5168
Sök

Hjälp! Bilen startar inte!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2016
#41
En sak till, i förhållande till listan. Sist jag gjorde en mätning så gav det efter 4-5h att batteriet skulle vara "hundraprocentigt" (det visste jag dock att batteriet inte kunde vara) efter ett dygn var det knappa 60% i förhållande till listan.

Med det sagt; även om du först får ett bra resultat, och har möjlighet, ge det ett dygn. Ett "sopslut" batteri beter sig inte riktigt som ett som "börjar ge upp", så därför kan då resultaten vara lite varierande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

36 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#42
it_mutt skrev:
En sak till, i förhållande till listan. Sist jag gjorde en mätning så gav det efter 4-5h att batteriet skulle vara "hundraprocentigt" (det visste jag dock att batteriet inte kunde vara) efter ett dygn var det knappa 60% i förhållande till listan.

Med det sagt; även om du först får ett bra resultat, och har möjlighet, ge det ett dygn. Ett "sopslut" batteri beter sig inte riktigt som ett som "börjar ge upp", så därför kan då resultaten vara lite varierande.

Jag kan låta den ligga till imorgon innan jag mäter då smile. Dock är jag lite orolig för att den inte visar "Full" än, efter 13h+ laddning.. :p

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2016
#43
Daniel_Lobos skrev:
it_mutt skrev:
En sak till, i förhållande till listan. Sist jag gjorde en mätning så gav det efter 4-5h att batteriet skulle vara "hundraprocentigt" (det visste jag dock att batteriet inte kunde vara) efter ett dygn var det knappa 60% i förhållande till listan.

Med det sagt; även om du först får ett bra resultat, och har möjlighet, ge det ett dygn. Ett "sopslut" batteri beter sig inte riktigt som ett som "börjar ge upp", så därför kan då resultaten vara lite varierande.

Jag kan låta den ligga till imorgon innan jag mäter då smile. Dock är jag lite orolig för att den inte visar "Full" än, efter 13h+ laddning.. :p

Ja men det kan också vara att batteriet är slut. Då kan det bli som så att batteriet aldrig blir fulladdat (eller ja, att laddaren aldrig visar att batteriet blir helt laddat).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

36 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#44
it_mutt skrev:
Ja men det kan också vara att batteriet är slut. Då kan det bli som så att batteriet aldrig blir fulladdat (eller ja, att laddaren aldrig visar att batteriet blir helt laddat).

Aha! Får se vad som händer då. I värsta fall köper jag ett nytt batteri smile

6 236 Inlägg
19 april 2016
#45
Hej!
Låt laddaren stå på bara! Du behöver inte vara oroligt att något ska förstöras! Ladda i minst 14-16 timmar.


36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#46
Nu har det gått en dag sen jag drog ut laddaren och multimetern stannar på 13.29V. Det här känns inte bra :p Men tänkte prova med den och se om bilen startar, eller är det inte smart tongue?

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#47
Daniel_Lobos skrev:
Nu har det gått en dag sen jag drog ut laddaren och multimetern stannar på 13.29V. Det här känns inte bra :p Men tänkte prova med den och se om bilen startar, eller är det inte smart tongue?

En vän sa att det bara var att köra på, så jag gör det så fort jag kommer hem (Runt 16:00) smile Får se vad som händer!

344 Inlägg
20 april 2016
#48
Daniel_Lobos skrev:
Daniel_Lobos skrev:
Nu har det gått en dag sen jag drog ut laddaren och multimetern stannar på 13.29V. Det här känns inte bra :p Men tänkte prova med den och se om bilen startar, eller är det inte smart tongue?

En vän sa att det bara var att köra på, så jag gör det så fort jag kommer hem (Runt 16:00) smile Får se vad som händer!

+1 kör på det kan inte hända nå farligt, bilen lär starta nu när du laddat upp batteriet. Häng på multimeter i bilen innan du startar notera volten och starta bilen och kolla sedan på volten, har den stigit och i så fall vad står den på?

Om bilen inte startar så koppla en startkabel från godset på startmotorn/fästet till minus polen på batteriet. Startar den?

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#49
fax110 skrev:
+1 kör på det kan inte hända nå farligt, bilen lär starta nu när du laddat upp batteriet. Häng på multimeter i bilen innan du startar notera volten och starta bilen och kolla sedan på volten, har den stigit och i så fall vad står den på?

Om bilen inte startar så koppla en startkabel från godset på startmotorn/fästet till minus polen på batteriet. Startar den?

Okej, ska kolla på multimetern som du sa! smile men vad menar du med sista meningen? En startkabel från "godset på startmotorn/fästet"? Vad är det big_smile?

6 236 Inlägg
20 april 2016
#50
Hej!
Över 13V låter bra! Men då har du väl inte låtit batteriet stå utan laddare någon längre tid..? Checka batteriets spänning efter några timmar! Det är då multimetern ska visa minst 12,5V och när du sedan startar...checka batterispänningen samtidigt! Sjunker spänningen under ca 10v...då behöver batteriet bytas.
Senast redigerat av jaka54 (20 april 2016)


36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#51
jaka54 skrev:
Hej!
Över 13V låter bra! Men då har du väl inte låtit batteriet stå utan laddare någon längre tid..? Checka batteriets spänning efter några timmar! Det är då multimetern ska visa minst 12,5V och när du sedan startar...checka batterispänningen samtidigt! Sjunker spänningen under ca 10v...då behöver batteriet bytas.

Hej! Jag har låtit den vila i 24h nu utan laddning. Jag ska sätta i batteriet när jag kommer hem, klockan 16:00, och skriver vad jag får för värden smile. Tack igen för svaren! Tycker jag lär mig otroligt mycket här big_smile Uppskattar det jätte mycket!

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#52
Bilen startade! Dock är jag lite orolig över en sak till... Mätaren visade 12.53V när jag fick igång bilen, men sedan efter ett par minuter så sjönk det till 12.52V, sen efter ytterligare ett par minuter till 12.51V osv.. ända ner till 12.48V där jag sedan stängde av bilen. När jag hade den avstängd gick den upp till 12.90V, sen efter ett par sekunder till 12.91V osv.. ända upp till 13.00V då jag startade bilen igen. Denna gång gick den direkt till 12.48V och den tickade ner till 12.47V.

Är detta normalt? Eller fungerar inte min generator som den ska? Samt... Har jag verkligen kopplat generatorn rätt? Var jätte osäker på den biten.

I värsta fall så får jag ladda batteriet för varje gång jag ska använda bilen, haha! Nej då.. tongue

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#53
En sak till som jag har märkt av (ett par dagar innan den förra generatorn dog) var att jag har börjat få stötar av bilen när jag hoppar ur den och tar på bilen. T.ex.. Jag sitter i bilen, hoppar ut och ska stänga dörren och dörren ger mig en stöt. Detta har hänt nu idag också efter att jag satte i batteriet (tror jag). Kan detta vara kopplat till att den första generatorn dog?

Tack!

Redigerat:  Spänningen på batteriet hade sjunkit ännu mer nu när jag gick ner och körde 100 meter med bilen.
Senast redigerat av Daniel_Lobos (20 april 2016)

344 Inlägg
20 april 2016
#54
Daniel_Lobos skrev:
Bilen startade! Dock är jag lite orolig över en sak till... Mätaren visade 12.53V när jag fick igång bilen, men sedan efter ett par minuter så sjönk det till 12.52V, sen efter ytterligare ett par minuter till 12.51V osv.. ända ner till 12.48V där jag sedan stängde av bilen. När jag hade den avstängd gick den upp till 12.90V, sen efter ett par sekunder till 12.91V osv.. ända upp till 13.00V då jag startade bilen igen. Denna gång gick den direkt till 12.48V och den tickade ner till 12.47V.

Är detta normalt? Eller fungerar inte min generator som den ska? Samt... Har jag verkligen kopplat generatorn rätt? Var jätte osäker på den biten.

I värsta fall så får jag ladda batteriet för varje gång jag ska använda bilen, haha! Nej då.. tongue

Nej generatorn laddar inte. 14v+ ska du få med bilen igång. Gör som jag sa med startkabel från generatorn till minus polen på batteriet och se om den laddar då(för att testa om generatorn är jordad ordentligt)

6 236 Inlägg
20 april 2016
#55
Hej!
Som sagts ovan ska multimetern visa ca 14V när du har motorn igång och mäter över batteriets + och - pol.
Antingen har du kopplat sladdarna till generatorn fel eller också har du en generator som inte funkar.


2 251 Inlägg
20 april 2016
#56
Att du får stötar då o då, har inget samband med generator eller bilens elsystem i övrigt.
Snarare att du har klädesplagg av nylon eller liknande på dig. Kallingarna kanske?

2 251 Inlägg
20 april 2016
#57
Generatorn laddar inte. Endera fel på generatorn eller kablaget mellan generator och startmotor och bilens gods, typ motorblock.

Det slog mig.... lyser lampan för laddning när du vrider på tändningen?

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#58
Jag var nere på 12.28V nu när jag provade, så det är ju något som inte stämmer! Men jag misstänker att det är felkopplade sladdar, för som sagt så vet jag inte hur man ska koppla dem..  Men jag har bilder på sladdarna i mitt fotoalbum.

Jag kom på en ganska bra idé! Har någon av er kunniga möjlighet att prata via telefon istället? Det skulle underlätta enormt att kunna stå vid bilen och prata med någon, istället för att skriva här i text och riskera att vara otydlig osv. Kan man skriva privatmeddelanden till varandra här? I så fall får någon gärna skriva sitt nummer till mig så kan vi bestämma en tid för att prata! smile

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#59
fax110 skrev:
Nej generatorn laddar inte. 14v+ ska du få med bilen igång. Gör som jag sa med startkabel från generatorn till minus polen på batteriet och se om den laddar då(för att testa om generatorn är jordad ordentligt)

Jag ska se om en vän kan låna mig startkablar så att jag kan prova detta! smile

344 Inlägg
20 april 2016
#60
Daniel_Lobos skrev:
Jag var nere på 12.28V nu när jag provade, så det är ju något som inte stämmer! Men jag misstänker att det är felkopplade sladdar, för som sagt så vet jag inte hur man ska koppla dem..  Men jag har bilder på sladdarna i mitt fotoalbum.

Jag kom på en ganska bra idé! Har någon av er kunniga möjlighet att prata via telefon istället? Det skulle underlätta enormt att kunna stå vid bilen och prata med någon, istället för att skriva här i text och riskera att vara otydlig osv. Kan man skriva privatmeddelanden till varandra här? I så fall får någon gärna skriva sitt nummer till mig så kan vi bestämma en tid för att prata! smile

Provade du med en startkabel mellan batteri och generator? Kabeln med stift kontakt tror jag är rätt då jag hittade nån bild på internet där det var likadant, ring kontakten var på den bilden skruvad på ett annat ställe dock. Därför tycker jag du ska göra jordnings testet!
http://i61.photobucket.com/albums/h66/m … r40001.jpg


Sök