3175
Sök

Glödtända mondeo 2.0 tdci?

5 Inlägg
13 mars 2016
Trådstartare
Hej! Har nyligen skaffat en mondeo 2.0 tdci från 2010. I manualen står står de att man ska glöda innan start, men inte fasiken lyser symbolen för glödstiften när jag trycker igång tändningen ( har keyless start )

Eller är de så att de glöder när jag trycker igång tändningen ändå? Fast som sagt i manualen ser man lampan för glödstiften....
inget super problem men är de inte viktigt att glöda först på diesel?

Tack på  förhand
Senast redigerat av simpleton (13 mars 2016)

5 751 Inlägg
13 mars 2016
Sålänge motorn startar lätt och går jämnt vid start så är glödning inte nödvändigt.

Så nej inte viktigt att glöda först såvida utomhustemperaturen inte är så pass låg att bränslet inte antänds vid start.

5 Inlägg
13 mars 2016
Trådstartare
simlar skrev:
Sålänge motorn startar lätt och går jämnt vid start så är glödning inte nödvändigt.

Så nej inte viktigt att glöda först såvida utomhustemperaturen inte är så pass låg att bränslet inte antänds vid start.

Okej så då e de bara att starta på:)

Men till en fråga till då från en icke kunnig bilist: bör inte symbolen synas ändå vid tändning?

5 751 Inlägg
13 mars 2016
Jo bara köra på sålänge motorn går som den ska.

Den bör göra det, men jag är dock inte insatt i Ford så vet inte om dom är speciella på något sätt.

5 Inlägg
13 mars 2016
Trådstartare
simlar skrev:
Jo bara köra på sålänge motorn går som den ska.

Den bör göra det, men jag är dock inte insatt i Ford så vet inte om dom är speciella på något sätt.

Okej tack ska du ha för svaret:)

Forummoderator
18 178 Inlägg
14 mars 2016
simpleton skrev:
Hej! Har nyligen skaffat en mondeo 2.0 tdci från 2010. I manualen står står de att man ska glöda innan start, men inte fasiken lyser symbolen för glödstiften när jag trycker igång tändningen ( har keyless start )

Eller är de så att de glöder när jag trycker igång tändningen ändå? Fast som sagt i manualen ser man lampan för glödstiften....

Tack på  förhand

För 30 år sedan vägrade dieselbilar att starta utan glödning. I dagens dieslar är glödning sällsynt i temperaturer över -5 grader. När det är kallt får du titta noga! Lampan kanske blinkar till en sekund!

Efter som du har keyless så löser bilen det på bästa sätt, den vet när den behöver glöda. Inget fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
15 mars 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
simpleton skrev:

Tack på  förhand

För 30 år sedan vägrade dieselbilar att starta utan glödning. I dagens dieslar är glödning sällsynt i temperaturer över -5 grader. När det är kallt får du titta noga! Lampan kanske blinkar till en sekund!

Efter som du har keyless så löser bilen det på bästa sätt, den vet när den behöver glöda. Inget fel.

Kanon då behöver jag inte tänka på de!tack:)

Sök