1956
Sök

Golf 2 Vr6 bygge?

27 Inlägg
21 maj 2016
Trådstartare
#1
Har ett tag funderat på om jag ska köpa en golf 3 med en vr6 och sätta i min golf 2.. men jag vet inte riktigt hur mycket man behöver bygga om för att kunna regbessa o hur mycke de kan kosta? finns alla delar man behöver på donatorbilen? (om den än komplett)
Bilen jag isf ska bygga på är en golf 2 -89 med en vanlig 1,8 liters motor.
är väldigt tacksam för alla svar smile

344 Inlägg
21 maj 2016
#2
motor, bromsar och växellåda är väl det som krävs för att registrera den som ombyggt fordon, räkna med 6-8k i avgifter för att göra detta.

27 Inlägg
21 maj 2016
Trådstartare
#3
Har du någon kunskap om man e tvungen o bygga om mycket på bilen original-fästen?

296 Inlägg
21 maj 2016
#4
Fästen är inte det stora bekymret. Samma framvagn och motorfästen på Mk2 och Mk3.
Problemet är väl snarare motorstyrning, att få motorn att gå och så sitter det vajerlåda på VR6.
Man byter gärna till 02A om man har lite mer effekt, men det kräver sjuka mängder jobb även det.


27 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#5
Låter krångligt.. kanske lättare o byta till en gti motor men de e så äckligt svåra o hitta..

296 Inlägg
22 maj 2016
#6
Det är krångligt, väldigt krångligt. Men att montera motorn i bilen är inte så svårt.

Om du med Gti motor syftar på Mk2 1.8L 8v så går det, men är bekymmersamt det med.

Vad är det för bil du har lite mer ingående? Årsmodell, utförande, bränsletillförsel?


27 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#7
1989 mk2 manhattan och just nu sitter det en vanlig 8v 1,8i (90 hk bensin) i. elektriskt insprutad, har även lambdasond om de e av intresse att veta smile

27 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#8
och med gti motor menar jag en 16v... e inte så insatt alls på gti motorerna då de e så svåra o få tag på så ja får ursäkta min brist på kunskap

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 maj 2016
#9
Måste bara fråga vad det är som skulle vara så krångligt ?! smile


383 Inlägg
22 maj 2016
#10
Inget krångligt med att bygga en mk2vr6, bygg på en 90-91 så blir elen i stort sätt plug and play.

27 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#11
Hahah Njaa ja tänker kmte byta bil då den jag har i stort sett är rostfri.. hur e de o bygga på 89:or då? måste man byta styrbox o grejer?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 maj 2016
#12
Krukan56 skrev:
Hahah Njaa ja tänker kmte byta bil då den jag har i stort sett är rostfri.. hur e de o bygga på 89:or då? måste man byta styrbox o grejer?

ja styrbox måste du byta i vilket fall ... men den tar du ju från bilen du plockar den nya motorn


27 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#13
Vad är det som kan vara krångligt då om alla fästen är detsamma som på mk3:an? Är det väldigt mycket el att dra eller är det krångligt o få vissa delar till o passa??

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 maj 2016
#14
Krukan56 skrev:
Vad är det som kan vara krångligt då om alla fästen är detsamma som på mk3:an? Är det väldigt mycket el att dra eller är det krångligt o få vissa delar till o passa??

svaret på den frågan är att det inte är speciellt krångligt, lite tids krävande är det däremot


27 Inlägg
23 maj 2016
Trådstartare
#15
Har du satt i en vr6:a i en golf 2 elr är det bara en gissning? smile

296 Inlägg
24 maj 2016
#16
CHEEVA skrev:
Måste bara fråga vad det är som skulle vara så krångligt ?! smile

Har du konverterat en bil med 020 till 02A?
Visst är det "bara" att ta alla delar från VR6-bilen och montera i Golfen, men man behöver allting,
Pedalställ, växellänkage med spakställ, bromscylinder, styrsystem och så vidare.

16V är betydligt enklare då den motorn fanns i Mk2, tillsammans med 020.

Men det är en del jobb att byta till vajerlåda,
jag räknar även in allt som krävs för att få den godkänd i besiktning, det gäller ju att byta bromsar och dylikt med.

http://mk2vr6.com/board/viewforum.php?f … 009dda1301


27 Inlägg
24 maj 2016
Trådstartare
#17
kanske e dumt att ge sig på det då. Om ja försöker så måste det lyckas och det är ju inte säkert då om det är jättekrångligt. Om 16v är mycket enklare än vr6 så kanske de e bättre o fortsätta leta efter en och använda den istället?


Sök