3347
Sök

Toyota Corolla Sprinter 96 - Motorn dör under körning och startar ej.

1 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#1
Hej,
Jag befinner mig på Nya Zeeland och har under de senaste månaderna upplevt enorma problem med min bil.

Toyota Corolla Sprinter 1996, Automat
302,502km
Köpte bilen begagnad men den har inga modifikationer på bilen såvitt jag vet.

Felet: Först och främst så kickar motorn oftast inte in när jag vrider om nyckeln. Man hör klart och tydligt hur den varvar runt, men oftast startar inte bilen. Bilen startar däremot vissa gånger (detta brukar vara då det har varit en klar dag utan regn- kan va en slump?). När motorn väl kommer igång så kan motorn lägga av när man sätter igång blinkersen, startar radion, lägger i backen eller bara lägger av helt plötsligt efter att ha kört i ungefär 5-10 min. Motorn startar ibland då jag försöker starta bilen direkt efter, men oftast kickar inte motorn in då heller och får putta bilen till säkerhet.

Bilen har fungerat klockrent i 6 månader, men upptäckte en gång att den inte startade då det hade spöregnat hela dagen. I samma veva glömde vi lyktorna på en vecka som tömde batteriet helt. När vi försökte kickstarta bilen så tog ett ett gäng försök innan bilen kom igång (kan ha orsakat slitage på tändningen?). Därefter har det gått utför och nu är bilen en ren fara på vägarna.

Batteriet är givetvis gammalt, men verkar inte vara problemet från vad jag kan bedöma.

Lämnade in bilen till en mekaniker som bytte startmotorn (vilket inte förbättrade situationen). Han påstod också att fördelaren borde bytas för att komma runt problemet. Dock, med tanke på att han bytte startmotorn utan effekt så är jag inte säker på att han är så kunnig som han påstår. Han sa att han hade kollat batteriet under tiden och sa att det var OK.

Av min beskrivning ovan, kan ni lista ut vad som är problemet, och om det ev. något som är lätt fixat. Jag själv är inte särskilt bilkunnig så jag vänder mig till er som har betydligt bättre koll!

Dilemmat jag har är att jag vågar inte använda bilen då den ibland inte startar, och när den startar så tenderar den att bara lägga av. Jag ska lämna Nya Zeeland inom 1-2 månader och vill inte lägga mer pengar på den och vill väll egentligen bara sälja den för ett så bra pris som möjligt.

Länk till annonsen för mer info:
http://www.trademe.co.nz/Browse/Listing … 1066589748

Jag är supertacksam för alla svar!

Tack!

Byggare Behm
562 Inlägg
18 april 2016
#2
Det där med fuktig väderlek brukar vara
1. Jordfel , rostiga infästningar för jordkablar mot karossen i motorutrymmet .
Bilens elsystem blir då instabilt och då kan motorn lägga av.
Fixas genom att koppla bort battieriet , spåra alla jordkablar till fästena i karossplåten , skruva loss dom och tvätta med rostlösning typ wd40 och ibland behövs det även slipas/filas lite för att få rena metallytor.
Gör även rent batteriets poler och kabelskorna till dom.

Låna en voltmeter/multimeter och mät strömmen när någon vrider på starten , sjunker voltantalet kraftigt är batteriet skrot.  När du fått igång bilen så mät på batteriet att den laddar som den ska.
Ca 13-14,5 volt vid 1500-2000 varv och stäng av bilen så ska du ha ca 12-12,5 v på batteriet.
Har du inte det så har du antingen en trasig generator eller kraftigt jordfel ( Punkt 1 ).

2. Dålig tändning , dags att byta fördelare , tändkablar och tändstift.

3. Möjligen problem med rost i bränsletanken och därför igensatt filter till bränslepumpen. Men då ska motorn gå ojämnt hela tiden, i princip.

Typiskt dåliga bilmeckar att byta startmotor när det egentligen är elen eller tändningen som det är fel på.
En startmotor går nästan aldrig sönder , kopparblecken till solenoiden slits däremot ut och kostar 30kr i sverige att byta själv.
Men då klickar startmotorn bara , och du skriver att den drar runt motorn så det är inte huvudfelet på din bil.
Senast redigerat av _Jonex_ (18 april 2016)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök