3415
Sök

Måste man ha öppet filter saab 9-5 aero?

18 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej, går det få en 9-5 Aero till att kvittra lite om dumpen även om man ej köper öppet sportluftsfilter och ist bara ett vanligt sportluftsfilter som man trycker i i original burken?

Vill helst ha original burken kvar men då måste det kvittra lite om dumpen med bara vanligt sportluftsfilter som man sätter i i original burken bara.

Kollade på detta: http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai … -1998-2010

Det sätter man bara i i orignal luftboxen, men kommer det kvittra om dumpen med detta?

Har ej någon bil men tänker inföskaffa mig en 9-5 aero.
Men hört att öppet sportluftsfilter inte är bra och svårt att montera på bra sätt så att det ej skadar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 mars 2016
#3
hasteone skrev:
Hej, går det få en 9-5 Aero till att kvittra lite om dumpen även om man ej köper öppet sportluftsfilter och ist bara ett vanligt sportluftsfilter som man trycker i i original burken?

Vill helst ha original burken kvar men då måste det kvittra lite om dumpen med bara vanligt sportluftsfilter som man sätter i i original burken bara.

Kollade på detta: http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai … -1998-2010

Det sätter man bara i i orignal luftboxen, men kommer det kvittra om dumpen med detta?

Har ej någon bil men tänker inföskaffa mig en 9-5 aero.
Men hört att öppet sportluftsfilter inte är bra och svårt att montera på bra sätt så att det ej skadar.

Du har fått det hela om bakfoten.  Här är en liten beskrivning jag gjort över hur det fungerar. Jag är osäker på om just 9-5 Aero använder LMM på samma sätt som andra bilar, vet att vissa SAAB har MAP-sensor istället. Där emot så kan du läsa sig genom stycket och få bätte förståelse, även förståelse för varför jag menar att du är fel på det när du snackar kvitter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#4
torpis skrev:
hasteone skrev:
Hej, går det få en 9-5 Aero till att kvittra lite om dumpen även om man ej köper öppet sportluftsfilter och ist bara ett vanligt sportluftsfilter som man trycker i i original burken?

Vill helst ha original burken kvar men då måste det kvittra lite om dumpen med bara vanligt sportluftsfilter som man sätter i i original burken bara.

Kollade på detta: http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai … -1998-2010

Det sätter man bara i i orignal luftboxen, men kommer det kvittra om dumpen med detta?

Har ej någon bil men tänker inföskaffa mig en 9-5 aero.
Men hört att öppet sportluftsfilter inte är bra och svårt att montera på bra sätt så att det ej skadar.

Du har fått det hela om bakfoten.  Här är en liten beskrivning jag gjort över hur det fungerar. Jag är osäker på om just 9-5 Aero använder LMM på samma sätt som andra bilar, vet att vissa SAAB har MAP-sensor istället. Där emot så kan du läsa sig genom stycket och få bätte förståelse, även förståelse för varför jag menar att du är fel på det när du snackar kvitter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Jaha, nej men alltså dumpa menar jag, fast man får ju inte "ptsshh" snärtet på en saab för de har ju återcirkulerande dump, men man får ju det där andra ljudet, det är det jag menar. Räcker det inte med sportluftsfilter(insatsfilter som man sätter i originalburk) för att få fram lite utav det?

4 693 Inlägg
23 mars 2016
#5
Du måste plocka bort burken för att det ska höras

Booyakasha!

18 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#6
Softis skrev:
Du måste plocka bort burken för att det ska höras

Aha, okej tack då vet jag, får la slänga in bilen jag ska köpa på verkstad och be dem bygga ngt skydd runt om det öppna filtret, skruvar inte i en saab direkt tongue

4 693 Inlägg
23 mars 2016
#7
Så här låter det och det finns en länk i beskrivningen om hur man byter wink

Senast redigerat av Softis (23 mars 2016)

Booyakasha!

18 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#8
Softis skrev:
Så här låter det och det finns en länk i beskrivningen om hur man byter wink


Jaha, tack!

Fick för mig om att saab med återcirkulerande dump pös till flera gånger än bara en. Kanske är nått annat trix som krävs för att få så smile

Jaja, det löser sig har ju ännu inte köpt bilen men har lite planer på att få ut lite dumpljud åtminstone smile

4 693 Inlägg
23 mars 2016
#9
Pyser det mer än en gång då är dumpen trasig eller felinställd wink

Booyakasha!

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 mars 2016
#10
hasteone skrev:
Kanske är nått annat trix som krävs för att få så smile

Läste du inte min länk???? Vill man inte förstå så kommer man aldrig förstå. Folk kommer dessutom tröttna på att försöka hjälpa den som inte bryr sig om de svar som hon får.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

543 Inlägg
23 mars 2016
#11
Brukar inte "kvitter" som typ gamla rally cossies lät var rätt dåligt för turbon, då "kvitter" uppstår genom mot-tryck i avgaserna som slår tillbaka in i/på turbinen?

Trött och bitter?? javisst!

4 693 Inlägg
23 mars 2016
#12
tobbeh78 skrev:
Brukar inte "kvitter" som typ gamla rally cossies lät var rätt dåligt för turbon, då "kvitter" uppstår genom mot-tryck i avgaserna som slår tillbaka in i/på turbinen?

Så är det

Booyakasha!

George
1 956 Inlägg
23 mars 2016
#13
Softis skrev:
tobbeh78 skrev:
Brukar inte "kvitter" som typ gamla rally cossies lät var rätt dåligt för turbon, då "kvitter" uppstår genom mot-tryck i avgaserna som slår tillbaka in i/på turbinen?

Så är det

Nja inte riktigt.. det är inga avgaser som slår.. det är övertrycket mellan spjäll och turbo dom slår genom turbons kompressor..

Alltså bakvägen...

Till ts: kvitter får du genom att dra veck vaccumslangen till din dump. Då uppstår ovan nämnda förklaring... vilket e skadligt för din turbo.

Dumpljud får du endast via ett öppet filter eller om du flyttar lmm och använder än atmosfärisk dumpventil.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 mars 2016
#14
torpis skrev:
hasteone skrev:
Hej, går det få en 9-5 Aero till att kvittra lite om dumpen även om man ej köper öppet sportluftsfilter och ist bara ett vanligt sportluftsfilter som man trycker i i original burken?

Vill helst ha original burken kvar men då måste det kvittra lite om dumpen med bara vanligt sportluftsfilter som man sätter i i original burken bara.

Kollade på detta: http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai … -1998-2010

Det sätter man bara i i orignal luftboxen, men kommer det kvittra om dumpen med detta?

Har ej någon bil men tänker inföskaffa mig en 9-5 aero.
Men hört att öppet sportluftsfilter inte är bra och svårt att montera på bra sätt så att det ej skadar.

Du har fått det hela om bakfoten.  Här är en liten beskrivning jag gjort över hur det fungerar. Jag är osäker på om just 9-5 Aero använder LMM på samma sätt som andra bilar, vet att vissa SAAB har MAP-sensor istället. Där emot så kan du läsa sig genom stycket och få bätte förståelse, även förståelse för varför jag menar att du är fel på det när du snackar kvitter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Saab med LMM ska aldrig köras med öppen dump, dom mår inte allt för bra då. big_smile Men äldre med T5-motor (röd tändkassett, inte svart) kan köras med vad som, då dom enbart kör på MAP-sensor.


4 693 Inlägg
23 mars 2016
#15
jojje81 skrev:
Softis skrev:
tobbeh78 skrev:
Brukar inte "kvitter" som typ gamla rally cossies lät var rätt dåligt för turbon, då "kvitter" uppstår genom mot-tryck i avgaserna som slår tillbaka in i/på turbinen?

Så är det

Nja inte riktigt.. det är inga avgaser som slår.. det är övertrycket mellan spjäll och turbo dom slår genom turbons kompressor..

Alltså bakvägen...

Till ts: kvitter får du genom att dra veck vaccumslangen till din dump. Då uppstår ovan nämnda förklaring... vilket e skadligt för din turbo.

Dumpljud får du endast via ett öppet filter eller om du flyttar lmm och använder än atmosfärisk dumpventil.

Haha läste lite fel, klart det inte är avgaserna. Det är ju laddtrycket som står turbon åt fel håll

Booyakasha!

George
1 956 Inlägg
23 mars 2016
#16
_DamnIt skrev:
torpis skrev:
hasteone skrev:
Hej, går det få en 9-5 Aero till att kvittra lite om dumpen även om man ej köper öppet sportluftsfilter och ist bara ett vanligt sportluftsfilter som man trycker i i original burken?

Vill helst ha original burken kvar men då måste det kvittra lite om dumpen med bara vanligt sportluftsfilter som man sätter i i original burken bara.

Kollade på detta: http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai … -1998-2010

Det sätter man bara i i orignal luftboxen, men kommer det kvittra om dumpen med detta?

Har ej någon bil men tänker inföskaffa mig en 9-5 aero.
Men hört att öppet sportluftsfilter inte är bra och svårt att montera på bra sätt så att det ej skadar.

Du har fått det hela om bakfoten.  Här är en liten beskrivning jag gjort över hur det fungerar. Jag är osäker på om just 9-5 Aero använder LMM på samma sätt som andra bilar, vet att vissa SAAB har MAP-sensor istället. Där emot så kan du läsa sig genom stycket och få bätte förståelse, även förståelse för varför jag menar att du är fel på det när du snackar kvitter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Saab med LMM ska aldrig köras med öppen dump, dom mår inte allt för bra då. big_smile Men äldre med T5-motor (röd tändkassett, inte svart) kan köras med vad som, då dom enbart kör på MAP-sensor.

Flyttar man lmm efter dumpen så funkardet finfint wink Annars helt korrekt smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 mars 2016
#17
jojje81 skrev:
_DamnIt skrev:
torpis skrev:

Du har fått det hela om bakfoten.  Här är en liten beskrivning jag gjort över hur det fungerar. Jag är osäker på om just 9-5 Aero använder LMM på samma sätt som andra bilar, vet att vissa SAAB har MAP-sensor istället. Där emot så kan du läsa sig genom stycket och få bätte förståelse, även förståelse för varför jag menar att du är fel på det när du snackar kvitter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Saab med LMM ska aldrig köras med öppen dump, dom mår inte allt för bra då. big_smile Men äldre med T5-motor (röd tändkassett, inte svart) kan köras med vad som, då dom enbart kör på MAP-sensor.

Flyttar man lmm efter dumpen så funkardet finfint wink Annars helt korrekt smile

Jepp, men antog att det va lite överkurs i detta fallet. wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 mars 2016
#18
_DamnIt skrev:
jojje81 skrev:
_DamnIt skrev:

Saab med LMM ska aldrig köras med öppen dump, dom mår inte allt för bra då. big_smile Men äldre med T5-motor (röd tändkassett, inte svart) kan köras med vad som, då dom enbart kör på MAP-sensor.

Flyttar man lmm efter dumpen så funkardet finfint wink Annars helt korrekt smile

Jepp, men antog att det va lite överkurs i detta fallet. wink

allt detta framgår om man tittar och filurar kring de färgglada bilderna i länken ovan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1909/598173_kw05j7.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Evildan
24 mars 2016
#19
torpis skrev:
_DamnIt skrev:
jojje81 skrev:

Flyttar man lmm efter dumpen så funkardet finfint wink Annars helt korrekt smile

Jepp, men antog att det va lite överkurs i detta fallet. wink

allt detta framgår om man tittar och filurar kring de färgglada bilderna i länken ovan.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … kw05j7.jpg

Men den där har ju för många cylindrar. big_smile

4 693 Inlägg
24 mars 2016
#20
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Booyakasha!


Sök