3681
Sök

Volvo 240 Turbo The Blue Beast Allt-I-Allobilen

Saknade 240 Turbo så blev att köpa en igen. Ska fixas iordning så den går att besiktiga samt trimma vidare vad man hinner för att ha så roligt som möjligt på gata, bana, drifting och strippen.

If your not out of control, your not in control
5 009 Visningar
Uppdaterades senast 18 april 2016
If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 mars 2016
Trådstartare
#1
Får väl ta å skapa en projekttråd för nya bilen.
Varit borta från bilvärlden lite för länge nu och saknade Volvo 240 Turbo som bara den.

Tanken är att ha bilen som ett rullande projekt för vidareutveckling när det hinns med för att kunna köra lite Drifting/Gata/Bana/Strippen beroende på vad man känner för och vad som finns i närheten smile

Ska besiktigas samt åtgärda det som klankas ned på.
Antingen lacka om front och sidokjolar (har ej dem på bild) eller byte till original front och några diskreta sidokjolar i bilens färg, vingen ska självklart också lackas om.
Mappas för att gå fint och vara lättstartad på E85 och hamna någonstans mellan 1,0-1,2 Bar i ladd OM det inte köpt annan motor vill säga smile

Sitter BMW getraglåda med ettan framåt, värre koppling av okänd modell, grenrör och turbo av okänd modell, något små spridare, hade behövts större tror jag, stor IC, oljekylare och Volvos lamelldiffade bakaxel med okänd men enligt säkra uppgifter låg utväxling för bana.
Stummonterad motor, andra bussningar, fjädrar, stötdämpare samt ambulansstag både uppe och nere.

Hämtade bilen som jag köpte av en polare för några dagar sedan:
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-09%2019.31.04_zpswyp5gl3q.jpg

Känner mig lite stenålders för tillfället så blir nog tyvärr att behålla detta gamla sprut året ut iallafall:
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-09%2020.04.38_zpsrajhywks.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-09%2020.13.05_zpsgjnkg7vl.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-09%2020.13.15_zpsrrzwshn3.jpg

Idag 16-03-12 blev det byte av toppackning, kunde dock inte starta bilen, verkar inte få någon soppa, har fått hem en seriallink för att koppla datorn till sprutet men saknar en Serial till USB adaptersladd.

Skruvande i vårsolen:
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-12%2011.56.44_zps5uk5igzv.jpg

Denna lilla rackare till sladd som saknas och inte fanns att få tag på i metropolen IEKAland Älmhult:
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-11%2016.15.13_zps2amojr2h.jpg

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#2
Har hänt lite smågrejer men inget riktigt kul mer än lite mappning.
Bytt toppackning, monterat 998cc Delphispridare, kopplat in varvräknaren och som sagt mappat lite.
Så nu startar bilen och går någorlunda som den ska, lite fett på sina ställen men det ska fixas till, dock så läcker turbon som ett såll och glappar som en gammal skiftnyckel så det ska införskaffas en bättre såfort som möjligt så man kan få till tomgången sen och köra och besiktiga smile

Hemma efter en mappnings/tankningsrunda:
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-20%2011.29.17_zpsuyact5ex.jpg

Turbon som sitter på nu och är tvärslut, någon som har någon liknande som är riktig liggandes? smile
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-03-20%2017.27.38_zpsahbrhefv.jpg

PÅSEN RACING

Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
21 mars 2016
#3
Är det t3 fläns på grenröret? Hade isf köpt en Kina gt3582r, sjukt mycket turbo för pengarna, bänkade 580 hk på 1,3 bar med sån snurra, bästa 2000kr någonsin spenderat haha

///M - the most powerful letter

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#4
nookie skrev:
Är det t3 fläns på grenröret? Hade isf köpt en Kina gt3582r, sjukt mycket turbo för pengarna, bänkade 580 hk på 1,3 bar med sån snurra, bästa 2000kr någonsin spenderat haha

Har inte kollat vad det är för gläns faktiskt. Måste se om jag kan mäta CC måttet på bultarna så man kan utgöra vad det är. Men på många andra av dem aggregaten av denna modell jag googlat mig till så är det ofta t3 twin entry på turbon men är nog inte tein entry på grenröret 😜

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
#5
Har suttit och letat snurra lite grand och det är då fan inte lätt.

Märker efter lite letande att man är rätt begränsad med T4 fläns.
Någon som vet hur GT35/GT35R från Turbokungen är?
Själv tycker jag att den känns lite väl stor i nuläget men den kanske är vettig ändå?
http://www.turbokungen.se/sv/universal- … gt35r.html

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
26 mars 2016
Trådstartare
#6
Inga bilder idag.
Jakten på en ny turbo fortsätter, får se om man bestämmer sig för att köpa en ny i veckan kanske.
Har försökt mappa till bilen lite idag, läs hela eftermiddagen, för att få den att starta för egen maskin (utan startgas) när den är kall, börjar närma sig men ville inte fresta batteriet för mycket idag så blir förhoppningsvis uppstart utan startgas imorgon smile

Glad Påsk!

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#7
Har varit en mycket oproduktiv helg då frugan jobbat hela helgen, grabben tycker inte det är så kul när han inte får vara med men han är mest ivägen än sålänge wink tongue

Han dock mappa lite igår, får väl se om det blev bra eller inte nästa gång man är ute och kör smile
Har även funderat på att besiktiga bilen i veckan för att få en arbetsorder på vad som ska göras men vet inte om det är lönt med läckande turbo dock.

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
#8
Då har man fixat nummerskyltsbelysningen, vindrutespolare samt ett uppsamlingskärl till vevhusventilationen.
Bara byta bromsok bak, bromsslangar fram, yttre styrleder samt vänster huvudstrålkastare för besiktning.
Dragkroken ska även bort så blir reggning utan draganordning samt besiktning på samma gång förhoppningsvis.
Får se om vädret tillåter lite mekande i helgen smile

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#9
Blivit lite mekande i helgen.
Nya bromsok bak samt en bromsslang och ett rör vänster fram.
Byta spindelleder och vänster strålkastare så är bilen klar för besiktning med.
Dock så får det bli regbesiktning då jag även skruvade bort dragkroken med smile
Förhoppningsvis så finns det väl tid i veckan så att bilen kanske blir laglig att köra på väg innan helgen big_smile Får hålla tummarna för det iallafall, men man vet ju aldrig tongue
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-04-02%2010.29.24%20HDR_zpsyshkrvoi.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-04-02%2014.32.37%20HDR_zps3qvzgtn6.jpg

PÅSEN RACING

98 Inlägg
If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#11
Nu står det still.
Behöver en ny motor.

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#12
Inte hänt mycket i helgen då frugan jobbar och jag är hemma med grabben.
Dock så har jag bytt insatsen i vänster strålkastare så med lite justering så går nog ljuset igenom besiktningen.
Eventuellt så blir det att hämta en ny motor imorgon som man kan kasta i i veckan eller efter nästa helg, får se när det blir, men i det ska den och sen ska det bokas besiktning och reggning utan dragkrok så att man kan ut och bränna däck och asfalt smile
Sugen som bara den på att få ut bilen nu när det börjar bli lite bättre väder smile

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#13
Då va en nyrenoverad B230FT med hemmabyggt grenrör, T04E T3/T4 turbo, Link G4 Storm plus en massa andra grejer införskaffat för ett kanonpris.
Blir att fixa ihop motorn helt och hållet i veckan och se om man kan få i den i bilen efter nästa helg smile

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#14
En bild tagen av förra ägaren på motorn som ska ner i bilen tillsammans med ett Link G4 Storm och mina 998cc spridare så blir detta nog kanon efter lite mappning smile
Fördelaren är självklart flyttad till blockmonterad med utbytt aggregataxel.
Lutar åt seperata spolar men får vänta tills lite senare isådant fall smile
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/Fil%202016-04-10%2021%2038%2028_zps1oz3txip.jpeg
Senast redigerat av påsen (10 april 2016)

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
#15
Out with the old and in with the new - eller vad är det man säger?
Påbörjat byte av motor lite, väntar på en packning och ett täcklock till den nya motorn så kan inte färdigställa den redigt än.
Men med tanke på att jag fick med ett lite nyare sprut (Link G4 Storm) så tog jag och rev ut det lätt antika Link G1 som nu satt i bilen smile
Bild på det gamla Link G1 sprutet som jag inte bestämt mig för om jag ska behålla på hyllan till nån isbil eller om jag ska sälja tongue
http://i1074.photobucket.com/albums/w402/PasenRacing/2016-04-12%2018.02.21_zpswe7bna8r.jpg
Senast redigerat av påsen (12 april 2016)

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#16
Flyttat fäste för generator och styrservopump till nya motorn.
Återstår att göra innan man kan lyfta ur motorn och i med den andra:
Dela på downpipe och resterande avgassystem
Demontera turbo, grenrör och downpipe
Lossa två soppaslangar
Lossa växellänkaget och kardanen
Lossa kopplingsvajern
Lossa växellådsbalken och motorfästena

SÅ förhoppningsvis så är den andra motorn i under lördagen eller söndagen om allt går väl.

PÅSEN RACING


Sök