2506
Sök

Köpråd: Uppåt 300hk med steg 1

43 Inlägg
5 juni 2016
Trådstartare
#1
Jag har tidigare gjort en tråd där jag strävade efter ca 200hk, men ha kikat runt och söker nu uppåt ca 300hk efter steg 1 chip.

Kriterier.
-Pris runt 30 tusen kr innan chip. (30 000)
-Försäkringen så låg som möjligt.
-Bränsleförbrukning så låg som möjligt.
-Turbo.
-Gärna plats för 5 pers.
-Allmänt rolig att köra
-Gärna gått under 20000 mil

Har tidigare kollat på Volvo V40 t4, Saab 9-3 aero (205hk), men hade som sagt gärna köpt något med lite mer hästar.

Volvos T5 motorer går ju att få upp emot 300hk efter steg 1. Där har jag kollat på Volvo S60 och 850 hittills.
Bomba på med förslag, positivt och negativt.
Senast redigerat av PetHee (5 juni 2016)


886 Inlägg
6 juni 2016
#2
Jag brukade också stirra mig blind på effekt, men efter att ha haft några olika bilar så har jag insett att det inte är riktigt så enkelt tyvärr.

Alla bilar du listat är äldre framhjulsdrivna bilar, vilket innebär att de har problem med understyrning, torquesteer och att de spinner bort effekten.

Vikten är också en stor grej när det kommer till körglädje. Lättare bilar är ofta mindre bekväma, men mycket roligare speciellt när det svänger.

Hög effekt och låg förbrukning går inte ihop, försäkringen sticker så fort effekten ökar, speciellt om du är ung.


Vill du ha en rolig bil för runt 30k som tar 5 pers så skulle jag titta på exempelvis Subaru impreza GT. Borde gå att hitta en i hyfsat skick för de slantarna. Med 0-100 på runt 6 sekunder trots ynka 210 hk så drar du de flesta volvos även med mer effekt. Detta eftersom Imprezan är lätt och du har fyrhjulsdrift. Passa på att bjuda upp till rödljusrace när det är blött så kan jag nästan garantera att de hamnar i din backspegel.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

528 Inlägg
6 juni 2016
#3
och en volvo t5 som ger 300hk vid steg ett finns knappt.  Det gäller i så fall den varianten som satt i sena S60.
De äldre varianterna ger INTE 300hk vid steg 1.  Dessutom så får du räkna med att för de pengarna så är motorn säkert inte i nyskick så du får knappt 300hk ens vid steg 3. Jag har varit med ett par gånger när ägarna stått ledsna och sett på när deras "räser" med steg 3 visar sig ha 270/280 hästar vid bromsning. Det konstiga är att de först vid siffran blir ledsen.  Innan dess var de glada och nöjda.    Bilen går ju inte sämre efter en bromsning,

450 Inlägg
6 juni 2016
#4
Det finns visst.
Min v70 2006a med t5 motor och 14000 mil gav 309 hk på hjulen med steg 1 vid bromsning.

Så visst finns de.

528 Inlägg
6 juni 2016
#5
Henrik-N skrev:
Det finns visst.
Min v70 2006a med t5 motor och 14000 mil gav 309 hk på hjulen med steg 1 vid bromsning.

Så visst finns de.

Jo, men om du kollat så hade du sett att den har samma motor som S60 från samma tid.  Dvs, den motorn som just svarar väldigt bra på trimning. En T5 är ju inte samma motor genom tiderna. De skiljer sig åt.

Och nej, eftersom det då rör sig om senare årsmodeller så hittar du svårligen sådana inom den angivna prisklassen.

43 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
#6
Wicca skrev:
Jag brukade också stirra mig blind på effekt, men efter att ha haft några olika bilar så har jag insett att det inte är riktigt så enkelt tyvärr.

Alla bilar du listat är äldre framhjulsdrivna bilar, vilket innebär att de har problem med understyrning, torquesteer och att de spinner bort effekten.

Vikten är också en stor grej när det kommer till körglädje. Lättare bilar är ofta mindre bekväma, men mycket roligare speciellt när det svänger.

Hög effekt och låg förbrukning går inte ihop, försäkringen sticker så fort effekten ökar, speciellt om du är ung.


Vill du ha en rolig bil för runt 30k som tar 5 pers så skulle jag titta på exempelvis Subaru impreza GT. Borde gå att hitta en i hyfsat skick för de slantarna. Med 0-100 på runt 6 sekunder trots ynka 210 hk så drar du de flesta volvos även med mer effekt. Detta eftersom Imprezan är lätt och du har fyrhjulsdrift. Passa på att bjuda upp till rödljusrace när det är blött så kan jag nästan garantera att de hamnar i din backspegel.

Hört att framhjulsdrivet och mycket hästar inte är det bästa, men är det så illa?

Jo har funderat lite på någon subaru eller liknande med, men då får jag nog gå upp lite i pris.


1 192 Inlägg
6 juni 2016
#7
PetHee skrev:
Wicca skrev:
Jag brukade också stirra mig blind på effekt, men efter att ha haft några olika bilar så har jag insett att det inte är riktigt så enkelt tyvärr.

Alla bilar du listat är äldre framhjulsdrivna bilar, vilket innebär att de har problem med understyrning, torquesteer och att de spinner bort effekten.

Vikten är också en stor grej när det kommer till körglädje. Lättare bilar är ofta mindre bekväma, men mycket roligare speciellt när det svänger.

Hög effekt och låg förbrukning går inte ihop, försäkringen sticker så fort effekten ökar, speciellt om du är ung.


Vill du ha en rolig bil för runt 30k som tar 5 pers så skulle jag titta på exempelvis Subaru impreza GT. Borde gå att hitta en i hyfsat skick för de slantarna. Med 0-100 på runt 6 sekunder trots ynka 210 hk så drar du de flesta volvos även med mer effekt. Detta eftersom Imprezan är lätt och du har fyrhjulsdrift. Passa på att bjuda upp till rödljusrace när det är blött så kan jag nästan garantera att de hamnar i din backspegel.

Hört att framhjulsdrivet och mycket hästar inte är det bästa, men är det så illa?

Jo har funderat lite på någon subaru eller liknande med, men då får jag nog gå upp lite i pris.

Framhjulsdrift fungerar om man inte kör en massa rödljusrace. Fram/bak/fyrhjulsdrivet är skitsamma på motorvägen. 300hk skapar ett riktigt gott sug när man ska gasa förbi ett gäng söndagsåkare oberoende av vilka hjul bilen driver på. Däremot känns det mer engagerande att köra bakhjulsdrivet eller 4wd om man gillar att ta kurvor och ha lite kul med bilen. Sedan finns det framhjulsdrivna bilar som är extremt bra på det också (Civic typ r och Megane RS etc) men dessa bilar ligger en bit över budgeten. Subaru Impreza GT tycker jag låter som ett bra val om du hittar en fin. Dock ingen vidare upplevd kvalité i dessa. Då ska man i stället kolla mot BMW men de är tyvärr svårtrimmade.


43 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
#8
Cracksoup skrev:
PetHee skrev:
Wicca skrev:
Jag brukade också stirra mig blind på effekt, men efter att ha haft några olika bilar så har jag insett att det inte är riktigt så enkelt tyvärr.

Alla bilar du listat är äldre framhjulsdrivna bilar, vilket innebär att de har problem med understyrning, torquesteer och att de spinner bort effekten.

Vikten är också en stor grej när det kommer till körglädje. Lättare bilar är ofta mindre bekväma, men mycket roligare speciellt när det svänger.

Hög effekt och låg förbrukning går inte ihop, försäkringen sticker så fort effekten ökar, speciellt om du är ung.


Vill du ha en rolig bil för runt 30k som tar 5 pers så skulle jag titta på exempelvis Subaru impreza GT. Borde gå att hitta en i hyfsat skick för de slantarna. Med 0-100 på runt 6 sekunder trots ynka 210 hk så drar du de flesta volvos även med mer effekt. Detta eftersom Imprezan är lätt och du har fyrhjulsdrift. Passa på att bjuda upp till rödljusrace när det är blött så kan jag nästan garantera att de hamnar i din backspegel.

Hört att framhjulsdrivet och mycket hästar inte är det bästa, men är det så illa?

Jo har funderat lite på någon subaru eller liknande med, men då får jag nog gå upp lite i pris.

Framhjulsdrift fungerar om man inte kör en massa rödljusrace. Fram/bak/fyrhjulsdrivet är skitsamma på motorvägen. 300hk skapar ett riktigt gott sug när man ska gasa förbi ett gäng söndagsåkare oberoende av vilka hjul bilen driver på. Däremot känns det mer engagerande att köra bakhjulsdrivet eller 4wd om man gillar att ta kurvor och ha lite kul med bilen. Sedan finns det framhjulsdrivna bilar som är extremt bra på det också (Civic typ r och Megane RS etc) men dessa bilar ligger en bit över budgeten. Subaru Impreza GT tycker jag låter som ett bra val om du hittar en fin. Dock ingen vidare upplevd kvalité i dessa. Då ska man i stället kolla mot BMW men de är tyvärr svårtrimmade.

Lite så jag tänkte med motorväg och liknande.
Men just nu tänker att jag kan ju lika gärna skaffa mig antingen bakhjuls eller fyrhjulsdrivet när jag ändå köper!
Kikar lite på om det dyker upp någon subaru, men funkar audis fyrhjuls bra med?
Tips annars på bakhjulsdrivet i prisklassen som är roligt? BMW är ju ofta utan turbo tyvärr, vilket hade varit kul.


4 146 Inlägg
7 juni 2016
#9
Skall du bara ha mycket hk i bilen så lär ju S80 T6 passa ganska bra i din budget. 272 hk original. Stor bil dock som bara finns som automat med T6 vad jag sett.

Hade det varit mina pengar så hade jag kollat BMW 540 E39. Exemplar som gått lkite längre kan nog rymmas inom din budget och då får du RWD, V8 samt nästan 300 hk.
Svårt/dyrt att trimma vidare på dock.


1 192 Inlägg
7 juni 2016
#10
PetHee skrev:
Cracksoup skrev:
PetHee skrev:

Hört att framhjulsdrivet och mycket hästar inte är det bästa, men är det så illa?

Jo har funderat lite på någon subaru eller liknande med, men då får jag nog gå upp lite i pris.

Framhjulsdrift fungerar om man inte kör en massa rödljusrace. Fram/bak/fyrhjulsdrivet är skitsamma på motorvägen. 300hk skapar ett riktigt gott sug när man ska gasa förbi ett gäng söndagsåkare oberoende av vilka hjul bilen driver på. Däremot känns det mer engagerande att köra bakhjulsdrivet eller 4wd om man gillar att ta kurvor och ha lite kul med bilen. Sedan finns det framhjulsdrivna bilar som är extremt bra på det också (Civic typ r och Megane RS etc) men dessa bilar ligger en bit över budgeten. Subaru Impreza GT tycker jag låter som ett bra val om du hittar en fin. Dock ingen vidare upplevd kvalité i dessa. Då ska man i stället kolla mot BMW men de är tyvärr svårtrimmade.

Lite så jag tänkte med motorväg och liknande.
Men just nu tänker att jag kan ju lika gärna skaffa mig antingen bakhjuls eller fyrhjulsdrivet när jag ändå köper!
Kikar lite på om det dyker upp någon subaru, men funkar audis fyrhjuls bra med?
Tips annars på bakhjulsdrivet i prisklassen som är roligt? BMW är ju ofta utan turbo tyvärr, vilket hade varit kul.

Audi funkar bra men känns inte heller lika sportiga som exempelvis en BMW. Dessutom är det väldigt svårt att få upp Audin i 300hk. Däremot strax över 200hk går ju billigt och lätt. Bakhjulsdrift och turbo är något som är alldeles för sällsynt tyvärr och väldigt eftertraktat. Vill man ha det så får man troligen leta bland japanska "legender" såsom Supra, S14, Skyline osv. Du vill ha en bil som känns sportig och väldigt snabb. Alla Volvos och Saabar åker tyvärr bort direkt eftersom de är framhjulsdrivna och med överhängande motor som gör att bilarna känns framtunga. Audi quattro får du nog nästan upp och köpa en S4/S6 om du ska ha i närheten av 300hk. Subarun är ett riktigt bra val, den ser frän ut och går som ett skott. Annars är det nog BMW 540i du ska kolla på. 286hk V8, det blir ett ordentligt tryck och det finns bilar inom din budget. 540i är nog vad jag vad valt hur mycket jag än tycker om Subaru. Vill ha lite kvalitékänsla också wink


43 Inlägg
7 juni 2016
Trådstartare
#11
Cracksoup skrev:
PetHee skrev:
Cracksoup skrev:

Framhjulsdrift fungerar om man inte kör en massa rödljusrace. Fram/bak/fyrhjulsdrivet är skitsamma på motorvägen. 300hk skapar ett riktigt gott sug när man ska gasa förbi ett gäng söndagsåkare oberoende av vilka hjul bilen driver på. Däremot känns det mer engagerande att köra bakhjulsdrivet eller 4wd om man gillar att ta kurvor och ha lite kul med bilen. Sedan finns det framhjulsdrivna bilar som är extremt bra på det också (Civic typ r och Megane RS etc) men dessa bilar ligger en bit över budgeten. Subaru Impreza GT tycker jag låter som ett bra val om du hittar en fin. Dock ingen vidare upplevd kvalité i dessa. Då ska man i stället kolla mot BMW men de är tyvärr svårtrimmade.

Lite så jag tänkte med motorväg och liknande.
Men just nu tänker att jag kan ju lika gärna skaffa mig antingen bakhjuls eller fyrhjulsdrivet när jag ändå köper!
Kikar lite på om det dyker upp någon subaru, men funkar audis fyrhjuls bra med?
Tips annars på bakhjulsdrivet i prisklassen som är roligt? BMW är ju ofta utan turbo tyvärr, vilket hade varit kul.

Audi funkar bra men känns inte heller lika sportiga som exempelvis en BMW. Dessutom är det väldigt svårt att få upp Audin i 300hk. Däremot strax över 200hk går ju billigt och lätt. Bakhjulsdrift och turbo är något som är alldeles för sällsynt tyvärr och väldigt eftertraktat. Vill man ha det så får man troligen leta bland japanska "legender" såsom Supra, S14, Skyline osv. Du vill ha en bil som känns sportig och väldigt snabb. Alla Volvos och Saabar åker tyvärr bort direkt eftersom de är framhjulsdrivna och med överhängande motor som gör att bilarna känns framtunga. Audi quattro får du nog nästan upp och köpa en S4/S6 om du ska ha i närheten av 300hk. Subarun är ett riktigt bra val, den ser frän ut och går som ett skott. Annars är det nog BMW 540i du ska kolla på. 286hk V8, det blir ett ordentligt tryck och det finns bilar inom din budget. 540i är nog vad jag vad valt hur mycket jag än tycker om Subaru. Vill ha lite kvalitékänsla också wink

En 540i hade varit riktigt kul, men försäkringen på dem är väldigt hög tyvärr. Kanske får bli subaru ändå då?


886 Inlägg
7 juni 2016
#12
PetHee skrev:
Wicca skrev:
Jag brukade också stirra mig blind på effekt, men efter att ha haft några olika bilar så har jag insett att det inte är riktigt så enkelt tyvärr.

Alla bilar du listat är äldre framhjulsdrivna bilar, vilket innebär att de har problem med understyrning, torquesteer och att de spinner bort effekten.

Vikten är också en stor grej när det kommer till körglädje. Lättare bilar är ofta mindre bekväma, men mycket roligare speciellt när det svänger.

Hög effekt och låg förbrukning går inte ihop, försäkringen sticker så fort effekten ökar, speciellt om du är ung.


Vill du ha en rolig bil för runt 30k som tar 5 pers så skulle jag titta på exempelvis Subaru impreza GT. Borde gå att hitta en i hyfsat skick för de slantarna. Med 0-100 på runt 6 sekunder trots ynka 210 hk så drar du de flesta volvos även med mer effekt. Detta eftersom Imprezan är lätt och du har fyrhjulsdrift. Passa på att bjuda upp till rödljusrace när det är blött så kan jag nästan garantera att de hamnar i din backspegel.

Hört att framhjulsdrivet och mycket hästar inte är det bästa, men är det så illa?

Jo har funderat lite på någon subaru eller liknande med, men då får jag nog gå upp lite i pris.

Ja, som "Cracksoup" säger så är det inte så stor skillnad när man ligger på motorväg redan i rull och gasar, men så fort man vill köra snabbt i en kurva eller gasa från stillastående så är det kass. I vilket fall som helst på de äldre bilarna som finns i prisklassen. Nya framhjulsdrivna är en annan historia.

Snackar vi körglädje så skulle jag titta mot bilar med runt 200 hk men också låg vikt och ett chassie som välkomnar aktiv körning. Att spinna bort framhjul tröttnar man på till slut.

De gamla Imprezorna är inte något under av premiumkänsla direkt nej. Tyvärr är de flesta BMW 3-serie i den klassen sletna som fasen, men hittar du rätt exemplar med minst 2,5-liters motorn så är de skoj. Dock hög försäkring.

Framför allt så gäller det i den prisklassen att ha is i magen och provköra lite olika bilar tills du hittar rätt.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

43 Inlägg
7 juni 2016
Trådstartare
#13
Wicca skrev:
PetHee skrev:
Wicca skrev:
Jag brukade också stirra mig blind på effekt, men efter att ha haft några olika bilar så har jag insett att det inte är riktigt så enkelt tyvärr.

Alla bilar du listat är äldre framhjulsdrivna bilar, vilket innebär att de har problem med understyrning, torquesteer och att de spinner bort effekten.

Vikten är också en stor grej när det kommer till körglädje. Lättare bilar är ofta mindre bekväma, men mycket roligare speciellt när det svänger.

Hög effekt och låg förbrukning går inte ihop, försäkringen sticker så fort effekten ökar, speciellt om du är ung.


Vill du ha en rolig bil för runt 30k som tar 5 pers så skulle jag titta på exempelvis Subaru impreza GT. Borde gå att hitta en i hyfsat skick för de slantarna. Med 0-100 på runt 6 sekunder trots ynka 210 hk så drar du de flesta volvos även med mer effekt. Detta eftersom Imprezan är lätt och du har fyrhjulsdrift. Passa på att bjuda upp till rödljusrace när det är blött så kan jag nästan garantera att de hamnar i din backspegel.

Hört att framhjulsdrivet och mycket hästar inte är det bästa, men är det så illa?

Jo har funderat lite på någon subaru eller liknande med, men då får jag nog gå upp lite i pris.

Ja, som "Cracksoup" säger så är det inte så stor skillnad när man ligger på motorväg redan i rull och gasar, men så fort man vill köra snabbt i en kurva eller gasa från stillastående så är det kass. I vilket fall som helst på de äldre bilarna som finns i prisklassen. Nya framhjulsdrivna är en annan historia.

Snackar vi körglädje så skulle jag titta mot bilar med runt 200 hk men också låg vikt och ett chassie som välkomnar aktiv körning. Att spinna bort framhjul tröttnar man på till slut.

De gamla Imprezorna är inte något under av premiumkänsla direkt nej. Tyvärr är de flesta BMW 3-serie i den klassen sletna som fasen, men hittar du rätt exemplar med minst 2,5-liters motorn så är de skoj. Dock hög försäkring.

Framför allt så gäller det i den prisklassen att ha is i magen och provköra lite olika bilar tills du hittar rätt.

Jo, men har du koll på vad man får en hyfsat fin Impreza för? Om jag behöver lägga ut några tusen till kan jag ju alltid göra det för att få en finare bil. Har inget emot någon av modellerna, bara det inte är en Impreza kombi så.

Något speciellt man ska tänka på när man köper en Impreza? Ofta trasigt eller stor kostnad?


Evildan
7 juni 2016
#14
AUDI A8 4.2?
Faller på dom flesta punkter du satt upp men då du kikar åt BMW540 hållet... wink

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
7 juni 2016
#15
Evildan skrev:
AUDI A8 4.2?
Faller på dom flesta punkter du satt upp men då du kikar åt BMW540 hållet... wink

grymt härlig bil ! det bör TS satsa på !


1 192 Inlägg
7 juni 2016
#16
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
AUDI A8 4.2?
Faller på dom flesta punkter du satt upp men då du kikar åt BMW540 hållet... wink

grymt härlig bil ! det bör TS satsa på !

Kamremmen är vart 6000 mil/5 år va? Har hört att det är ruskigt dyrt på dessa.

Sen självklart är det alltid en risk att köpa 20 år gamla lyxbilar som hade all den senaste tekniken när de släpptes på vägarna. MYCKET som kan gå fel där..


Evildan
7 juni 2016
#17
Cracksoup skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
AUDI A8 4.2?
Faller på dom flesta punkter du satt upp men då du kikar åt BMW540 hållet... wink

grymt härlig bil ! det bör TS satsa på !

Kamremmen är vart 6000 mil/5 år va? Har hört att det är ruskigt dyrt på dessa.

Sen självklart är det alltid en risk att köpa 20 år gamla lyxbilar som hade all den senaste tekniken när de släpptes på vägarna. MYCKET som kan gå fel där..

12000 mil osäker gällande tidsaspekten.
Min -98 som jag ägde 2008 hade ett kamremsbytekvitto från aukt VAG i Dalarna på runt 30papp. Men en normalbegåvad hemmapulare fixar det utan problem.
Fast det är som du skriver en gammal lyxsläde har många felkällor och att det är en gammal VAG-bil underlättar ju inte direkt.
Har sett att W220 säljs för fikapengar, en bil som likt W140 och den genomstabila W126 bara kommer öka i värde om den inte busas sönder.

1 192 Inlägg
7 juni 2016
#18
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
CHEEVA skrev:

grymt härlig bil ! det bör TS satsa på !

Kamremmen är vart 6000 mil/5 år va? Har hört att det är ruskigt dyrt på dessa.

Sen självklart är det alltid en risk att köpa 20 år gamla lyxbilar som hade all den senaste tekniken när de släpptes på vägarna. MYCKET som kan gå fel där..

12000 mil osäker gällande tidsaspekten.
Min -98 som jag ägde 2008 hade ett kamremsbytekvitto från aukt VAG i Dalarna på runt 30papp. Men en normalbegåvad hemmapulare fixar det utan problem.
Fast det är som du skriver en gammal lyxsläde har många felkällor och att det är en gammal VAG-bil underlättar ju inte direkt.
Har sett att W220 säljs för fikapengar, en bil som likt W140 och den genomstabila W126 bara kommer öka i värde om den inte busas sönder.

Nåja är det 12 000 mil så är det ju inget större problem. Har dock absolut för mig att det var 5-6 års tidsintervall..
Har själv varit sugen på en riktig lyxvagn, men det får bli i framtiden när man har någonstans att mecka.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 juni 2016
#19
16 000 mil fick jag reda på att det var av VAG, men jag hade bara en 3,7a


886 Inlägg
8 juni 2016
#20
PetHee skrev:
Jo, men har du koll på vad man får en hyfsat fin Impreza för? Om jag behöver lägga ut några tusen till kan jag ju alltid göra det för att få en finare bil. Har inget emot någon av modellerna, bara det inte är en Impreza kombi så.

Något speciellt man ska tänka på när man köper en Impreza? Ofta trasigt eller stor kostnad?

Jag tror att du kan hitta en hyfsat ok GT för runt 30, om du letar länge och är beredd att åka en bit. Tyvärr finns många sönderkörda Imprezor, så kolla noga, provkör osv. Leta efter oljeläckor(Ventilkåporna läckte på min, trångt som fan men går att byta om man är lite händig). Det vanliga med andra ord.

Rost är ganska vanligt om de körts på vintern, så håll utkik efter det.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök