2820
Sök

typ av motorolja?

2 Inlägg
31 december 2006
Trådstartare
#1
tjena.
har en mondeo st220 04:a som ska in på 12000mila service.
men ja hade tänkt att byta olja:n själv+filter.
någon som rekomenderar en bra olja+vilken typ dvs. hel syntetisk, 5w-40?


(none)
1 725 Inlägg
31 december 2006
#2
Har kört med "Mobil 1" till min 9-3:a som Saab verkstäder häller i.. Men den är ju ganska dyr om man ska fylla på..så fick reda en verkstads nisse som sa att "Gulf olja" är precis lika bra och billiagare då.. Det är samma slags olja fast Amerikansk i stället för den tyska Mobil 1--> (Rätta mig om jag har fel med länderna)

Ett alltenativ på helsyntetisk som även jag kör med nu. Funkar kanon smile

Mvh
Senast redigerat av Braather (31 december 2006)

--Lev i går som det vore i morgon--

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
31 december 2006
#3
Jag kör bara med Pennzoil, bra olja till ett bra pris. Har det till allt dom har det mesta

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

173 Inlägg
31 december 2006
#4
Biltema 5w-40, API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, 10 liter för 500kr. Jag kör med den oljan och byter ofta. Filter från Mekonomen.

mvh

Ölbryggare
339 Inlägg
31 december 2006
#5
Ostsåsen skrev:
Biltema 5w-40, API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, 10 liter för 500kr. Jag kör med den oljan och byter ofta. Filter från Mekonomen.

mvh

Kör själv precis lika, byter var tusende mil..Men då kör ju jag bara långa sträckor åt gången..Hittils har motorn snurrat i 31000 mil i trimmat utförande utan att ngt är bytt!


Örebroare i exil
970 Inlägg
31 december 2006
#6
mr_st220 skrev:
tjena.
har en mondeo st220 04:a som ska in på 12000mila service.
men ja hade tänkt att byta olja:n själv+filter.
någon som rekomenderar en bra olja+vilken typ dvs. hel syntetisk, 5w-40?

Som standard använder vi Mobil S1 5W-40 till alla Fordar på den Ford-verkstaden jag jobbar på. Filtren är av märket Motorcraft.

Men som sagts så är Mobil 1 oljan rätt så dyr. Går bra med vilken annan helsyntetisk 5w-40 olja som helst egentligen. Så länge den håller vettig kvalitet.  Vad gäller filtret. Antingen kliver du in till Ford och köper ett original eller väljer ett från Mekonomen eller Autoexperten. Biltemas filter skall man hålla sig ifrån pga deras överströmningsventil inte fungerar som den ska.

Hej FRA!

Ölbryggare
339 Inlägg
31 december 2006
#7
Kan intyga att biltemas filter absolut inte hålller måttet, den där överströmmningsventilen har varit trasig på dom två biltema filterna jag monterat av bilar. Men även Saabs egna filter verkar ha problem, iaf med missljud i form av tjutande...
Men som sagt, kliver du in på mekonomen lr liknande får du ju ett Mann eller mahle filter, å det är ju bra saker...


Dä ä bare o åk
798 Inlägg
31 december 2006
#8
Spelar egentligen ingen roll vilken olja du häller i så länge den har rätt klassning och viskositet, kolla instruktionsboken för att se klassning och viskositet. Men som sagt köp inte biltema filter skiljer ett par kronor mot orginal och det är inget att "bråka" om.

2 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#9
oki då har ja lite koll på läget.
har ofta köpt plja från shell me deras halex eller va det heter på dom andra bilarna ja har haft o det har vart helt oki. hade en trimmad v40t4:a innan o den hade ja för det mesta shells olja i men eftersom detta är ingen turbo så men e lite vässad ändå så e d bra o vet afrån folk.
tack så mycket allesammans för alternativen det hjälpt emin väldigt mycket nu
TACK O HA ETT GOTT NYTT ÅR PÅ ER!! O FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET



Sök