3109
Sök

Datsun King Cab 1985 - gubbleksak mot åldersnojan

Gammal Knug Cab skall få lite tuffare stuk och bli en kombinerad gårdstraktor/leksak/kortdistansbruksbil.

32 764 Visningar
Uppdaterades senast 1 maj 2019
5 111 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#21
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle010/DSC00258_zpstvxuvjdr.jpg
Nya däcken kom idag, blir nog bra detta...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle011/DSC00254_zpsjoybu2gd.jpg
Var och provade den i lite lagom kladdig djupsnö med vinterdäcken....tja, det GICK ju.....  :roll:
Kedjor hade kanske varit att föredra....
Diffhuset på bakaxeln hade skrapat i hela tiden så det verkar ju vara en av de lägsta punkterna (cirka 25 cm)....svårt få upp markfrigången utan större däck alltså....vilket den knappast orkar med. :roll:


5 111 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#22
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle012/DSC00259_zpsinbbxhfm.jpg
Så var då utblåset där det SKA vara på en pickup, framför bakhjulet. Kom på att det gick dra ut det bakom fjäderfästet, så det blev lite enklare än jag trott, satte Mercedesdämparen direkt bakom Datsundämparen och sedan en kort raksträcka, en böj åt sidan och en neråt....
Nu hör man knappt avgasljudet längre (att den då knackar hårt och viner från däck och drivlina är ju en sak man inte kommer ifrån däremot big_smile ).


5 111 Inlägg
23 april 2016
Trådstartare
#23
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle013/DSC00260_zpsvs6obclv.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle013/DSC00261_zpsea4dsz0a.jpg
Lite tuffare med nya sulor och jag är nöjd med hur de drar också. De var bättre i snön än Discoverer MS...  roll ....och "vinterdäck" i lagens mening behövs ju inte på en skattebefriad bil, men är det någon som vet hur dessa funkar på hårdpackat / is / när det blir kallare? Blir det för halkigt då? Eller kan de funka även då?

Jag försöker på intet sätt att slippa undan vinterdäck för att jag är snål eller lat, anledningen till att jag frågar är enbart det faktum att de drar bättre. Där man stod och slirade i djup kladdsnö med MS så tuggade sig STT liksom bara fram....

MS med kedjor är å andra sidan säkert överlägsna STT ifall de senare nu är halkfotade...  roll

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle013/DSC00262_zps1xmdqhdg.jpg
Slyn var lite hårdare än beräknat...... mad ....dags bygga brushguard.
Senast redigerat av Volvo544special65 (23 april 2016)


505 Inlägg
27 april 2016
#24
Ascool ju! big_smile

Har själv varit sugen på en pickis, synd de är så dyra...

Prem lagd smile


5 111 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
#25
Tack, fick den här till rätt bra pris ändå dock. smile

Var ute och lekte lite igår och trodde jag hade kört sönder en drivaxel, för mitt i allt började det rappa och slamra utav bara helsike vid ena framhjulet, och blev värre med styrutslag....  sad Precis som om knuten skulle tackat för sig....

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle014/DSC00264_zpsfiv4s8f5.jpg
....näe,var visst lite plast från innerskärmen som fladdrat lös och låg och rappade mot däckmönstret, så lite fintrimning med en fogsvans så gick det ju köra i alla fall utan att bli döv.  lol Här kör vi hightech!  :tumbup:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle014/DSC00265_zpsglt1kyi9.jpg
Angående det trasiga helljuset så kan jag nog rationalisera bort ALL den här skiten!  :evil:
Och sedan koppla in mig på den sönderklippta originalhärvan igen...... För den verkar fungera som den ska när jag mäter upp den...

Men har man felsökt detta som ett vanligt Boschsystem som de flesta är vana vid så fattar jag om man till slut hamnar i ett skatbo för det här är då det mest baklängeselektriska jag sett när jag reder ut elschemat!  :o

Från batteriet har man matning direkt till ljuskontakten. Den bryter i sin tur matningen till säkringarna för ljuset i säkringsdosan, dvs. dessa säkringar har ingen matning när man släcker lyset.
Från säkringsdosan går då matning till samtliga lampor. Men matningen sker på det stift som används för jord i vanliga fall....  roll
Från halv- och helljusstiften går strömmen vidare till ljusrelät, som därmed sitter på jordsidan och dess uppgift är att växla jorden mellan halvljuset och helljuset.
Inte ens relät är kopplat som man är van. Styrström, helljus av, ingen styrström, helljus på!
Med andra ord är det som att de kopplat in en plusjordad ljuskrets i en minusjordad bil....typ.  roll

Men lär ju inte funka sämre för att jag rationaliserar bort lite Åsa Nisse-kopplingar...


Specialist
1 187 Inlägg
28 april 2016
#26
Charmig bil! Funderade på just de där STT-däcken till min, men slog till på lite bättre stadsdäck istället tongue Samma gummi och mönsterdjup, kan meddela att på ishalka är det halare än en sosse i tvdebatt innan nyval.

I övrigt garvade jag högt när jag såg eldragningen i din bil tongue Följer!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

5 111 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#27
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle015/DSC00266_zpsi1yh6zvg.jpg
Fick igång helljuset idag och det kändes ju bra...  big_smile
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle015/DSC00267_zps1ojngqq5.jpg
Mindre bra är att jag på grund av dåliga gängor i hjulmuttrarna tappade ena framhjulet efter E4... 
Resultatet = en skrotad skärmbreddare så nu får jag nog söka mig några eftermarknads...
Men som tur var så blev ju ingen träffad av däcket, kan lägga till att ett 31" med lite snurr på åker LÅNGT innan det stannar.  yikes
Gubben som promenerade i dikeskanten sk*t nog ner sig när han blev omkörd av ett terrängdäck i femtioelva km/h...  lol
Nu får den här stå still tills jag har friska muttrar.... Tror fan de jag har nu är gjorda av morot....


10 163 Inlägg
30 april 2016
#28
Hjulmuttrar gjorda av morot fan asgarva när jag läste det lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
3 maj 2016
Trådstartare
#29
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle016/DSC00268_zpsxcshmq5m.jpg
Hade sparat den här ratten på en spik på farsans garagedörr ett bra tag för att den var såpass frisk, och inte förvandlad till fogskum som så många andra Grant/Superior-rattar, vad händer? Man öppnar dörren för att vädra över dagen med resultatet att fåglarna hackar sönder kringlan..  mad  Nåja, får väl linda den eller nåt.  roll
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle016/DSC00271_zpsmloflrvm.jpg
Rostiga ekrar också...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle016/DSC00272_zpsukp94muf.jpg
Först en vända med svinto, sedan finare stålull och till sist Autosol, så for ju värsta rosten....  big_smile Resten gissar jag väl är patina...  lol
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle016/DSC00273_zpsmfzcqe8j.jpg
Originalratten är inte bara skitful, den är dum också. Knappen till tutan sticker ut långt från ekrarna och har vassa hörn som jackärmarna hakar fast i när man svänger.....äckelratt!
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle016/DSC00274_zpsz1rd8lgo.jpg
Så, detta blir nog rätt bra trots allt, den är bara runt ½" mindre än originalratten vilket uppskattas då en Datsun 720 diesel utan servo med terrängdäck inte direkt är någon lättstyrd bil, och inte alltför djup, originalratten är nästan plan och jag tycker man sitter väl så nära den i alla fall. Nu väntar jag bara på mitt rattnav....


5 111 Inlägg
9 maj 2016
Trådstartare
#30
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle017/DSC00302_zpsvetvfk3j.jpg
Kan vara bra att se var man åker också. Fick dessa Hella 3003 xenon till bra pris och de bör nog vara lite bättre än Datsun original stearinljus från 1985....


10 163 Inlägg
10 maj 2016
#31
Xenon är det som gäller om det ska lysa på riktigt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
10 maj 2016
Trådstartare
#32
Precis, och i skogen finns inga lyktstolpar...


10 163 Inlägg
10 maj 2016
#33
Volvo544special65 skrev:
Precis, och i skogen finns inga lyktstolpar...

Nej det brukar sällan göra det wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
10 maj 2016
Trådstartare
#34
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle018/DSC00309_zpsjwcczowm.jpg
Var lite bök med att få i ratten för att få tuta osv. att fungera, men nu sitter den där, förhoppningsvis för gott! smile
Blev mycket bättre på alla sätt och vis...


10 163 Inlägg
11 maj 2016
#35
Dom där jävla Grant rattarna gör sig fan bra i vad dom än monteras i smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
30 maj 2016
Trådstartare
#36
Fy fan vilken skitfredag...... 

Eller allt började egentligen förra torsdagen. Bilen startade, gick en stund och stannade. Efter några startförsök sade dessutom startmotorn upp sig så det blev att åka bogserlina hem... 

Väl hemma så konstaterades att handpumpen var stum, totalstopp i dieselfiltret alltså, nåja, bara beställa sig ett. Annonserade efter en startmotor, en kompis som jobbar på skroten hörde av sig att han visste var de hade en och att han skulle plocka fram den, perfekt tänkte jag.

Vädret var underbart i fredags, jag hade en startmotor som bara var att montera och slut att göra på jobbet så jag kompade ut vid halv tre och tänkte här skall bytas start.

När jag väl krånglat den gamla Hitachistarten på plats (inte lika lätt som att ta ut den värdelösa kinastarten då den visade sig vara dubbelt så stor och tre gånger så tung...) efter ett antal svordomar så byttes dieselfiltret. Pumpar...pumpar...pumpar....men inte fan kom det nåt bränsle! 

Visade sig att det var ett hål för en plugg i botten på nya filtret, inte fanns det någon sådan varken i det gamla eller i kartongen, så bara söka sig en bult och fiberbrickor och försöka få tätt med det....

Jodå, kom bränsle när jag pumpade, luftade på pumpen och det gick bra, allt var frid och fröjd till jag skulle starta....dött batteri!

Tänkte att jag kablar väl igång den med mercan, vad jag glömt var att jag numer hade ett stort gruslass på gården, kände hur framhjulet gick över, hann tänka "SATAN" innan det säger KRUNCH och jag sitter fast med golvet på grushögen...

Tänkte då att jag flyttar väl över mercans batteri, SNÄPP! säger det så drar jag av bulten till batterifästet på mercan.

Sen när jag väl fått dit batteriet så drar starten en stund för att sedan tomslira...... dålig startkrans kändes det som...

Nåja, hämtade farsan så vi fick dra loss mercan, då provade vi dra igång Kingen, och det gick ju, körde en vända, kollade sedan under huven så det inte läckte diesel någonstans, sjöblött under huven...  :o

Söker läckaget, det var inte diesel, det var glykol....stort hål i kylaren, då orkade jag inte ens bli arg längre. 

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle019/DSC00418_zpsm4t4lo5a.jpg
Blev lite skruva i lördags...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle019/DSC00419_zps2zu9xeb8.jpg
Till slut var moroten ute också.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle019/DSC00420_zpsowv6pios.jpg
Då kan man ju passa på att städa upp här under med....

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle019/DSC00421_zps6qduczav.jpg
Märkligt nog så ser tänderna inte alltför dåliga ut på startkransen.... så vete fan om det är den heller.
Men svänghjulet är inte vackert, kopplingen har slirat en del, och det mesta är kass, lamellerna är väl hyggliga, men tryckplattan hade tappat en bit av solfjädern, svänghjulslagret är torrt och urtrampningslagret verkar också sjunga på sista versen, så byta svänghjul (någon som har liggande?) och koppling så får man ju se om nåt blivit bättre.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle019/DSC00424_zpsd1gnzlra.jpg
Bara ett rör som är skadat så det borde inte vara någon sak att löda....

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle019/DSC00423_zpsidiface5.jpg
Hockeytejpade den slitna superiorratten för lite skönare grepp...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle020/DSC00417_zpsw14oosmk.jpg
Och priset för veckans sopslutaste bildel går till....  lol


Jackass
799 Inlägg
30 maj 2016
#37
Härmed erbjuder jag mitt djupaste medlidande till dig.

Stackars jävel.

Och så som man kan relatera. Fick seriöst ont i ena kulan av att bara läsa texten.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

5 111 Inlägg
5 juni 2016
Trådstartare
#38
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle023/DSC00446_zpsjpgzjczp.jpg
Försökte polera lacken men det gick ju lite så där, hade jag fel trissa eller är det generellt sett dålig lack på japanska bilar?  yikes


10 163 Inlägg
6 juni 2016
#39
Tror du blandat ihop slipmaskin med 40 papper och polermaskinen med rubbing wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
#40
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle027/DSC00460_zpsqmpgldmh.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle027/DSC00459_zpslfrix3dp.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle027/DSC00458_zpsvmxpbzvi.jpg

Färgbyte påbörjat till det enda rätta!  8)



Sök