Nu har det äntligen hänt lite med bygget :-)
Jag lägger ut flera uppdateringar i rad men jag lägger datum när det hände.
190720
Åkte ner till garaget vid 12 tiden på dagen och skulle demontera Stötdämparna, så jag kan lämna iväg allt på blästring.
Så jag köpte ett stötdämparverktypå Biltema för vw/audi 17 & 19 mm. Men det passade visst inte ;-) då det är 34mm på dessa. Det har funnits ett verktyg på Biltema för detta. Artikelnr 19-1256, men det finns inte kvar i sortimentet :-( Någon som har i Stockholmsområdet? så slipper jag köra med Rörtång
Jag tog då tag i att byta frontplåt från original till min "nya" frontplåt från en urq. Det skiljer en del på kanten mot stötfångaren. Man ser på denna bild att kanten inte är helt rätt mot stötfångaren. Stötfångaren är lite nertryckt i ovankant.
Här är den biten som jag köpt. först tänkte jag bara byta den biten som skiljer, men jag byter hela denna biten i stället.
Tog ur hela kabelstammen ur fronten INNAN jag kapar :-)
Närbild på originalkanten.
Provmonterar frontplåten i med stötfångaren för att se att allt passar innan jag kapar.
Allt verkar linjera rätt
Här är en stor anledning till att jag byter hela biten jag köpt, original fronten är riktigt rostig runt dragöglan. Den verkar vara uppsvetsad tidigare, och troligen inte rostskyddad så bra.
Mäta 2-3 gånger och kapa 1
Här är frontplåten och en bit av rambenen avkapade
Den gamla bortkapade biten.
Flyttade över hållaren till skivan som ska styra luften rätt till kylaren.
Eftersom det satt en tvärbit fastsvetsad i alla kanter på nya frontplåten så gör jag likadant på bilen. kommer sedan svetsa fast muttrar så att hele den biten blir demonterbar. Det blir mycket enklare att kunna plocka ur motr och växellåda då.
Lite smutsig i ansiktet efter allt kapande ;-) och då har jag iallafall haft en skärm för ansiktet.
Övre/ främre fästena klara
Fortsätter med de nedre. Borrade 3 hål i varje sida och monterade en för stor plåtbit med bult och mutter. Svetsade sedan fast muttrarna.
Slipade rent runt kanten som ska svetsas.
Hängde dit frontplåten, och passade in den så allt sitter rakt. sedan loppade jag fast båda sidorna.
Därefter skruvade jag bort frontplåten och helsvetsade runt hela täckbiten/ locket.
Provmonterar igen och allt ser bra ut :-)
inuti rambenen framifrån
höger sida
Vänster sidan
Frontplåten från ovansidan
Vänster ramben från insidan av motorrummet, höger ser lika bra ut.
Testar med stötfångaren, och nu passar den perfekt. Se skillnaden på övre plastlisten, mot tidigare.
Och med huven på