4183
Sök

19 år och vill jobba med bilar? (Inte mekaniker eller dylikt)

Avstängd
84 Inlägg
28 mars 2016
Trådstartare
#1
Tjena!

Att köra bil har alltid varit av stort intresse för mig, dock har jag aldrig fastnat för att laga bilar. Är jättesugen på att jobba med något som tillåter mig att köra olika bilar, ta hand om dem (typ tvätta osv). Men vet inte vad det finns för yrken tillgängliga?

Vill inte starta en karriär i något utan det är mer bara att jobba fram tills det jag ska studera om något år.

Tack på förhand!

352 Inlägg
28 mars 2016
#2
Då skulle jag sälja någon bil uthyrnings firma typ avis eller europcar alternativt en rekond firma. Vid bil uthyrning vet jag det finns tillfällen att transportera bilar(till andra stationer etc etc)


Dieselgypsy
538 Inlägg
28 mars 2016
#3
Det finns ju också distribution (om du får förtroendet).

-Det finns distribution åt en större distributör (PostNord logistik, DSV, DB Schenker, Bring eller DHL)
-Tidningsdistribution (ganska stor chans att få börja jobba). Dock så är det ett ganska krävande yrke, som inte allt för många klarar av längre än någon månad. Jobba natt ensam 6 nätter i veckan är psykiskt påfresande. Jobbet i sig är som vilket som helst.
-Bli bilburen brevbärare åt t.ex. Postnord.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Forummoderator
26 351 Inlägg
29 mars 2016
#4
TheDeadDorkster skrev:
Det finns ju också distribution (om du får förtroendet).

-Det finns distribution åt en större distributör (PostNord logistik, DSV, DB Schenker, Bring eller DHL)
-Tidningsdistribution (ganska stor chans att få börja jobba). Dock så är det ett ganska krävande yrke, som inte allt för många klarar av längre än någon månad. Jobba natt ensam 6 nätter i veckan är psykiskt påfresande. Jobbet i sig är som vilket som helst.
-Bli bilburen brevbärare åt t.ex. Postnord.

Beror nog lite på vart man bor om man vill bli bilburet tidningsbud.
Att få ett distrikt där man går runt med vagn/cyklar är nog inga problem men vill man köra bil så får man nog slå sig in idag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Dieselgypsy
538 Inlägg
29 mars 2016
#5
Mack skrev:
TheDeadDorkster skrev:
Det finns ju också distribution (om du får förtroendet).

-Det finns distribution åt en större distributör (PostNord logistik, DSV, DB Schenker, Bring eller DHL)
-Tidningsdistribution (ganska stor chans att få börja jobba). Dock så är det ett ganska krävande yrke, som inte allt för många klarar av längre än någon månad. Jobba natt ensam 6 nätter i veckan är psykiskt påfresande. Jobbet i sig är som vilket som helst.
-Bli bilburen brevbärare åt t.ex. Postnord.

Beror nog lite på vart man bor om man vill bli bilburet tidningsbud.
Att få ett distrikt där man går runt med vagn/cyklar är nog inga problem men vill man köra bil så får man nog slå sig in idag.

Hehe, tänkte inte på att ni söderöver ännu har gamla vagnburna/cykelburna tidningsbud. Här uppe är 99% av tidningsdistrikten bilburna och skriks det efter tidningsbud. Höll själv på som tidningsbud till och från i 5 års tid. Det har blivit en hel del utdelade tidningar och körda mil i mörkret (samt ljuset, på övergivna vägar).

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Forummoderator
26 351 Inlägg
29 mars 2016
#6
TheDeadDorkster skrev:
Mack skrev:
TheDeadDorkster skrev:
Det finns ju också distribution (om du får förtroendet).

-Det finns distribution åt en större distributör (PostNord logistik, DSV, DB Schenker, Bring eller DHL)
-Tidningsdistribution (ganska stor chans att få börja jobba). Dock så är det ett ganska krävande yrke, som inte allt för många klarar av längre än någon månad. Jobba natt ensam 6 nätter i veckan är psykiskt påfresande. Jobbet i sig är som vilket som helst.
-Bli bilburen brevbärare åt t.ex. Postnord.

Beror nog lite på vart man bor om man vill bli bilburet tidningsbud.
Att få ett distrikt där man går runt med vagn/cyklar är nog inga problem men vill man köra bil så får man nog slå sig in idag.

Hehe, tänkte inte på att ni söderöver ännu har gamla vagnburna/cykelburna tidningsbud. Här uppe är 99% av tidningsdistrikten bilburna och skriks det efter tidningsbud. Höll själv på som tidningsbud till och från i 5 års tid. Det har blivit en hel del utdelade tidningar och körda mil i mörkret (samt ljuset, på övergivna vägar).

Hehe, lugnt.
Men jag håller med dig, det är ett speciellt folk som krävs för jobbet.
Fler som ger upp första natten och går hem, än vad man kanske kan tro.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 009 Inlägg
29 mars 2016
#7
Kolla med bilfirmor. Jag har både jobbat som bilförsäljare och haft rekondfirma. Har nog kört det mesta i bilväg.

Roligast var nog denna gamla Mersadiesel jag fick hämta på en verkstad först och köra en bra bit:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

681Hk gjorde bilen relativt pigg :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
84 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#8
Polaren skrev:
Då skulle jag sälja någon bil uthyrnings firma typ avis eller europcar alternativt en rekond firma. Vid bil uthyrning vet jag det finns tillfällen att transportera bilar(till andra stationer etc etc)

Biluthyrning låter faktiskt rätt kul! Får bli att skicka in några spontanansökningar, tack!

TheDeadDorkster skrev:
Det finns ju också distribution (om du får förtroendet).

-Det finns distribution åt en större distributör (PostNord logistik, DSV, DB Schenker, Bring eller DHL)
-Tidningsdistribution (ganska stor chans att få börja jobba). Dock så är det ett ganska krävande yrke, som inte allt för många klarar av längre än någon månad. Jobba natt ensam 6 nätter i veckan är psykiskt påfresande. Jobbet i sig är som vilket som helst.
-Bli bilburen brevbärare åt t.ex. Postnord.

Ja, känns dock svårt att få arbete på de stora firmorna såsom PostNord, men ska absolut försöka. Tack för tipset!
Hybridsmurfen skrev:
Kolla med bilfirmor. Jag har både jobbat som bilförsäljare och haft rekondfirma. Har nog kört det mesta i bilväg.

Roligast var nog denna gamla Mersadiesel jag fick hämta på en verkstad först och köra en bra bit:

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

681Hk gjorde bilen relativt pigg :-)

Hur gammal var du när du jobbade som bilförsäljare? Det verkar jättetufft att komma in som bilförsäljare, i de annonser jag hittat så vill de alltid att man ska ha en massa erfarenhet från tidigare bilfirmor.

56 Inlägg
29 mars 2016
#9
aricharliegold skrev:
Polaren skrev:
Då skulle jag sälja någon bil uthyrnings firma typ avis eller europcar alternativt en rekond firma. Vid bil uthyrning vet jag det finns tillfällen att transportera bilar(till andra stationer etc etc)

Biluthyrning låter faktiskt rätt kul! Får bli att skicka in några spontanansökningar, tack!

TheDeadDorkster skrev:
Det finns ju också distribution (om du får förtroendet).

-Det finns distribution åt en större distributör (PostNord logistik, DSV, DB Schenker, Bring eller DHL)
-Tidningsdistribution (ganska stor chans att få börja jobba). Dock så är det ett ganska krävande yrke, som inte allt för många klarar av längre än någon månad. Jobba natt ensam 6 nätter i veckan är psykiskt påfresande. Jobbet i sig är som vilket som helst.
-Bli bilburen brevbärare åt t.ex. Postnord.

Ja, känns dock svårt att få arbete på de stora firmorna såsom PostNord, men ska absolut försöka. Tack för tipset!
Hybridsmurfen skrev:
Kolla med bilfirmor. Jag har både jobbat som bilförsäljare och haft rekondfirma. Har nog kört det mesta i bilväg.

Roligast var nog denna gamla Mersadiesel jag fick hämta på en verkstad först och köra en bra bit:

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

681Hk gjorde bilen relativt pigg :-)

Hur gammal var du när du jobbade som bilförsäljare? Det verkar jättetufft att komma in som bilförsäljare, i de annonser jag hittat så vill de alltid att man ska ha en massa erfarenhet från tidigare bilfirmor.

Avråder dig från att arbeta som tidningsbud om du inte lyckas få ett riktigt stort distrikt. Mer eller mindre 0 pengar, långt mellan brevlådorna förutom vid totalutdelningar. Funkar dock som helgjobb när man pluggar och haha då man har betinglön och det finns cykelbanor går det att köra klart bra mycket snabbare än vad företaget anger.

Håller med dig om att de är omöjligt att bli bilförsäljare. Går typ bara om du briljerat inom sälj tidigare, startar eget eller satsar på inavel wink


Evildan
29 mars 2016
#10
Du kan köra löstimmar som taxiförare, kör du för olika åkare får du förmodligen köra olika bilar och tvättar gör en riktig taxiförare minst en gång per pass. Med lite tur kan det vid helgnattsjobb även bli rejäl rengöring och rekond i kupén. wink

Dieselgypsy
538 Inlägg
29 mars 2016
#11
J4rl skrev:
Avråder dig från att arbeta som tidningsbud om du inte lyckas få ett riktigt stort distrikt. Mer eller mindre 0 pengar, långt mellan brevlådorna förutom vid totalutdelningar. Funkar dock som helgjobb när man pluggar och haha då man har betinglön och det finns cykelbanor går det att köra klart bra mycket snabbare än vad företaget anger.

Håller med dig om att de är omöjligt att bli bilförsäljare. Går typ bara om du briljerat inom sälj tidigare, startar eget eller satsar på inavel wink

Inte fasen hade jag någon dålig lön då jag jobbade som tidningsbud. Även om det bara var 3,5 timmar per natt, så var det bättre ersättning än om jag skulle ha tagit pappaledighet eller A-kassa.

Jag hade vanligt kollektivavtal. Då var min lön: 141,53kr/timme samt 8,40kr OB-vardag och 16,74kr OB-lördag. Detta var 2014. Det året slutade jag helt som tidningsbud.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (29 mars 2016)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

56 Inlägg
30 mars 2016
#12
TheDeadDorkster skrev:
J4rl skrev:
Avråder dig från att arbeta som tidningsbud om du inte lyckas få ett riktigt stort distrikt. Mer eller mindre 0 pengar, långt mellan brevlådorna förutom vid totalutdelningar. Funkar dock som helgjobb när man pluggar och haha då man har betinglön och det finns cykelbanor går det att köra klart bra mycket snabbare än vad företaget anger.

Håller med dig om att de är omöjligt att bli bilförsäljare. Går typ bara om du briljerat inom sälj tidigare, startar eget eller satsar på inavel wink

Inte fasen hade jag någon dålig lön då jag jobbade som tidningsbud. Även om det bara var 3,5 timmar per natt, så var det bättre ersättning än om jag skulle ha tagit pappaledighet eller A-kassa.

Jag hade vanligt kollektivavtal. Då var min lön: 141,53kr/timme samt 8,40kr OB-vardag och 16,74kr OB-lördag. Detta var 2014. Det året slutade jag helt som tidningsbud.

Allt är relativt. 150/160kr/h för att jobba natt och dessutom på beting skulle jag inte ens överväga idag. Men är man 18/19 år och vill kriga runt i en slö Hyundai så kanske det funkar. Den lönen har man på Burger King/donken om man jobbar kväll.
Senast redigerat av J4rl (30 mars 2016)


Forummoderator
18 009 Inlägg
30 mars 2016
#13
Som bilförsäljare jobbade jag 2005-2007 så ett tag sedan. Och då kom jag från en egen bilfirma som jag skulle lägga ner men köpte sjukt mycket bilar av den firman jag fick jobb på. Så när jag sa en torsdag att "jag lägger ner" så sa chefen "Du börjar på måndag"

Fick sedan ett jobb på Hedin Bil (2010?) och skulle sälja begagnat och skulle då få en ny Mercedes C-klass som tjänstebil. Tackade nej då lönen var usel. Så lätt är det säkert inte.

Körde ut GöteborgsPosten förr. Med milersättning. Betalade bra. De ringde faktiskt för ett par år sedan och erbjöd ett bildistrikt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
30 mars 2016
#14
Evildan skrev:
Du kan köra löstimmar som taxiförare, kör du för olika åkare får du förmodligen köra olika bilar och tvättar gör en riktig taxiförare minst en gång per pass. Med lite tur kan det vid helgnattsjobb även bli rejäl rengöring och rekond i kupén. wink

Lura inte in han i den branschen :o   Som förare är man en av sveriges mest nertryckta slavar och du har ingenting att säga till om. 
Jag lyckades komma ut och kommer aldrig mer röra en taxibil,  tvi för det.

Dieselgypsy
538 Inlägg
30 mars 2016
#15
tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
Du kan köra löstimmar som taxiförare, kör du för olika åkare får du förmodligen köra olika bilar och tvättar gör en riktig taxiförare minst en gång per pass. Med lite tur kan det vid helgnattsjobb även bli rejäl rengöring och rekond i kupén. wink

Lura inte in han i den branschen :o   Som förare är man en av sveriges mest nertryckta slavar och du har ingenting att säga till om. 
Jag lyckades komma ut och kommer aldrig mer röra en taxibil,  tvi för det.

Som taxikusk har du i.a.f. en sagobok, värre är det som lastbilskusk med digital färdskrivare, då får man böter för stort sett allt man gör :S

Tänkte dock mer på en annan sak. En del åkare vill inte anställa före detta taxichaufförer, eftersom taxichaufförer har det tråkiga ryktet att dom kör som banditer (=taxichaufförer).

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Muttley
30 mars 2016
#16
TheDeadDorkster skrev:
tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
Du kan köra löstimmar som taxiförare, kör du för olika åkare får du förmodligen köra olika bilar och tvättar gör en riktig taxiförare minst en gång per pass. Med lite tur kan det vid helgnattsjobb även bli rejäl rengöring och rekond i kupén. wink

Lura inte in han i den branschen :o   Som förare är man en av sveriges mest nertryckta slavar och du har ingenting att säga till om. 
Jag lyckades komma ut och kommer aldrig mer röra en taxibil,  tvi för det.

Som taxikusk har du i.a.f. en sagobok, värre är det som lastbilskusk med digital färdskrivare, då får man böter för stort sett allt man gör :S

Tänkte dock mer på en annan sak. En del åkare vill inte anställa före detta taxichaufförer, eftersom taxichaufförer har det tråkiga ryktet att dom kör som banditer (=taxichaufförer).

De flesta lastbilshaufförer har mycket mer betalt än en taxichaufför dessutom.  Jag hade riktigt uselt, tonåringar som sommarjobbade hade mycket mer i timmen än mig.   Än de som kört i 30 år med.

Finns inga fördelar i åtminstone södraste delarna av sverige att vara anställt som chaufför.

24 Inlägg
30 mars 2016
#17
Jag  får   vilket  taxi  jobb  jag  vill  men för dålig  lön  så  nej  tack


Evildan
30 mars 2016
#18
Berggren75 skrev:
Jag  får   vilket  taxi  jobb  jag  vill  men för dålig  lön  så  nej  tack

Då kör du fel pass eller så har ni för många bilar ute inom bolaget.
Jag tjänade rätt bra men det krävs lite av föraren, exempelvis veta vilka jobb som dyker upp var dagtid med skolkörningar och omsorgsresorna som var välbetalda.
Alla bolag har iofs inte att självsökande system där upptagsområdena är indelade i geografiska zoner och då lägger systemet jobbet på närmsta bil, dvs den som står i rätt zon vid rätt tidpunkt. Det är alltså föraren med kunskaper om detta som gör bra pengar.
Men nej för en som står och dräller med kollegorna och snackar dynga vid ngn "stolpe" som kanske tredje eller fjärde bil på tur tjänar inga pengar.
Att köra som löstimmare på helger kan generera en god timlön samt några hundra i dricks var pass. Jag har aldrig på dom 10år jag körde behövt betala för lunch ur egen ficka även om det varit dåliga pass utan dricks har det ändå funnits kvar sedan tidigare dagar.
Så var det för mig och det är säkert väldigt annorlunda för andra. wink

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 mars 2016
#19
Har tidigare varit verksam inom rekonditionering. Lönemässigt tjänar man väl inte direkt som ett NHL-proffs, och arbetsställningarna är stundtals påfrestande, men ändå ett trivsamt arbete som definitivt duger tills vidare smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Muttley
31 mars 2016
#20
Evildan skrev:
Berggren75 skrev:
Jag  får   vilket  taxi  jobb  jag  vill  men för dålig  lön  så  nej  tack

Då kör du fel pass eller så har ni för många bilar ute inom bolaget.
Jag tjänade rätt bra men det krävs lite av föraren, exempelvis veta vilka jobb som dyker upp var dagtid med skolkörningar och omsorgsresorna som var välbetalda.
Alla bolag har iofs inte att självsökande system där upptagsområdena är indelade i geografiska zoner och då lägger systemet jobbet på närmsta bil, dvs den som står i rätt zon vid rätt tidpunkt. Det är alltså föraren med kunskaper om detta som gör bra pengar.
Men nej för en som står och dräller med kollegorna och snackar dynga vid ngn "stolpe" som kanske tredje eller fjärde bil på tur tjänar inga pengar.
Att köra som löstimmare på helger kan generera en god timlön samt några hundra i dricks var pass. Jag har aldrig på dom 10år jag körde behövt betala för lunch ur egen ficka även om det varit dåliga pass utan dricks har det ändå funnits kvar sedan tidigare dagar.
Så var det för mig och det är säkert väldigt annorlunda för andra. wink

Tiderna förändras smile  Konkurrensen är på tok för hög.   Vissa platser i sverige går säkert bra.   Men att köra serviceresor 12 timmar per pass (och snitta vanlig arbetstid i snitt) ger några hundra kr mer än a-kassans ersättning.

Man måste upp i över 200 timmar för en dräglig lön här :p   När man körde vanlig taxi så var de oftast för många bilar ute och den lägsta summa jag någonsin tjänat på 6-7 timmar av hela 70 kr före skatt.  Sen hade vi ganska snåla som inte ville dricksa smile Inte för jag brydde mig då jag själv inte ger dricks i sverige.


Sök