I dag var det dax för packningsbyte till grenröret.
Givetvis gick ingenting lätt, och flera pinnbultar och muttrar satt så in i. För att inte
snacka om bulten till avlastningsstaget under grenröret.
Packningen på ettan hade förskjutits nästan 10mm frammåt då ena örat för pinnbulten
lös med sin frånvaro. Inte konstigt att motorn "tickade" och känndes lite slö. Givetvis
glömde jag fota den trasiga packningen.
Skruvade bort fjäderbensstaget och värmeskölden till turbon här hemma.
Då börjas det...
Så här långt visste vi inte vilket helvete det skulle bli!
Passade på att inspektera skicket på underredet.
Än så länge inga problem...
Här börjar det jävlas riktigt och gasverket fick åka fram.
Till slut efter mycket elände fick han loss grenröret.
Enligt mitt beslut så återanvände vi de gamla pinnbultarna. Dels satt några så in i
he#vete att vi inte vågade riskera att dra av någon, och dels var dom i princip lika
fina förutom yttersta delen på gängan som hade liiiite rost. Men lite arbete med
stålborsten så var det sistnämnda problemet löst. Det blev nya muttrar i alla fall.
Hemma igen äntligen och skruvade tillbaks värmesköld och fjäderbensstag.