3380
Sök

Volvo 240 anliggning bromsar

88 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu är det så att jag fick en anmärkning av besiktningen angående mina bromsar på 240in. Båda bromsarna på vänster sida fram o bak ligger på hela tiden. Bilen har stått ett tag innan jag tog över den så mest troligt nånting med det som gör att dom låst sig. Har öppnat upp oket och rengjort allt men de blev ingen skillnad. Fått tips om att oken kan ha låst sig, så tänkte pröva med andra ok. Finns bromsvätska i behållaren, men fått tips om att byta vätskan också, vilket jag tänkte göra imorgon. Vet någon vad mer som kan orsaka detta?
Senast redigerat av Grenemark (22 maj 2016)

1 966 Inlägg
22 maj 2016
#2
Hur såg det ut i oken? Fina ytor, inget slitage på kolv/glidpinnar/lopp/damasker? Ojämnt slitna belägg?

Om allt ser skapligt ut så bör du klara dig med att smörja och motionera, självklart ska du byta bromsvätska.

88 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#3
ehedman skrev:
Hur såg det ut i oken? Fina ytor, inget slitage på kolv/glidpinnar/lopp/damasker? Ojämnt slitna belägg?

Om allt ser skapligt ut så bör du klara dig med att smörja och motionera, självklart ska du byta bromsvätska.

Öppnade bara upp oket lite lätt. Särade på oket och kollade lite lätt och borstade bort smuts som låg där. Beläggen var inte jämnt slitna, lite ojämt. Kan det hjälpa att bara byta beläggen? Kanske får öppna upp den helt och hållet och kolla damasker, glidpinnar, och kolv

1 966 Inlägg
22 maj 2016
#4
Då funkar troligtvis inte glidpinnarna som de ska och således räcker det inte med att bara byta belägg.

Ta isär oken och rengör dem grundligt istället för att göra något halvdant som du behöver göra efter ett år eller så.

88 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#5
ehedman skrev:
Då funkar troligtvis inte glidpinnarna som de ska och således räcker det inte med att bara byta belägg.

Ta isär oken och rengör dem grundligt istället för att göra något halvdant som du behöver göra efter ett år eller så.

Får ta isär dom imorgon så återkommer jag. Det går väl att köpa reparationssats till oken?
Senast redigerat av Grenemark (22 maj 2016)

1 966 Inlägg
22 maj 2016
#6
Jag har ingen aning, men 240 har ju tillverkats i så många år att det mer eller mindre måste finnas, tycker man.

132 Inlägg
22 maj 2016
#7
Vad menar du med att "öppnat upp oken"?  Om du särat på
halvorna kan det bli problem med att hitta nya tätningar.
240 har fasta ok, alltså inga glidpinnar som flytande ok har.
Det kan vara så att bromsslangarna är täppta inuti och inte
vill släppa tillbaka trycket, inte ovanligt på gamla bilar.
Jag skulle byta slangar och köpa repsats till oken, rengöra
kolvar och cylindrar och montera kolvarna och deras packningar
med silikonfett.

Sedan kommer luftningen, kan vara ett kapitel för sig på 240.

1 966 Inlägg
22 maj 2016
#8
Hmm, där ser man. Trodde att 240 hade flytande.. Fel av mig.

88 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#9
kgk skrev:
Vad menar du med att "öppnat upp oken"?  Om du särat på
halvorna kan det bli problem med att hitta nya tätningar.
240 har fasta ok, alltså inga glidpinnar som flytande ok har.
Det kan vara så att bromsslangarna är täppta inuti och inte
vill släppa tillbaka trycket, inte ovanligt på gamla bilar.
Jag skulle byta slangar och köpa repsats till oken, rengöra
kolvar och cylindrar och montera kolvarna och deras packningar
med silikonfett.

Sedan kommer luftningen, kan vara ett kapitel för sig på 240.

Då får jag hämta nya slangar imorgon. Angående repsats, är detta rätt? https://shop.klracing.se/sv/artiklar/re … 0-260.html

132 Inlägg
22 maj 2016
#10
Ser så ut men du behöver till fram också. Olika där beroende
på om du har 2- eller 4-kolvsok.
Renovera runt om när du ändå är igång, dumsnålt att bara
åtgärda ena sidan.

88 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#11
kgk skrev:
Ser så ut men du behöver till fram också. Olika där beroende
på om du har 2- eller 4-kolvsok.
Renovera runt om när du ändå är igång, dumsnålt att bara
åtgärda ena sidan.

Ska göra det. Tack så mycket!


Sök