2565
Sök

Bältessträckare och babyskydd

1 Inlägg
7 juni 2016
Trådstartare
#1
Det är så att jag och min sambo väntar vårt första barn i mitten av juli. Vi äger en V50 09:a, ska koppla ur airbagen om två veckor - nu till min fråga.
Är medveten om att man byter ut laddningen i bältet men hur fungerar det med bältessträckaren? Borde inte det vara ett problem om man mot all förmodan skulle krocka, dras inte bältet åt rejält så att "adaptern" rör sig uppåt? Blir ingen Isofix, utan man spänner fast adaptern i sätet med bältet. Oroar jag mig i onödan?

Denna anordningen tänker vi använda: https://www.youtube.com/watch?v=-YIHMgg … &t=48s

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
8 juni 2016
#2
Du oroar dig i onödan. Enligt mig är det bättre att sätta barnet bak. Lätt hänt annars att man missar att titta på vägen när barnet hittar på nåt (tappar napp, skriker, klabbar med grejer, tappar leksak etc)

/Mattias

Forummoderator
18 003 Inlägg
8 juni 2016
#3
matteeee skrev:
Du oroar dig i onödan. Enligt mig är det bättre att sätta barnet bak. Lätt hänt annars att man missar att titta på vägen när barnet hittar på nåt (tappar napp, skriker, klabbar med grejer, tappar leksak etc)

Håller med. I synnerhet om det är första ungen. Då är man lite hispig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
8 juni 2016
#4
mitt tips är att använda baksätet..     iregel är bara barnstolen ivägen du ser inte backspeglar ordenkligt.
och det blir ett störningsmoment.   men framför allt lita aldrig på en airbag som är urkopplad om den inte är urplockad!

visst den ska inte kunna smälla men med dom krafterna och att faktist vad som helst för konstigt kan hända så skulle jag aldrig våga sätta ett barn där så länge den sitter där!

räcker istort sätt med en del otur så kan man hitta lite spänning som smäller en airbag.   även om den är microskopisk.. varför våga chansa?

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
8 juni 2016
#5
Instämmer med baksätesförespråkarna.
Det är dessutom säkrare då det är längre bak i bilen.
Höger bak är enl svensk forskning säkraste platsen.
De flesta olyckor sker framifrån eller från din vänstra sida.
Ids inte länka statistik men är säker på att klarar ngn av att skapa ett konto här klarar man säker av att Googla.

9 117 Inlägg
8 juni 2016
#6
Ja ställer mig till förespråkarna av baksätesåka. Provade att ha dottern fram ett tag, men man ser inte backspegeln + att man blir distraherad av barnet. Så nu åker dottern alltid i baksätet....


886 Inlägg
8 juni 2016
#7
tallani skrev:
Det är så att jag och min sambo väntar vårt första barn i mitten av juli. Vi äger en V50 09:a, ska koppla ur airbagen om två veckor - nu till min fråga.
Är medveten om att man byter ut laddningen i bältet men hur fungerar det med bältessträckaren? Borde inte det vara ett problem om man mot all förmodan skulle krocka, dras inte bältet åt rejält så att "adaptern" rör sig uppåt? Blir ingen Isofix, utan man spänner fast adaptern i sätet med bältet. Oroar jag mig i onödan?

Denna anordningen tänker vi använda: https://www.youtube.com/watch?v=-YIHMgg … &t=48s

Byta laddning i bältet? Hur menar du då?


Tänk på att det är många nyare bilar sitter sträckare även bak. Dock osäker på hur det är på V50, skulle gissa inte.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

x40
45 Inlägg
11 juni 2016
#8
Baksätet är bättre...
Jag var till Bilia och köpte en sats volvo original iso-fix för höger bak...gick på 150kr, sen 10minuters jobb.


Evildan
11 juni 2016
#9
Sharkfin skrev:
Baksätet är bättre...
Jag var till Bilia och köpte en sats volvo original iso-fix för höger bak...gick på 150kr, sen 10minuters jobb.

Till V70N kostar satsen inkl guiden 315kr hos Bilia i E:A.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
20 juni 2016
#10
Evildan skrev:
Sharkfin skrev:
Baksätet är bättre...
Jag var till Bilia och köpte en sats volvo original iso-fix för höger bak...gick på 150kr, sen 10minuters jobb.

Till V70N kostar satsen inkl guiden 315kr hos Bilia i E:A.

liten kostnad och man slipper dessutom att sätta fast stolen i bilens bälte som verkligen inte är en bra lösning.
man plockar i och ur stolen på några hundra delar mot att stå där och krångla med bältet.

det var länge sen mina ungar var små men då var det inga iso fästen i bilarna och det var ett jäkla krånglande. och stolarna satt aldrig speciellt bra...

har monterat lite iso stolar när jag mekat med bilar
och förjäkla smidigt.

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
20 juni 2016
#11
Growe skrev:
Evildan skrev:
Sharkfin skrev:
Baksätet är bättre...
Jag var till Bilia och köpte en sats volvo original iso-fix för höger bak...gick på 150kr, sen 10minuters jobb.

Till V70N kostar satsen inkl guiden 315kr hos Bilia i E:A.

liten kostnad och man slipper dessutom att sätta fast stolen i bilens bälte som verkligen inte är en bra lösning.
man plockar i och ur stolen på några hundra delar mot att stå där och krångla med bältet.

det var länge sen mina ungar var små men då var det inga iso fästen i bilarna och det var ett jäkla krånglande. och stolarna satt aldrig speciellt bra...

har monterat lite iso stolar när jag mekat med bilar
och förjäkla smidigt.

Däremot tycker jag att det är ett riktigt lågvattemärke att det inte är standard med isofixfästei en 2006 V70! Speciellt då varumärket under så lång tid profilierats som ett genuint säkert märke.
Men jag instämmer med dig, läste någonstans att va 25% av alla bilbarnstolar är felmonterade, med isofixfäste är det närapå elliminerat.
Montera fästet bak på en V70n klarar en halvtam babian som dragit några linor vitt pulver. En skruv tas bort, lyfter på en bit utstansad ljudisolering, lägger dit fästet och monterar en ny skruv samt en mutter. Klart.
Senast redigerat av Evildan (20 juni 2016)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 juni 2016
#12
Kan nån förklara för mig varför Isofix-stolarna bara är godkända till 18kg trots att kidsen helst ska sitta bakåtvända tills de är minst 4 år (och då oftast väger mer än 18kg)?
Jag får antingen köpa 2 nya stolar (2 bilar) eller banta min 3-åring.. sad

/Mattias

886 Inlägg
21 juni 2016
#13
matteeee skrev:
Kan nån förklara för mig varför Isofix-stolarna bara är godkända till 18kg trots att kidsen helst ska sitta bakåtvända tills de är minst 4 år (och då oftast väger mer än 18kg)?
Jag får antingen köpa 2 nya stolar (2 bilar) eller banta min 3-åring.. sad

Gissar att det har mer med själva isofixinfästningen att göra. När isofix togs fram behövdes väl någon slags regel för hur mycket kraft de ska tåla och så utgick man från dåtidens rön om hur länge barn ska sitta bakåtvända.

Som sagt bara en gissning men baserat på min erfarenhet inom fordonssäkerhet så är det inte helt otroligt.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 juni 2016
#14
Det låter ju vettigt, men nånstans på vägen borde detta uppdateras, dags för IsoFix2 kanske? Upp till 30kg eller så?

/Mattias

736 Inlägg
21 juni 2016
#15
Fast barnen drar iväg rejält på längden vid 4 år utan att vikten ökar så mycket. Det känns som att man ska ha ett ganska litet barn om det ska gå att ha dem bakåtvända så länge.

Själv slutade jag att ha sonen bakvänd i framsätet när han lärde sig att lägga ur växeln smile


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
22 juni 2016
#16
Jo, men det är samma problem bak. Min förste grabb är 3 år och 2 månader nu och väger ca 17kg. Det skiljer snart bara en obytt blöja på om han får sitta i Isofix eller inte smile Han sitter bakåtvänd i baksätet och har gjort sen han föddes.
Att vända honom redan känns inte bra enligt alla rekommendationer, så i så fall får jag gå och köpa en till stol utan Isofix.

Det jag mest ställer mig frågande till är om konstruktionen verkligen bara pallar 18kg. Det är ganska rejäla bitar som håller stolen och att de bara skulle tåla 18kg låter märkligt.
Och om inte annat borde det ganska enkelt gå att förstärka och dimensionera upp exakt samma lösning, kalla det Isofix2 och godkänna till 30kg eller så - då försvinner hela problematiken. Vill tillverkarna ha ett glapp för att sälja fler stolar månne?

/Mattias

Evildan
22 juni 2016
#17
Vi har en bakvänd stol från 8kg och uppåt.
Det går även att använda bilbältet och då är den godkänd till 25kg.
Men jovisst skulle det vara skönt med en rejälare isofix som tar 25pannor.

736 Inlägg
22 juni 2016
#18
Som du skriver själv, det är ju inte som att det är helt ok vid 18 kg och inte klarar 18,1 kg. Jag skulle inte vara orolig för att låta honom sitta ett tag till om ni tycker det känns bra. Att köpa en helt ny stol låter verkligen overkill i mina öron. Det finns ju alltid massa rekommendationer till allt, men när min son började få kramp i benen av att sitta dubbelvikt vände jag honom framåt, såklart var det viktigare att han skulle sitta bekvämt än vad någon rekommenderar.

Men det är ju min åsikt wink


Evildan
22 juni 2016
#19
Isofixfäste togs fram initialt av VAG och i Tyskland anses det vara säkert att åka framåtvänd tidigt helt i motsats mot vad svensk forskning påvisar.
Jag kommer inte låta vår dotter likt en bubbleheaddocka sitta framåtvänd innan svensk forskning anser det lämpligt.
Länkar till NTF vilket jag anser vara en väldigt pålitlig källa.
http://www.ntf.se/konsument/default.asp … p;katID=29

Forummoderator
18 003 Inlägg
23 juni 2016
#20
3 år och 18 kilo? Då är kosten ett problem. Inte stolen...

Våra 3 satt bakåtvända till 4 års ålder. Ge och ta lite. När ungen lackar ur ordentligt får man vända. inte förr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök