matteeee skrev:
Jag har en Trafic (visserligen Passenger, men det är ju same same) privat och sen har vi ett vanligt "skåp" på jobbet som "slit o släng, åka o hämta"-bil. Båda med 115hk dieseln.
Den på jobbet är en -06 som gått 18k mil. Fått byta ett bakljus, hjullager ett par gånger, styrleder, spindelleder och lite sånt smått utöver bromsar och oljor och kamrem. Efter en incident där en kollega tvättade inredningen oerhört vårdslöst (hällde vatten på rattkonsollen typ) så fick vi byta allt med startspärrs-grejset, rattknapparna funkar inte mer (men radion dog också, så vi har en billig enkel lös nu). Denna bil har misshandlats då ingen bryr sig om den alls. Startas kall ett par ggr om dagen och går mest korta sträckor. Förvånansvärt hållbar för det vi använt den till.
Min privata -12a går betydligt mildare, mest långkörningar. Den har gått lite mer än 6000 mil. Har fått byta spindelleder en gång, lite missnöjd med det. Annars funkar den fint, men jag vill inte påstå att jag, 181 lång, sitter bra i den. Aningen högljudd. Men man sitter högt och ser bra. Kamkedja på de nyare, vet inte när bytet var, men innan -12.
Mycket bil för pengarna känns det som, eftersom de är rätt billiga om man jämför med Mercedes och VW.
Opel och Nissan är exakt samma bil, med andra märken och smådetaljer som skiljer. Kvittar nog vilken man väljer.
Största nackdelen är nog att den lilla 2-liters motorn vill ha drygt 7 liter ny olja varje byte. Men ingen av de två jag har erfarenhet av drar någon olja.