Bilen har stått sedan 1988 och har sedan några år tillbaka hängt nerplockad i karossvagga. Planen är att bygga en riktig "street machine" med lite klassiskt stuk. De gamla bladfjädrarna blir utbytta mot calvert racings... Visa mer
Förra helgen kom kardanen på plats, olja fylldes på i motor, låda och bakaxel. Började med att köra upp oljetryck med skruvdragare för att vara på säkra sidan, sen startade vi motorn. Gick osäkert i början men efter den kommit upp i temperatur så gick den stadigt. Nu ska vi lufta bromsarna så vi kan köra runt lite, justera och se så grejerna verkar lira som de ska.
Gjort en hatthylla och varit ute och provkört lite och justerat. Verkar inte vara några stora problem i drivlinan så planen är väl att fortsätta med spackel och slipjobbet så småningom.
Sen sist så har jag lagt etsgrund och slipgrund på hela karossen och alla lösa delar, lackerat skuff och huv invändigt och även dörröppningar. Nu ska vi passa in alla delar sen åker bilen iväg till en som ska spackla och lackera hela bilen!
Slip och lackeringsjobbet drog ut på tiden men nu efter fyra månader så är bilen äntligen hemma igen för fortsatt montage. Trots tiden den varit borta så blev resultatet inte 100% men planen är iallafall att sätta ihop bilen och se så allt annat lirar bra. Har tänkt försöka mig på att våtslipa och polera bilen för att bli av med apelsinskal och rinningar. I väntan på att lacken härdat lite mer så har jag börjat sätta på lite delar. Ny kofångare och renoverade lister och bakljus på plats! Ny tröskellist Nya filtlister Sidorutor, lister och bakre dörrsida på plats.
Senast redigerat av JoelLassis (för 13 timmar sedan)
Snyggt, men trist när det inte blir som man tänkt sig. Mycket går ju att våtslipa och polera, men det är är ju inte det man sett framför sig att man skulle behöva med en nylackad bil
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4