Jag har bytt låda på min lite för många gånger
Men jag har hittils klarat mig på standard verktyg och 2st vanliga domkrafter, så nej, några superspecialverktyg skall inte behövas...
Sista bytet från hjulen på backen till hjulen på backen tog bara strax över 4h (med nån kaffepaus) så det är inte så svårt man kan tro...
Kollade min tråd nu, hade ur lådan på 1.5h och totalt 4.5h
Gällande centrering på lamellen så har jag alltid klarat mig på en skruvmejsel, det är tillåmed lite lättare på vitmotorn än rödmotorn då axlen inte måste passa i något lager i svänghjulet...
Detta är en grov instruktion, det är en hel del småpill runt omkring och jag kan missa något men det kan vara en "bas"
-lossa vänster drivaxel bult i hjulet
-upp med fronten på pallbockar (i chassiet och inte i subframe) bort med vänster hjul och om man har tid/ork bort med fjäderbenet
-lossa styrstången från styrväxlen
-lossa höger drivaxel från motorn och dra ur den så långt det går från lådan
-lossa div fästen
-lossa lådan
-en domkraft under motorn (använd rejält stöd, träplanka eller liknande för att inte skada sumpen)
-lossa subframe, bara så bussningarna går fritt på högersidan och helt på vänstersidan
-börja sänk, kolla så inget omtåligt följer med > tills att lådan går fri under hjulhuset
-!!kolla att du inte lägger dig på maxgräns av vad drivknutarna / styrlederna klarar på högersidan
-fortsätt sänk subframe tills lådan går fri över, använd gärna domkraft 2 under urtagningen..
Nu kommer massor av folk säga bu eller bä, som sagt, kan ha missat något, men detta ur den ungefärliga proceduren jag använder, och jag har bytt låda i bil på 85x70 iaf 5ggr