Har en ke70 från -81 som jag tänkte få lite stil på. Är svag för jdm-look och tycker det är skitballt med massa camber och djupa fälgar. Gillar när saker och ting är välgjorda och hoppas denna bil kommer ge ett gött intryck... Visa mer
Dags för en liten uppdatering igen. Fick dit svänghjul och koppling idag :-)
Får se hur det går utan sånt alignment-tool till kopplingen. Fanns lite tips på hur man kan ögonmåtta grejerna i haynes manualen. Sänkte ner motorn på en dolly också, kändes som lättaste sättet att få dit växellådan. Och sen hissa upp hela paketet.
Fick även bort den andra dämparen så där ligger båda nu och väntar på att kapas
För att sedan få dom här fina påsvetsade
Kan bli hur bra som helst :-)
Nu är man ju bra sugen på att bara fylla på olja o grejer montera lite startmotor och el så man kan se om motorn startar över huvud taget. Det ska väl inte vara så mycket som krävs för att få igång en sån här va? Tändning, bränsle och komp så ska han gå? Eller tror ni det finns något i kabelhärvan som skulle kunna få motorn att vägra starta om det inte är inkopplat?
Borde väl räcka med bränsle, gnista, kompression och timing så ska den hoppa igång ^^ Ge 12v till tändspolen från batteriet, sen är det bara o kicka igång den på startmotorn
så man svetsar det gängade röret direkt på huben istället för att ha en sån där rörbit med reducering på emellan.
vet inte vad som blir bäst men på den videon som jag skickade behöver man ju bara svetsa en gång
Jag köpte coilovers till en civic 2006-2011 där det gängade röret är lite längre än på s13 som han har i den videon du skickade. å andra sidan kan jag inte använda camberplatsen som följde med så där kanske jag får köpa lösa camberplates till typ en s13 och borra om som han gjorde. för technotoytunings camberplates är så satans dyra...
Det får bli något liknande för mig, jag har köpt ett par s13 coilovers som jag ska svetsa på fjäderbenen. Det blir ju lite svårt att uppskatta hur långt man ska kapa, men får montera benet och sen höja upp själva spindeln och se hur mkt man behöver ha kvar.
Det får bli något liknande för mig, jag har köpt ett par s13 coilovers som jag ska svetsa på fjäderbenen. Det blir ju lite svårt att uppskatta hur långt man ska kapa, men får montera benet och sen höja upp själva spindeln och se hur mkt man behöver ha kvar.
Det kan vara så att du måste ha nån typ av spacer (typ ett rör i samma dimension som coilovern) så att du kan lägga svetsen nere vid anslutningen till spindeln/hubben. Eftersom coiloversen är ganska mycket bredare än originalröret så känns det svårt att svetsa fast det en bit upp om du förstår hur jag menar. Hade varit skillnad om coilovern passa perfekt över originalröret.
Har dock sett att man kan ju svetsa fast en ring på röret och och sen svetsa fast i ringen. Alltså typ en bricka i modell stor som passar perfa runt röret och som coilovern kan vila på.
Kvällens uppgift var att få dit växellådan. Det gick bra till slut :-)
Till en början så passa det inte in riktigt. Så jag skriva bort tryckplattan och som tur var hade jag varit en sväng på biltema och köpt ett centraliseringaverktyg modell universal. Funka helt ok. Man fick ändå höfta lite då verktyget inte har några splines. Men det löste sig och nu är lådan på plats!
Nästa steg är nog att försöka göra nåt åt grenröret. Får bli att svetsa dit typ 3,5 cm rör på varje. Kapa bort flänsen och svetsa rörstumpar emellan alltså.
Kommer en bonusbild på motorrummet också. Testar en android lite på sidan av min iPhone och den tar ju flashiga bilder allafall.
Då var man ute en sväng och passade på att byta till sommardäck på familjebilen.
passade på att kapa en av de gamla dämparna.
tog också bort kopplingsvajern och beställde en ny. hoppas det blev rätt, måste ju bli till en vänsterstyrd om det ska bli rätt längd på den. Kom på att startmotorn måste ju dit snart också. så den fick sig en liten rengöring. före: efter:
inte jättestor skillnad men nu är den lite ren allafall.
jo. jag beställde ett litet rör också så jag kan kapa grenröret och förlänga det lite. måste hitta någon med en bandsåg som kan kapa grenröret rakt. vill inte kapa det med vinkelslipen. blir så bökigt att få det bra.
God kväll! Eller god morgon eller vad nu klockan är när du läser det här...
Fick hem en ny kopplingsvajer till bilen :-)
Tog lite över tre timmar att få dit den. Jävla skit. Men skam den som ger sig. Kruxet var att den ska igenom brandväggen på fel sida av bilen, sen ska den gå bakom instrumentpanelen bort till pedalerna. Och väl där så ska den gå i nån liten rulle för att få rätt vinkel. Men det är liiite tight uppe bland pedalerna och det fanns så här mycket rum att leka med vid den där rullen: Jag slet mitt hår men till slut gick det. Då var jag trött så det får bli bild på det nästa gång.
Rengjorde det lilla fästet där vajern ska sitta i växellådan också:
Insåg att det måste ju vara en sån där rulle som kopplingsvajern ska i borta vid genomföringen i brandväggen också. Så jag fick montera ner lite inredning. Trodde jag skulle behöva ta bort hela skiten men det räckte med handskfack och nåt rör till kyla/värme-grejen.
Först städade jag lite i bilen. Före: Efter:
Fixade lite belysning:
Såhär ser det ut vid kopplingspedal:
Och vid den där andra rullen jag nämnde:
Satte dit växelspaken också, bara för att den låg där och skämdes:
Den ser rätt stor ut när inget annat är monterat :-) måste fixa en damask också. I nån fin färg. Kanske får be en kompis att sy nåt fint.
Om någon orkat läsa ända hit så behöver jag en ny ”ignition switch” och hela grejen som sitter runt rattstången som nyckeln sitter i. Om någon vänlig själ har ett demonteringsobjekt så är jag väldigt sugen på en sån.
ja men det gör det även om allt tar lång tid eftersom jag bara är ute i garaget en gång varannan vecka. Man hinner fundera på grejer och google ihjäl sig på ideer och tankar till nästa gång man åker ut allafall