Soulman skrev:mastrovious skrev:Soulman skrev:Så tar jag det igen.
DQ 500 är 7-växlad och klarar cirka 600nm.
DQ 250 är 6-växlad och klarar cirka 350nm
DQ200 är 7-växlad och klarar inte ett skit.
Vid DSG optimeringen ger man lamellen ett högre tryck mot svänghjulet samt man kan ändra varvtal för växlingarna. De som inte kan gör fel, de som kan ser till att vridmomentbegränsningen mellan motor och låda fortfarande gör det den ska göra, dvs skydda växellådan. Den går så klart att ändra, på egen risk.
Har ingen aning hur en optimering går till, är det mekaniskt ingrepp eller via mjukvara? Något är gjort med DQ 250 med tanke på att passaten har 400nm enligt spec? Om det är mekaniskt eller via mjukvara har jag ingen aning... Men frågan är vad den klarar av maximalt med fabriksinställningarna. Har svårt att tänka mig att VW lägger i en lådan som inte ska klara vridet och dessutom slänga med 5 års nybilsgaranti, upplagt för katastrof...
Jag tror att uppgifterna om nm är några år gamla. Motoreffekten går ju upp med 5-10hk per årsmodell så det är väl rimligt att växellådan anpassas för det.
En vanligt DSG tuning är mjukvarumässig. Sen kan man även uppgradera kopplingen. Och som sagt, om inte DSG mjukvaran manipuleras så att man höjer vridmomentbegränsningen så styr mjukvaran till DSGn motorstyrningen och därmed motoreffekten. Så med andra ord kam man också säga att man kanske inte får ut maximal effekt av optimeringen när man har DSG.
Något jag märkte för egen del var att DSGn blev lite yxig i växlingarna under vissa förhållanden när motorn var optimerad. Inget särskilt störande men ändå märkbart. Samma sak upplevde jag i den 8-växlade slushboxen till min Touareg när V6an optimerades. Men det är ändå så mycket värt det med den högre motoreffekten.
Tack för input i ämnet! Jag frågade teknikern på BSR hur dom hanterat lådan, hans svar är att den tål närmare 600nm, men givetvis säger han så dom vill ju sälja trim.
Jag har sökt runt på nätet för att få klarhet i frågan om vad lådan tål och sprang av misstag på APR (goapr.com). Dom har en uppgradering till DSG lådan och deras beskrivning av vad uppgraderingen innebär får mig nästan att vilja satsa på det först, har du någon erfarenhet av uppgradering av DSG lådan? Bl a höjer dom vridbegränsningen något utan att rucka på säkerheten allt för mycket.
Några godbitar ur deras beskrivning:
Optimized Shift Maps
Drive mode is optimized for fuel economy while Sport mode is optimized for faster acceleration with APR’s ECU Software.
Smoother Daily Driving
Optimized part throttle / daily driving shift maps provide a smoother and more enjoyable daily driving experience.
User Definable Launch Control
Launch control is enabled on all models with a traction control button, and the launch control RPM is user definable at the time of install. Launch control response is also optimized for faster engagement.
User Definable Manual Mode
The automatic manual mode upshift and kick-down switch downshift can be enabled or disabled at the time of install.
Optimized Manual Mode Response Times
Downshifts occur more quickly and the time between hitting the paddle and a shift occurring has been reduced.
Torque Limits Raised
Non-physical transmission torque limits are raised to allow for higher output while retaining critical protection limits.
Downshift Lockout Optimized
Manual downshifts are permissible in all gears so long as the next gear is below redline.
We Ride Togheter, We Die Togheter!
0
0
0
0