på MB så vet inte så mycket om dom. Känns som att merca är lite dyra att äga med försäkring och reservdelar och sånt. Men tack för svaret!

Jag har inte heller satt mig in i priser och så eftersom det är en förmånsbil som jag bara betalar förmånsvärde samt privata mil på. En årsmodell -13 förövrigt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 127 Inlägg
3 mars 2016
#11
Jag hade satsat på en Vito. Tror inte dessa är så dyra att äga, dessutom har dom riktigt bra motorer och drivlinor. Kör själv Mercedes och skulle vilja påstå att delarna ligger i normala prisklasser. Nissan är mycket dyrare på delar än Mercedes tex.
Skruvar både Mercedes och nissan på jobbet och tycker nissans (Renault) transportbilar inte är mycket att hänga i granen. Brukar kännas slut vid 10-12k mil.

Nissan, Opel, Renault är princip samma saker.

Annars skulle min röst falla på VW transporter T5 med 5an i. Går bra och nästan odödliga.
Senast redigerat av mb_pucken (3 mars 2016)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
4 mars 2016
#12
Jag tycker man ser många rostiga (äckligt mycket rostiga) inte så gamla Vito?! Hur är kvaliteten där egentligen? När jag köpte min Renå buss kikade jag även på Vito, och en 3-4 år gammal var överdrivet rostig i dörrarna längst ner. Den gick bort direkt.

/Mattias

Yawn...
3 151 Inlägg
4 mars 2016
#13
Rostskyddet på Mercedes har väl alltid varit under kritik.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 mars 2016
#14
Mervolic skrev:
Rostskyddet på Mercedes har väl alltid varit under kritik.

Nja, de från första halvan har 90-talet har enligt mina erfarenheter ett helt acceptabelt rostskydd, och de senaste modellerna verkar hålla ihop ur det avseendet, åtminstone än så länge.

De från mitten av 90-talet och en bit på 2000-talet var däremot katastrofala med skräckexempel där bärande delar i framvagnen har rostat av under pågående färd.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Yawn...
3 151 Inlägg
4 mars 2016
#15
IceEyes skrev:
Mervolic skrev:
Rostskyddet på Mercedes har väl alltid varit under kritik.

Nja, de från första halvan har 90-talet har enligt mina erfarenheter ett helt acceptabelt rostskydd, och de senaste modellerna verkar hålla ihop ur det avseendet, åtminstone än så länge.

De från mitten av 90-talet och en bit på 2000-talet var däremot katastrofala med skräckexempel där bärande delar i framvagnen har rostat av under pågående färd.

Det kan stämma. "Alltid" var kanske att ta i. roll


Sök