3436
Sök

Bytte fördelare men glömde Nolla Motorn Ford Probe V6 -97

1 253 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
Hej

Efter konstaterande att fördelaren behövde bytas så sagt o gjort så gjorde jag det men glömde ( visste ej) att man skulle nolla motorn innan man monterar fördelaren hmm

Fick dock igång den i 1 minut sen dog den och gick ej starta.  Såg då att rotorn står helt fel i förhållande till 1ans tändkabel. Jag förmodar man måste nolla motorn? Men hittar inga märkningar att gå efter ...

Någon som kan hjälpa eller ge tips?

Tack på förhand.
Rickard Gustavsson

Linköping / Ljungsbro

Lev livet nu innan det är för sent

688 Inlägg
23 mars 2016
Hur mycket fel står rotorn mot 1:ans tändkabel? Borde väll int gå att montera den 180grader fel då spåret i kamaxeln inte är centrerat. Ska finnas tändmärken på vevaxelns remskiva som ska stämma överens med kåpan ovanför. Kan vara bökigt att se.

1 253 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
Nej fördelaren går ju bara få i på rätt håll så att säga.  sätter jag den som den ska sitta så pekar rotorn på kl 9 ist för kl 7 så den är ju en hel del fel typ ett varv på axeln.

försökt o se märkningen men hittar inget . så jädrans mycket rör o skit ivägen o trångt är det hmm

Men förstår inte hur tändläget kunnat rubbats då jag bara tog loss gamla fördelaren och monterade den bättre beg ist....
Senast redigerat av opeldrifter (23 mars 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 mars 2016
Hur kunde den gå i 1 minut med felaktig inställning?
Antingen har den nya gått itu eller ändrat sig på något sätt..
Prova med lite startgas så du inte kör fast i fördelartänket, även om det är lite tveksamt..
Senast redigerat av tommen1 (24 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 253 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
fått reda på nu att fördelaren kan bara sitta på ett vis och likaså rotorn.

Bensin får den så startgasmetoden  är ej aktuell smile

Gnista får den ej så misstänker fel på den beg fördelaren också men vet ej säkert men gnista kommer det ingen. finns ström fram till fördelaren iaf...

352 Inlägg
24 mars 2016
Inte så att rotor och fördelarlock är slitet?
Man brukar väl bara kunna montera fördelaren på ett sätt men brukar väl även finnas en skruv/mutter att lossa för att vrida själva fördelarlocket och få tändning på rätt ställe?

Sök