Hej!
Har en Volvo V40 T4 från 98 manuell låda som åkt ca 20k mil och har på senaste tiden fått ett fel som gör mig vansinnig. Händer endast från tid till tid när bilen är varmkörd och då om jag ligger på 5ans växel och gasar så tappar den kraft, och ökar inte på farten, och kan skaka rejält och kännas som om bilen motorbromsar av sig självt. Varvräknaren ökar inte heller utan enligt färddatorn så ökar bränsleförbrukningen men inget händer med farten, om något så tappar den ork.
Vill även nämna andra saker jag märkt som kanske eller kanske inte hör till samma fel om dem påverkar varandra.
-Efter gaspådrag utan att bilen ökat fart eller ökat lite när felet uppstår, så kan hela bilen skaka, bilen har ingen ork och skakar förjävligt.
-Om jag på fallet ovan växlar ner och gasar hjälper det något, låt oss säga 4ans växel runt 65km/h, skakar fortfarande men kan öka hastigheten, men växlar jag upp rakt efter så skakar den fortfarande och tappar ork igen.
-Om bilen inte har någon ork så känns det helt ärligt som att bilen med växeln i kan motorbromsa kraftigare än den ska göra, och även om jag frikopplar så känns det som att bilen faktist motorbromsar.
-Vid kallstart skakar bilen svagt, t.ex ratten, försvinner när bilen börjat rulla.
Problemet gör mig helt vansinnig och hoppas att dem som stött på problemet eller vet vad det är kan hjälpa mig!
Jag ska under kommande vecka kika på tändspolarna och tändstiften som brukar vara ett problem, men kan hela bilen verkligen skaka så mycket på grund av tändspole fel? Även det som händer när man lägger i växel eller till och med frikopplar att bilen nästan motorbromsar av sig självt?