Fy fan vilken skitfredag......
Eller allt började egentligen förra torsdagen. Bilen startade, gick en stund och stannade. Efter några startförsök sade dessutom startmotorn upp sig så det blev att åka bogserlina hem...
Väl hemma så konstaterades att handpumpen var stum, totalstopp i dieselfiltret alltså, nåja, bara beställa sig ett. Annonserade efter en startmotor, en kompis som jobbar på skroten hörde av sig att han visste var de hade en och att han skulle plocka fram den, perfekt tänkte jag.
Vädret var underbart i fredags, jag hade en startmotor som bara var att montera och slut att göra på jobbet så jag kompade ut vid halv tre och tänkte här skall bytas start.
När jag väl krånglat den gamla Hitachistarten på plats (inte lika lätt som att ta ut den värdelösa kinastarten då den visade sig vara dubbelt så stor och tre gånger så tung...) efter ett antal svordomar så byttes dieselfiltret. Pumpar...pumpar...pumpar....men inte fan kom det nåt bränsle!
Visade sig att det var ett hål för en plugg i botten på nya filtret, inte fanns det någon sådan varken i det gamla eller i kartongen, så bara söka sig en bult och fiberbrickor och försöka få tätt med det....
Jodå, kom bränsle när jag pumpade, luftade på pumpen och det gick bra, allt var frid och fröjd till jag skulle starta....dött batteri!
Tänkte att jag kablar väl igång den med mercan, vad jag glömt var att jag numer hade ett stort gruslass på gården, kände hur framhjulet gick över, hann tänka "SATAN" innan det säger KRUNCH och jag sitter fast med golvet på grushögen...
Tänkte då att jag flyttar väl över mercans batteri, SNÄPP! säger det så drar jag av bulten till batterifästet på mercan.
Sen när jag väl fått dit batteriet så drar starten en stund för att sedan tomslira...... dålig startkrans kändes det som...
Nåja, hämtade farsan så vi fick dra loss mercan, då provade vi dra igång Kingen, och det gick ju, körde en vända, kollade sedan under huven så det inte läckte diesel någonstans, sjöblött under huven... :o
Söker läckaget, det var inte diesel, det var glykol....stort hål i kylaren, då orkade jag inte ens bli arg längre.
Blev lite skruva i lördags...
Till slut var moroten ute också.
Då kan man ju passa på att städa upp här under med....
Märkligt nog så ser tänderna inte alltför dåliga ut på startkransen.... så vete fan om det är den heller.
Men svänghjulet är inte vackert, kopplingen har slirat en del, och det mesta är kass, lamellerna är väl hyggliga, men tryckplattan hade tappat en bit av solfjädern, svänghjulslagret är torrt och urtrampningslagret verkar också sjunga på sista versen, så byta svänghjul (någon som har liggande?) och koppling så får man ju se om nåt blivit bättre.
Bara ett rör som är skadat så det borde inte vara någon sak att löda....
Hockeytejpade den slitna superiorratten för lite skönare grepp...
Och priset för veckans sopslutaste bildel går till....