3276
Sök

Köpråd: volvo xc70

12 Inlägg
16 mars 2016
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har funderingar på att köpa en volvo xc70, har en budget på 50 000kr! Har kollat runt på blocket där finns de xc70 för 100k+ sen finns de ju dem som kostar runt 30-50 tusen, tänkte varför de är så och är de värt att köpa en för de priset?

Finns de något man ska tänka på när man köper xc70

Mvh tuborgarn

193 Inlägg
16 mars 2016
#2
Dem som kostar 100+tkr är väl XC70II, alltså från och med 2008 och uppåt, det blir svårt att hitta en nyare än 03-05 i bra skick för 50tkr speciellt om man vill ha en diesel - vilket är att föredra om man tänker på förbrukningen.

AWD systemet är inte det bästa och är lite av en tickande bomb på dem flesta som har gått över 20 000 mil, speciellt om man vill "leka" lite under vinterperioden, detta kan bli en dyr historia om man inte kan åtgärda felet själv, delarna går väl på 1500:-, dock arbetet kostar en massa, så räkna med ca 15-20tkr för att åtgärda problemet. Se till innan köpet att bilen verkligen driver på alla 4. smile


26 Inlägg
16 mars 2016
#3
Fast efter 2004 bytte de väl till haldex som inte dras med några särskilda problem. Lättast är att se på bakluckan om det står v70xc eller xc70 och då vill man ha den senare.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 mars 2016
#4
Haldex kom redan 2003

2005-2007 är det man vill ha. Facelift gör väldigt mycket.

Dessutom är det en annan legering i "hylsan" i vinkelväxeln på de senare och går då inte sönder lika lätt som på de senare.

Åker själv en 2005 bensinsre. Kostar skjortan att åka i men den är bekväm och praktisk. Går dessutom tillräckligt bra med BSR steg 2.

Leta rätt på en välvårdad lågmilare så har du en väldigt trevlig vän i många år framöver

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Muttley
16 mars 2016
#5
BornZombie skrev:
Dem som kostar 100+tkr är väl XC70II, alltså från och med 2008 och uppåt, det blir svårt att hitta en nyare än 03-05 i bra skick för 50tkr speciellt om man vill ha en diesel - vilket är att föredra om man tänker på förbrukningen.

AWD systemet är inte det bästa och är lite av en tickande bomb på dem flesta som har gått över 20 000 mil, speciellt om man vill "leka" lite under vinterperioden, detta kan bli en dyr historia om man inte kan åtgärda felet själv, delarna går väl på 1500:-, dock arbetet kostar en massa, så räkna med ca 15-20tkr för att åtgärda problemet. Se till innan köpet att bilen verkligen driver på alla 4. smile

Var hittar man delar för 1500?  Vilka menar du.
Brorsans xc70 -05 pajjade för ett tag sedan.
Han kom undan som billigast med 14 tusen inkl arbete från en nära vän.   Då var de oljepump, vinkelväxel och styrbox på samma gång.



Ts  viner de minsta lilla när man kör är de bara att avstå.   Kolla även så de är fräscha stötdämpare bak vid nivåreglering då de är ca 10 tusen bara där.

193 Inlägg
16 mars 2016
#6
tkd_rille skrev:
BornZombie skrev:
Dem som kostar 100+tkr är väl XC70II, alltså från och med 2008 och uppåt, det blir svårt att hitta en nyare än 03-05 i bra skick för 50tkr speciellt om man vill ha en diesel - vilket är att föredra om man tänker på förbrukningen.

AWD systemet är inte det bästa och är lite av en tickande bomb på dem flesta som har gått över 20 000 mil, speciellt om man vill "leka" lite under vinterperioden, detta kan bli en dyr historia om man inte kan åtgärda felet själv, delarna går väl på 1500:-, dock arbetet kostar en massa, så räkna med ca 15-20tkr för att åtgärda problemet. Se till innan köpet att bilen verkligen driver på alla 4. smile

Var hittar man delar för 1500?  Vilka menar du.
Brorsans xc70 -05 pajjade för ett tag sedan.
Han kom undan som billigast med 14 tusen inkl arbete från en nära vän.   Då var de oljepump, vinkelväxel och styrbox på samma gång.



Ts  viner de minsta lilla när man kör är de bara att avstå.   Kolla även så de är fräscha stötdämpare bak vid nivåreglering då de är ca 10 tusen bara där.

Oftast är det väl bara hylsan som byts, det är den som pajar, kass styrbox och oljepump är inte så vanligt vad jag har förstått. Kör man dock 2wd ett tag så sliter man sönder räfflorna på ingående axel till vinkel växeln och då ska man byta även den. Som jag även skrev ovan, arbetet är det som är dyrt, men upptäcker man det i tid, och kan man göra jobbet själv kommer man undan med 1500-2000:- för då byter man bara hylsan.
Senast redigerat av BornZombie (16 mars 2016)


Muttley
16 mars 2016
#7
BornZombie skrev:
tkd_rille skrev:
BornZombie skrev:
Dem som kostar 100+tkr är väl XC70II, alltså från och med 2008 och uppåt, det blir svårt att hitta en nyare än 03-05 i bra skick för 50tkr speciellt om man vill ha en diesel - vilket är att föredra om man tänker på förbrukningen.

AWD systemet är inte det bästa och är lite av en tickande bomb på dem flesta som har gått över 20 000 mil, speciellt om man vill "leka" lite under vinterperioden, detta kan bli en dyr historia om man inte kan åtgärda felet själv, delarna går väl på 1500:-, dock arbetet kostar en massa, så räkna med ca 15-20tkr för att åtgärda problemet. Se till innan köpet att bilen verkligen driver på alla 4. smile

Var hittar man delar för 1500?  Vilka menar du.
Brorsans xc70 -05 pajjade för ett tag sedan.
Han kom undan som billigast med 14 tusen inkl arbete från en nära vän.   Då var de oljepump, vinkelväxel och styrbox på samma gång.



Ts  viner de minsta lilla när man kör är de bara att avstå.   Kolla även så de är fräscha stötdämpare bak vid nivåreglering då de är ca 10 tusen bara där.

Oftast är det väl bara hylsan som byts, det är den som pajar, kass styrbox och oljepump är inte så vanligt vad jag har förstått. Kör man dock 2wd ett tag så sliter man sönder räfflorna på ingående axel till vinkel växeln och då ska man byta även den. Som jag även skrev ovan, arbetet är det som är dyrt, men upptäcker man det i tid, och kan man göra jobbet själv kommer man undan med 1500-2000:- för då byter man bara hylsan.

Då så smile   
Hans mek som var tidigare volvo menade på att pumpen ofta gick.  Men de vågar jag inte uttala mig om.

Men en sån som gått långt är bara att hålla sig undan smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 mars 2016
#8
tkd_rille skrev:
BornZombie skrev:
tkd_rille skrev:

Var hittar man delar för 1500?  Vilka menar du.
Brorsans xc70 -05 pajjade för ett tag sedan.
Han kom undan som billigast med 14 tusen inkl arbete från en nära vän.   Då var de oljepump, vinkelväxel och styrbox på samma gång.



Ts  viner de minsta lilla när man kör är de bara att avstå.   Kolla även så de är fräscha stötdämpare bak vid nivåreglering då de är ca 10 tusen bara där.

Oftast är det väl bara hylsan som byts, det är den som pajar, kass styrbox och oljepump är inte så vanligt vad jag har förstått. Kör man dock 2wd ett tag så sliter man sönder räfflorna på ingående axel till vinkel växeln och då ska man byta även den. Som jag även skrev ovan, arbetet är det som är dyrt, men upptäcker man det i tid, och kan man göra jobbet själv kommer man undan med 1500-2000:- för då byter man bara hylsan.

Då så smile   
Hans mek som var tidigare volvo menade på att pumpen ofta gick.  Men de vågar jag inte uttala mig om.

Men en sån som gått långt är bara att hålla sig undan smile

Dessa pumpar tror jag kallas för "högtryckspump". Om jag fattat det rätt så är det typ sena 06 och 07 som har dessa. Rätta mig om jag har fel? De går tydligen sönder lite närsomhelst. Även redan när de var nästan nya...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök