3638
Sök

Saab 9-3 Går skit efter Limp-Home fixat.

12 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
Tja!
Har en SAAB 93 185hk(T7) som redan när jag köpte den så lös motorlampan. Brydde mig inget om det fram tills att jag lära byta batteri och felkoden som var släcktes för en kort stund. Japp det blev ju en helt annan bil att köra lär jag säga, dock så kom ju motorlampan tillbaka efter 1 minut. Bestämde mig för att fixa felet. "Ställde" tillbaka Limp-Mode och lampan slockna igen. MEN nu går bilen skit, Den är orolig på tomgång vajar mellan 800-1050 varv, Den blåryker som fan och när jag kör så nästan dör den när jag kopplar, den dog tillochmed i en rondell för mig och var trög att starta igen, men när jag kör på 3:an och varvar så fortsätter den att varva lite även när jag kopplar?.

Vad är FEL? Bilen ska väll fan gå bättre när man släckt lampfan!?!? Speciellt när den gick hur bra somhelst när lampan lös? inga som helst problem då... Vill tillägga att jag har felsökt den och det var P1251 (spjällhuset) som var fel. Därav återställningen av limp-home.

Vad kan va fel?
är turbon påväg att ryka?
Är det läckage nånstans?
Oilsludge?
fick bilen en chock?

Jag fattar ingenting.. allting kan inte bara börja gå skit efter jag har åteställt broblemet som fanns?

Vad tror ni experter?

Mvh Fejty

Beautiful car's don't ask for attention!

Trucker
1 421 Inlägg
9 juni 2016
återställt ? du har ju inte gjort något, har du fel på spjällhuset som du får felkod på, så får du antagligen rengöra det, eller byta det, nollställa felkoder, och sen har du fixat felet, en bil går ner i limp-mode för du ska kunna ta dig hem när bilen inte funkar som den ska, inget man kan återställa och tro den ska funka felfritt i ...

så fixa felet så borde bilen funka igen... mest troligt är det att spjällhuset packat ihop, därför går bilen som en påse nötter, dåligt tomgång osv, för spjällhuset som reglerar ingående luft inte funkar som det ska... därav hamnar den i limp-mode...

gör om, gör rätt...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 067 Inlägg
9 juni 2016
Blåryker den så bränner den olja. 

Om det är en bil med GT17 turbo skulle jag kolla upp hur den mår..   GT17 från Garrett är mög och duger som pallbock ........ Ska inte sitta i en bil smile

Sök