it_mutt skrev:
Makemehappy skrev:
it_mutt skrev:
Om det inte gör någon skillnad med urkopplad N75 så går den redan i "limp mode" när det gäller laddet, dvs inte laddar fullt.
Vad säger det? Är som sagt inte så bilkunnig. Kan man redan nu konstatera att jag behöver byta något?
Jag säger det
Lite mer seriöst så är det som så att om inte bilen kan kontrollera laddtrycket (vilket, väldigt enkelt är vad just N75:an gör; ser till att du inte får skenladd/överladd), så väljer bilen att lägga sig på ett lägre laddtryck (0.3...har jag för mig) för att förhindra att du "kör sönder något".
Det jag menar är alltså;
Om du kör en runda med sladden i kopplad (gasar på och så), sen kopplar ur den, och det inte gör någon skillnad på hur bilen beter sig (den blir, för enkelhetens skull; inte slöare), så är bilen i "limp home"-läge. Av någon anledning.
Givetvis är det bäst om du kan dra ut felkoder osv och ev. liveläsa laddtrycket av den enkla anledning att det kan vara "svårt att veta" om man inte vet hur bilen "ska gå".
Det (exempelvis en trasig N75:a) i sin tur påverkar dock inte dina startproblem
Verkligen tack för dina svar, du verkar vara bra kunnig!
Att bilen har varit slö (misstänkt att den inte laddar som den skall) är inget jag har bekymrat mig om direkt. Men detta problem fanns redan innan jag fick ryck problem med bilen. Detta problem prioriterar jag inte just nu
Som sagt, bilen startar 20/20 gånger. Ibland händer det dock att den startar och och sedan dör, då brukar det hjälpa att varva upp motorn lite och sen dör den inte. Men ibland svarar inte bilen på gas vid start, utan den har bara bestämt sig för att dö. Men det händer inte ofta 1/20.
Det jag tycker är konstigt är att den inte svarar på gas vi det enstaka tillfälle, alltså jag kan verkligen ha gasen i botten, men den reagerar inget och dör en sekund efter.
Jag har beställt tändstift, så de ska jag byta, då har ja bytt bränslepump, bränslefilter, och stift.
Då återstår (vad jag har förstått)
LMM
Tändspolar/kablar
Gasspjäll + grundinställning
vakuumlangar
tempgivare
Det jag verkligen verkligen inte förstår är, vad är det som är sönder på bilen som gör att bilen fungerar PERFEKT 1-2 dagar, sen kommer problemet i 1-2 minuter en dag och försvinner igen. Men alltså jag måste understryka att de rycken som bilen får är inte små skakningar under någon längre tid, utan motorbroms ryck (högst i några sekunder under en minut) sen försvinner det när man ibland stänger av bilen och låter den vara och startar igen.?
Så skumt..