2462
Sök

Passat GT 190 hk dsg chipa

1 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#1
Hej!jag är ny här.
Har precis köpte mig en passat GT 190 hk 2015 1800 mil
I denna bil har jag den mycket omtalade dsg6 låda..hoppas och tror att denna låda är bättre än förgående dsg7 samt dsg6.
Nu till min fråga pallar låda koppling med ett steg 1 chip från bsr?
Någon med stor erfarenhet efterlyses i denna fråga mvh christopher.
Senast redigerat av Teasun (12 maj 2016)

627 Inlägg
4 augusti 2016
#2
Jag undrar precis samma sak, har en likadan 2016 modell. Tacksam för svar jag med!

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 augusti 2016
#3
DSG6 med våtkoppling är konstruerad för max 350Nm. Man bör dock inte ligga precis på gränsen. De brukar hålla hyfsat. Men det finns måndagsexemplar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
8 augusti 2016
#4
Hybridsmurfen skrev:
DSG6 med våtkoppling är konstruerad för max 350Nm. Man bör dock inte ligga precis på gränsen. De brukar hålla hyfsat. Men det finns måndagsexemplar.

Jag ser det som så, med den erfarenheten jag har av DSG, att det är en dag i veckan dom bygger lådorna som håller och dom andra dagarna är det packade schimpanser som slår ihop dom på måfå.

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 augusti 2016
#5
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
DSG6 med våtkoppling är konstruerad för max 350Nm. Man bör dock inte ligga precis på gränsen. De brukar hålla hyfsat. Men det finns måndagsexemplar.

Jag ser det som så, med den erfarenheten jag har av DSG, att det är en dag i veckan dom bygger lådorna som håller och dom andra dagarna är det packade schimpanser som slår ihop dom på måfå.

En målande men korrekt beskrivning. Jag hävdar även utan någon helst grund att stå på att det beror på hur man kör, om man "lär känna sin låda".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

627 Inlägg
8 augusti 2016
#6
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
DSG6 med våtkoppling är konstruerad för max 350Nm. Man bör dock inte ligga precis på gränsen. De brukar hålla hyfsat. Men det finns måndagsexemplar.

Jag ser det som så, med den erfarenheten jag har av DSG, att det är en dag i veckan dom bygger lådorna som håller och dom andra dagarna är det packade schimpanser som slår ihop dom på måfå.

Ok men något stämmer inte här... Enligt VW har Passat B8, 190 4M, 400 nm, se här: http://personbilar.volkswagen.se/sv/mod … 90b32d0b4a. Det är DSG6 i den... Enligt BSR själva klarar lådan närmare 600 nm, men jag vänder mig till forum för att försöka få klarhet i det här, såklart att BSR hävdar detta dom vill ju sälja trim.

Men att den bara är konstruerad för 350 nm känns helt uteslutet.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 augusti 2016
#7
mastrovious skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
DSG6 med våtkoppling är konstruerad för max 350Nm. Man bör dock inte ligga precis på gränsen. De brukar hålla hyfsat. Men det finns måndagsexemplar.

Jag ser det som så, med den erfarenheten jag har av DSG, att det är en dag i veckan dom bygger lådorna som håller och dom andra dagarna är det packade schimpanser som slår ihop dom på måfå.

Ok men något stämmer inte här... Enligt VW har Passat B8, 190 4M, 400 nm, se här: http://personbilar.volkswagen.se/sv/mod … 90b32d0b4a. Det är DSG6 i den... Enligt BSR själva klarar lådan närmare 600 nm, men jag vänder mig till forum för att försöka få klarhet i det här, såklart att BSR hävdar detta dom vill ju sälja trim.

Men att den bara är konstruerad för 350 nm känns helt uteslutet.

Det är en djungel. Det finns ju även en DSG7 som pallar 600nm. Vad är beteckningen på din?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

627 Inlägg
8 augusti 2016
#8
Hybridsmurfen skrev:
mastrovious skrev:
Evildan skrev:

Jag ser det som så, med den erfarenheten jag har av DSG, att det är en dag i veckan dom bygger lådorna som håller och dom andra dagarna är det packade schimpanser som slår ihop dom på måfå.

Ok men något stämmer inte här... Enligt VW har Passat B8, 190 4M, 400 nm, se här: http://personbilar.volkswagen.se/sv/mod … 90b32d0b4a. Det är DSG6 i den... Enligt BSR själva klarar lådan närmare 600 nm, men jag vänder mig till forum för att försöka få klarhet i det här, såklart att BSR hävdar detta dom vill ju sälja trim.

Men att den bara är konstruerad för 350 nm känns helt uteslutet.

Det är en djungel. Det finns ju även en DSG7 som pallar 600nm. Vad är beteckningen på din?

En fantastiskt bra fråga, har inte en susning. Jag tror att det är DQ250 men är inte säker. Har sökt med ljus och lykta men inte lyckats hitta svaret på den frågan.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 augusti 2016
#9
mastrovious skrev:
Hybridsmurfen skrev:
mastrovious skrev:

Ok men något stämmer inte här... Enligt VW har Passat B8, 190 4M, 400 nm, se här: http://personbilar.volkswagen.se/sv/mod … 90b32d0b4a. Det är DSG6 i den... Enligt BSR själva klarar lådan närmare 600 nm, men jag vänder mig till forum för att försöka få klarhet i det här, såklart att BSR hävdar detta dom vill ju sälja trim.

Men att den bara är konstruerad för 350 nm känns helt uteslutet.

Det är en djungel. Det finns ju även en DSG7 som pallar 600nm. Vad är beteckningen på din?

En fantastiskt bra fråga, har inte en susning. Jag tror att det är DQ250 men är inte säker. Har sökt med ljus och lykta men inte lyckats hitta svaret på den frågan.

Det kan ha uppdaterat lådan. Inte vet jag. Låter rimligt att du har 250 i din. På fläskigare modeller gäller 500 med dsg7.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-ate … na-118960/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

627 Inlägg
8 augusti 2016
#10
Hybridsmurfen skrev:
mastrovious skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Det är en djungel. Det finns ju även en DSG7 som pallar 600nm. Vad är beteckningen på din?

En fantastiskt bra fråga, har inte en susning. Jag tror att det är DQ250 men är inte säker. Har sökt med ljus och lykta men inte lyckats hitta svaret på den frågan.

Det kan ha uppdaterat lådan. Inte vet jag. Låter rimligt att du har 250 i din. På fläskigare modeller gäller 500 med dsg7.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-ate … na-118960/

Läste på ett annat forum att den har fått en mjukvaru-uppdatering som gör att den står pall för 450nm men att all vrid över bromsas via mjukvaran. BSR:s trim ska enligt uppgift ge 470-480 nm, vilket i så fall gör att lådan "slirar" om inte en DSG optimering utförs... men som du säger, en djungel!

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 271 Inlägg
8 augusti 2016
#11
Så tar jag det igen.

DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.

Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 augusti 2016
#12
Soulman skrev:
Så tar jag det igen.

DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.

Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.

Fick mig att skratta. Men visst är det så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

627 Inlägg
10 augusti 2016
#13
Soulman skrev:
Så tar jag det igen.

DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.

Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.

Har ingen aning hur en optimering går till, är det mekaniskt ingrepp eller via mjukvara? Något är gjort med DQ 250 med tanke på att passaten har 400nm enligt spec? Om det är mekaniskt eller via mjukvara har jag ingen aning... Men frågan är vad den klarar av maximalt med fabriksinställningarna. Har svårt att tänka mig att VW lägger i en lådan som inte ska klara vridet och dessutom slänga med 5 års nybilsgaranti, upplagt för katastrof... hmm

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Evildan
10 augusti 2016
#14
mastrovious skrev:
Soulman skrev:
Så tar jag det igen.

DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.

Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.

Har ingen aning hur en optimering går till, är det mekaniskt ingrepp eller via mjukvara? Något är gjort med DQ 250 med tanke på att passaten har 400nm enligt spec? Om det är mekaniskt eller via mjukvara har jag ingen aning... Men frågan är vad den klarar av maximalt med fabriksinställningarna. Har svårt att tänka mig att VW lägger i en lådan som inte ska klara vridet och dessutom slänga med 5 års nybilsgaranti, upplagt för katastrof... hmm

Katastrofen har ju inte uteblivit heller.
DSG som körs av Taxi eller Polismyndigheten har klappat ihop som dominobrickor på en metadonklinik en måndag morgon.
Då både Taxi och Polismyndigheten har så kallad drivlinegaranti har detta kostat VAG stora pengar. Lösningen var att sluta sälja bilarna till dessa brukare och låta privatkunderna ta smällen istället då dom inte kör lika långt/år och därmed har inte sällan garantierna gått ut.
Inte snyggt tycker jag.

627 Inlägg
10 augusti 2016
#15
Evildan skrev:
Katastrofen har ju inte uteblivit heller.
DSG som körs av Taxi eller Polismyndigheten har klappat ihop som dominobrickor på en metadonklinik en måndag morgon.
Då både Taxi och Polismyndigheten har så kallad drivlinegaranti har detta kostat VAG stora pengar. Lösningen var att sluta sälja bilarna till dessa brukare och låta privatkunderna ta smällen istället då dom inte kör lika långt/år och därmed har inte sällan garantierna gått ut.
Inte snyggt tycker jag.

Jo jag har läst om detta också, men det är ju inte samma låda som pajat, de flesta problem rörde DQ 200. Jag tror många åsikter kring DSG bygger på de händelserna som var då. Jag pratar om de DSG lådor som finns på nya MQB bilarna. Tror knappast man erbjuder 5 års nybilsgaranti om man vet att lådan brakar samman, riktigt kass affärsidé.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Evildan
10 augusti 2016
#16
mastrovious skrev:
Evildan skrev:
Katastrofen har ju inte uteblivit heller.
DSG som körs av Taxi eller Polismyndigheten har klappat ihop som dominobrickor på en metadonklinik en måndag morgon.
Då både Taxi och Polismyndigheten har så kallad drivlinegaranti har detta kostat VAG stora pengar. Lösningen var att sluta sälja bilarna till dessa brukare och låta privatkunderna ta smällen istället då dom inte kör lika långt/år och därmed har inte sällan garantierna gått ut.
Inte snyggt tycker jag.

Jo jag har läst om detta också, men det är ju inte samma låda som pajat, de flesta problem rörde DQ 200. Jag tror många åsikter kring DSG bygger på de händelserna som var då. Jag pratar om de DSG lådor som finns på nya MQB bilarna. Tror knappast man erbjuder 5 års nybilsgaranti om man vet att lådan brakar samman, riktigt kass affärsidé.

Vi hade massor med problem även med DQ250 dessvärre.
Hur långt kör den genomsnittliga kunden på 5år och ungefär när brukar lådjävlarna rasa?
Smart affärsidé snarare då ras i regel sker runt 10000 mil med några undantag tidigare.
Senast redigerat av Evildan (10 augusti 2016)

627 Inlägg
10 augusti 2016
#17
Evildan skrev:
mastrovious skrev:
Evildan skrev:
Katastrofen har ju inte uteblivit heller.
DSG som körs av Taxi eller Polismyndigheten har klappat ihop som dominobrickor på en metadonklinik en måndag morgon.
Då både Taxi och Polismyndigheten har så kallad drivlinegaranti har detta kostat VAG stora pengar. Lösningen var att sluta sälja bilarna till dessa brukare och låta privatkunderna ta smällen istället då dom inte kör lika långt/år och därmed har inte sällan garantierna gått ut.
Inte snyggt tycker jag.

Jo jag har läst om detta också, men det är ju inte samma låda som pajat, de flesta problem rörde DQ 200. Jag tror många åsikter kring DSG bygger på de händelserna som var då. Jag pratar om de DSG lådor som finns på nya MQB bilarna. Tror knappast man erbjuder 5 års nybilsgaranti om man vet att lådan brakar samman, riktigt kass affärsidé.

Vi hade massor med problem även med DQ250 dessvärre.
Hur långt kör den genomsnittliga kunden på 5år och ungefär när brukar lådjävlarna rasa?
Smart affärsidé snarare då ras i regel sker runt 10000 mil med några undantag tidigare.

Finns olika varianter av nybilsgarantin, totalt 5 år med antingen 10k eller 15k mil. Jag tycker ändå att det faller på sin egen orimlighet att de ska fortsätta använda en problemfylld DSG låda och dessutom skruva upp vridmomentet över de gränser som den är konstruerad för.

Vore iaf väldigt intressant att få insikt i hur de har gjort med DQ 250 lådan för nya Passaten.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Evildan
10 augusti 2016
#18
mastrovious skrev:
Evildan skrev:
mastrovious skrev:

Jo jag har läst om detta också, men det är ju inte samma låda som pajat, de flesta problem rörde DQ 200. Jag tror många åsikter kring DSG bygger på de händelserna som var då. Jag pratar om de DSG lådor som finns på nya MQB bilarna. Tror knappast man erbjuder 5 års nybilsgaranti om man vet att lådan brakar samman, riktigt kass affärsidé.

Vi hade massor med problem även med DQ250 dessvärre.
Hur långt kör den genomsnittliga kunden på 5år och ungefär när brukar lådjävlarna rasa?
Smart affärsidé snarare då ras i regel sker runt 10000 mil med några undantag tidigare.

Finns olika varianter av nybilsgarantin, totalt 5 år med antingen 10k eller 15k mil. Jag tycker ändå att det faller på sin egen orimlighet att de ska fortsätta använda en problemfylld DSG låda och dessutom skruva upp vridmomentet över de gränser som den är konstruerad för.

Vore iaf väldigt intressant att få insikt i hur de har gjort med DQ 250 lådan för nya Passaten.

Tycker du VAG visade spår av rimlighet som fortsatte sälja den krånglande lådan trots vetskapen om problemet?
5år eller 10000/15000mil vilket som inträffar först. Majoriteten av kunderna kör inte den sträckan innan tiden är ute...i dubbel bemärkelse.

627 Inlägg
10 augusti 2016
#19
Evildan skrev:
mastrovious skrev:
Evildan skrev:

Vi hade massor med problem även med DQ250 dessvärre.
Hur långt kör den genomsnittliga kunden på 5år och ungefär när brukar lådjävlarna rasa?
Smart affärsidé snarare då ras i regel sker runt 10000 mil med några undantag tidigare.

Finns olika varianter av nybilsgarantin, totalt 5 år med antingen 10k eller 15k mil. Jag tycker ändå att det faller på sin egen orimlighet att de ska fortsätta använda en problemfylld DSG låda och dessutom skruva upp vridmomentet över de gränser som den är konstruerad för.

Vore iaf väldigt intressant att få insikt i hur de har gjort med DQ 250 lådan för nya Passaten.

Tycker du VAG visade spår av rimlighet som fortsatte sälja den krånglande lådan trots vetskapen om problemet?
5år eller 10000/15000mil vilket som inträffar först. Majoriteten av kunderna kör inte den sträckan innan tiden är ute...i dubbel bemärkelse.

Absolut inte, helt värdelöst av dom. Men att dom inte ska ha städat upp verkar inte rimligt. Ur ett affärsmässigt perspektiv vore det självmord (med tanke på utsläppsskandalen) om de fortsätter sälja en problemlåda som de dessutom trycker i en motor med mer vrid än lådan ska tåla.

Låter det inte väldigt osannolikt att de ska ha använt en låda i en bil med 50 nm mer i vrid än vad lådan tål? Varför göra det?

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 271 Inlägg
10 augusti 2016
#20
mastrovious skrev:
Soulman skrev:
Så tar jag det igen.

DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.

Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.

Har ingen aning hur en optimering går till, är det mekaniskt ingrepp eller via mjukvara? Något är gjort med DQ 250 med tanke på att passaten har 400nm enligt spec? Om det är mekaniskt eller via mjukvara har jag ingen aning... Men frågan är vad den klarar av maximalt med fabriksinställningarna. Har svårt att tänka mig att VW lägger i en lådan som inte ska klara vridet och dessutom slänga med 5 års nybilsgaranti, upplagt för katastrof... hmm

Jag tror att uppgifterna om nm är några år gamla. Motoreffekten går ju upp med 5-10hk per årsmodell så det är väl rimligt att växellådan anpassas för det.

En vanligt DSG tuning är mjukvarumässig. Sen kan man även uppgradera kopplingen. Och som sagt, om inte DSG mjukvaran manipuleras så att man höjer vridmomentbegränsningen så styr mjukvaran till DSGn motorstyrningen och därmed motoreffekten. Så med andra ord kam man också säga att man kanske inte får ut maximal effekt av optimeringen när man har DSG.

Något jag märkte för egen del var att DSGn blev lite yxig i växlingarna under vissa förhållanden när motorn var optimerad. Inget särskilt störande men ändå märkbart. Samma sak upplevde jag i den 8-växlade slushboxen till min Touareg när V6an optimerades. Men det är ändå så mycket värt det med den högre motoreffekten.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök