BlueStripez skrev:
Tja! det börjar närma sig att köpa en första bil nu när jag snart fyller 18 och även strax ska göra uppkörning och teoriprovet och jag funderar mellan en BMW e46, Audi a4 eller Audi a6 (alla runt 2000-2003). Ni får gärna ge tips om vilken ni tycker och även en liten motivering kring varför just den modellen.
Sedan undrar jag hur mycket det kostar att äga en bil? Mina föräldrar är väldigt skeptiska till att jag ska köpa en bil, framförallt när den är gammal för att det kostar så mycket enligt dem. Hur mycket kan den årliga kostnaden bli för en av dessa bilar? Kommer nog inte köra så jättemycket och räknar med att tänka 1-3 gånger i månaden.
Tänker då inte säga vilken du ska köpa (för det handlar mycket om tycke och smak). Det är tyska bilar i "samma segment", så det är nog just till stor del en fråga om vad man gillar. A4 och A6 ska dock inte riktigt jämföras, då får man möjligen jämföra en A6 c5 (sån du "tittar på") med A4 B6. Men det är fortfarande inte riktigt rättvist.
Men;
A6; 2002-2004 - Facelift, i mitt tycke betydligt trevligare utseendemässigt, än före facelift
A4; 2000 - B5 facelift, 2001 kom B6:an som i sin tur i mångt och mycket är samma bil som b7an (b6:an känns betydligt mer modern invändigt än B5:an...o ja, utseendemässigt också)
BMW - Ingen aning.
vad det kostar? Ja försäkringen är ju omöjlig för någon annan att svara på, det får du ringa runt till olika försäkringsbolag och kolla.
Driftskostnader är också ofantligt svårt att säga. Min ena A6a (The Hearse), har jag bytt en drivknut, bromsarna runt om, tempgivare och bromsljuskontakten på. Det är väl vad som har behövts i service (ja förutom oljebyte osv som ska göras på alla bilar mer regelbundet). Möjligt där är något mer, men då har det varit så pass litet att det inte är kvar i minnet.
Och den har jag då snart haft i 4 år. Det hänger sen givetvis på bilens skick, värt i sammanhanget kan dock vara att påpeka att just den var, när jag köpte den, billigast i hela landet (på Blocket).
Så nej, en gammal bil behöver inte per automatik vara dyr att äga för att de trillar i småbitar konstant. Med just tyska bilar är ju dessutom ebay.de en guldgruva som utan problem halverar reservdelspriserna. Eller gör det möjligt att köpa "originalkvalité eller bättre för samma kostnad som Biltemapryttlar".