2657
Sök

Passat GT 190 hk dsg chipa

627 Inlägg
10 augusti 2016
#21
Soulman skrev:
mastrovious skrev:
Soulman skrev:
Så tar jag det igen.

DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.

Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.

Har ingen aning hur en optimering går till, är det mekaniskt ingrepp eller via mjukvara? Något är gjort med DQ 250 med tanke på att passaten har 400nm enligt spec? Om det är mekaniskt eller via mjukvara har jag ingen aning... Men frågan är vad den klarar av maximalt med fabriksinställningarna. Har svårt att tänka mig att VW lägger i en lådan som inte ska klara vridet och dessutom slänga med 5 års nybilsgaranti, upplagt för katastrof... hmm

Jag tror att uppgifterna om nm är några år gamla. Motoreffekten går ju upp med 5-10hk per årsmodell så det är väl rimligt att växellådan anpassas för det.

En vanligt DSG tuning är mjukvarumässig. Sen kan man även uppgradera kopplingen. Och som sagt, om inte DSG mjukvaran manipuleras så att man höjer vridmomentbegränsningen så styr mjukvaran till DSGn motorstyrningen och därmed motoreffekten. Så med andra ord kam man också säga att man kanske inte får ut maximal effekt av optimeringen när man har DSG.

Något jag märkte för egen del var att DSGn blev lite yxig i växlingarna under vissa förhållanden när motorn var optimerad. Inget särskilt störande men ändå märkbart. Samma sak upplevde jag i den 8-växlade slushboxen till min Touareg när V6an optimerades. Men det är ändå så mycket värt det med den högre motoreffekten.

Tack för input i ämnet! Jag frågade teknikern på BSR hur dom hanterat lådan, hans svar är att den tål närmare 600nm, men givetvis säger han så dom vill ju sälja trim.

Jag har sökt runt på nätet för att få klarhet i frågan om vad lådan tål och sprang av misstag på APR (goapr.com). Dom har en uppgradering till DSG lådan och deras beskrivning av vad uppgraderingen innebär får mig nästan att vilja satsa på det först, har du någon erfarenhet av uppgradering av DSG lådan? Bl a höjer dom vridbegränsningen något utan att rucka på säkerheten allt för mycket.

Några godbitar ur deras beskrivning:
Optimized Shift Maps
Drive mode is optimized for fuel economy while Sport mode is optimized for faster acceleration with APR’s ECU Software.

Smoother Daily Driving
Optimized part throttle / daily driving shift maps provide a smoother and more enjoyable daily driving experience.

User Definable Launch Control
Launch control is enabled on all models with a traction control button, and the launch control RPM is user definable at the time of install. Launch control response is also optimized for faster engagement.

User Definable Manual Mode
The automatic manual mode upshift and kick-down switch downshift can be enabled or disabled at the time of install.

Optimized Manual Mode Response Times
Downshifts occur more quickly and the time between hitting the paddle and a shift occurring has been reduced.

Torque Limits Raised
Non-physical transmission torque limits are raised to allow for higher output while retaining critical protection limits.

Downshift Lockout Optimized
Manual downshifts are permissible in all gears so long as the next gear is below redline.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Evildan
10 augusti 2016
#22
mastrovious skrev:
Evildan skrev:
mastrovious skrev:

Finns olika varianter av nybilsgarantin, totalt 5 år med antingen 10k eller 15k mil. Jag tycker ändå att det faller på sin egen orimlighet att de ska fortsätta använda en problemfylld DSG låda och dessutom skruva upp vridmomentet över de gränser som den är konstruerad för.

Vore iaf väldigt intressant att få insikt i hur de har gjort med DQ 250 lådan för nya Passaten.

Tycker du VAG visade spår av rimlighet som fortsatte sälja den krånglande lådan trots vetskapen om problemet?
5år eller 10000/15000mil vilket som inträffar först. Majoriteten av kunderna kör inte den sträckan innan tiden är ute...i dubbel bemärkelse.

Absolut inte, helt värdelöst av dom. Men att dom inte ska ha städat upp verkar inte rimligt. Ur ett affärsmässigt perspektiv vore det självmord (med tanke på utsläppsskandalen) om de fortsätter sälja en problemlåda som de dessutom trycker i en motor med mer vrid än lådan ska tåla.

Låter det inte väldigt osannolikt att de ska ha använt en låda i en bil med 50 nm mer i vrid än vad lådan tål? Varför göra det?

Deras recept förefaller ha fungerat i ett halvt decennium med sönderrostade avgaskammare, bortrostade bilar, vattenpumpshaverier, klapprande framvagnar, små lustiga elfel, förbrukningsfusk, kamkedjeproblem, gasdrivna motorer som klappar ihop, DSG, utsläppsfusk och jag har ändå inte räknat upp allt som VAG har fått stå till svars för gentemot konsumenter.
Så varför skulle receptet ändras nu?

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 augusti 2016
#23
Lådan är och förblir en leksak. Den lever precis på det den klarar av. Vilket den inte gör i originalutförande speciellt länge. Trimma på men rör inte lådans momentbegränsning som Soulman påpekar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 271 Inlägg
10 augusti 2016
#24
mastrovious skrev:
Soulman skrev:
mastrovious skrev:

Har ingen aning hur en optimering går till, är det mekaniskt ingrepp eller via mjukvara? Något är gjort med DQ 250 med tanke på att passaten har 400nm enligt spec? Om det är mekaniskt eller via mjukvara har jag ingen aning... Men frågan är vad den klarar av maximalt med fabriksinställningarna. Har svårt att tänka mig att VW lägger i en lådan som inte ska klara vridet och dessutom slänga med 5 års nybilsgaranti, upplagt för katastrof... hmm

Jag tror att uppgifterna om nm är några år gamla. Motoreffekten går ju upp med 5-10hk per årsmodell så det är väl rimligt att växellådan anpassas för det.

En vanligt DSG tuning är mjukvarumässig. Sen kan man även uppgradera kopplingen. Och som sagt, om inte DSG mjukvaran manipuleras så att man höjer vridmomentbegränsningen så styr mjukvaran till DSGn motorstyrningen och därmed motoreffekten. Så med andra ord kam man också säga att man kanske inte får ut maximal effekt av optimeringen när man har DSG.

Något jag märkte för egen del var att DSGn blev lite yxig i växlingarna under vissa förhållanden när motorn var optimerad. Inget särskilt störande men ändå märkbart. Samma sak upplevde jag i den 8-växlade slushboxen till min Touareg när V6an optimerades. Men det är ändå så mycket värt det med den högre motoreffekten.

Tack för input i ämnet! Jag frågade teknikern på BSR hur dom hanterat lådan, hans svar är att den tål närmare 600nm, men givetvis säger han så dom vill ju sälja trim.

Jag har sökt runt på nätet för att få klarhet i frågan om vad lådan tål och sprang av misstag på APR (goapr.com). Dom har en uppgradering till DSG lådan och deras beskrivning av vad uppgraderingen innebär får mig nästan att vilja satsa på det först, har du någon erfarenhet av uppgradering av DSG lådan? Bl a höjer dom vridbegränsningen något utan att rucka på säkerheten allt för mycket.

Några godbitar ur deras beskrivning:
Optimized Shift Maps
Drive mode is optimized for fuel economy while Sport mode is optimized for faster acceleration with APR’s ECU Software.

Smoother Daily Driving
Optimized part throttle / daily driving shift maps provide a smoother and more enjoyable daily driving experience.

User Definable Launch Control
Launch control is enabled on all models with a traction control button, and the launch control RPM is user definable at the time of install. Launch control response is also optimized for faster engagement.

User Definable Manual Mode
The automatic manual mode upshift and kick-down switch downshift can be enabled or disabled at the time of install.

Optimized Manual Mode Response Times
Downshifts occur more quickly and the time between hitting the paddle and a shift occurring has been reduced.

Torque Limits Raised
Non-physical transmission torque limits are raised to allow for higher output while retaining critical protection limits.

Downshift Lockout Optimized
Manual downshifts are permissible in all gears so long as the next gear is below redline.

Nope jag gjorde aldrig någonting med DSGn. Jag hade Tiguan med DQ500 så jag var aldrig orolig men valde att inte lägga mer pengar på det hela än optimeringen av motorn samt att jag bytte tryckrören. Det gjorde en stor skillnad i körbarheten. Originalrören i plast är strypta. 211hk TSI är en mycket trevlig motor.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

627 Inlägg
10 augusti 2016
#25
Evildan skrev:
Låter det inte väldigt osannolikt att de ska ha använt en låda i en bil med 50 nm mer i vrid än vad lådan tål? Varför göra det?
Deras recept förefaller ha fungerat i ett halvt decennium med sönderrostade avgaskammare, bortrostade bilar, vattenpumpshaverier, klapprande framvagnar, små lustiga elfel, förbrukningsfusk, kamkedjeproblem, gasdrivna motorer som klappar ihop, DSG, utsläppsfusk och jag har ändå inte räknat upp allt som VAG har fått stå till svars för gentemot konsumenter.
Så varför skulle receptet ändras nu?

Alla bilmärken har problem, på ett eller annat sätt, förstår och respekterar att du inte tycker VAG är bra, jag är nöjd iaf.

Hybridsmurfen skrev:
Lådan är och förblir en leksak. Den lever precis på det den klarar av. Vilket den inte gör i originalutförande speciellt länge. Trimma på men rör inte lådans momentbegränsning som Soulman påpekar.

Ok, jag har många bekanta som inte haft ett enda problem. Återigen, förstår och respekterar folks åsikt om DSG och VAG. Är ute efter hur jag gör det bästa av min situation, inte en subjektiv bedömning om VAG tongue

We Ride Togheter, We Die Togheter!

627 Inlägg
10 augusti 2016
#26
Soulman skrev:
Nope jag gjorde aldrig någonting med DSGn. Jag hade Tiguan med DQ500 så jag var aldrig orolig men valde att inte lägga mer pengar på det hela än optimeringen av motorn samt att jag bytte tryckrören. Det gjorde en stor skillnad i körbarheten. Originalrören i plast är strypta. 211hk TSI är en mycket trevlig motor.

Ja den tål ju bra mycket mer som jag har förstått det. Tack för din input i detta! Ska jaga vidare och se om jag kan hitta recensioner kring TCU uppgraderingen.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Evildan
10 augusti 2016
#27
mastrovious skrev:
Evildan skrev:
Låter det inte väldigt osannolikt att de ska ha använt en låda i en bil med 50 nm mer i vrid än vad lådan tål? Varför göra det?
Deras recept förefaller ha fungerat i ett halvt decennium med sönderrostade avgaskammare, bortrostade bilar, vattenpumpshaverier, klapprande framvagnar, små lustiga elfel, förbrukningsfusk, kamkedjeproblem, gasdrivna motorer som klappar ihop, DSG, utsläppsfusk och jag har ändå inte räknat upp allt som VAG har fått stå till svars för gentemot konsumenter.
Så varför skulle receptet ändras nu?

Alla bilmärken har problem, på ett eller annat sätt, förstår och respekterar att du inte tycker VAG är bra, jag är nöjd iaf.

Hybridsmurfen skrev:
Lådan är och förblir en leksak. Den lever precis på det den klarar av. Vilket den inte gör i originalutförande speciellt länge. Trimma på men rör inte lådans momentbegränsning som Soulman påpekar.

Ok, jag har många bekanta som inte haft ett enda problem. Återigen, förstår och respekterar folks åsikt om DSG och VAG. Är ute efter hur jag gör det bästa av min situation, inte en subjektiv bedömning om VAG tongue

Visst har alla bilmärken gjort bottennapp vissa gör det oftare och vissa väldigt sällan och om det händer får vissa företag ut i pressen och berättar öppet medans andra försöker mörka eller snacka bort problemen/bedrägeriet.
Men jovisst, du är nöjd med din bil och då är det ju vackert så långt.
Jag är faktiskt än så länge nöjd med min Octavia men den saknar både överladdning, DSG och det som beskrivs populärt som kamkedja förutom då den andra kedjan.
Senast redigerat av Evildan (10 augusti 2016)


Sök