När vi ska köra till ett nytt ställe gör jag som förr och läser kartan men nu på nätet för en färsk, kompletterat med bilder uppifrån ur olika vinklar och på marknivå så jag vet hur det ser ut IRL, speciellt utomlands och vi ska hitta i området en tid. Då det är sista delen som kan vara problemet, inte att komma till området via skyltar. Ser det tjockt ut på något ställe kan jag fråga på nätet om bästa väg då vi inte har tid att fastna i köer. Det brukar fungera bra och jag kan notera allt krångligt med noter.
Men det tar tid på nätet så min kvinna som vill köra, vill istället använda sin TomTom och Mobil, fast de ofta visat sig ha fel så man måste veta själv var man är. De kan ibland visa något rakt emot verkligheten och är ganska irriterande när det är bra skyltat, men kan vara bra att koppla på om man kört vilse, eller genom någon storstad kanske. Till Nynäshamn sa ex. TT att vi skulle köra ut från motorvägen långt innan Nynäs fast det var skyltat rakt fram, förmodligen gammalt i TT då vägen funnits några år.
På semestern senast hade vi memorerat sista genvägen som jag visade hemma och fungerade, men vi bytte planer på väg dit och handlade där vi brukar inne i en stad men inte kört bil där innan eller förberett, så jag hittade in lätt och när vi skulle ut var det mörkt. Då sa jag att vi kör tillbaks samma väg som vi kört in, där vi åkt med andra, men frun började krokna och ville lita till sin navigator i mobilen, som sa alldeles fel så vi skulle svänga där det inte fanns en väg sedan många år. Vi hamnade i köer och var på väg tillbaks till flyget igen, så på en mack gav hon upp och jag fick ta över för första ggn på länge. I trakter där vi åkt runt och kört en del, så jag hittade fram dit vi skulle på skyltning och det jag memorerat. Hennes navigator gav upp och jag hittade inte sladden till TT, så hon var sur flera dagar efter att det gått så bra när hon för första ggn gav upp. Strunta i detaljerna om du inte förstår, nu gäller en principsak.
Som plåster på såren har jag sagt att hon kör säkrare men kvällen inte är hennes tid.
Har haft detta problem återkommande med lite bråk att hon vill slå på navigator direkt, jag bara om vi kört vilse, istället har vi kört fel med navigator.
Är kvinnor så prylgalna eller kan det bara vara en fråga om tidsbrist?
Senast redigerat av Auto-man (17 maj 2016)
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)