Halloj!
Volvo 940 ltt -96 med ABS.
Rör, slangar och ok är bytta, samt plockat bort bromsvätskebehållaren för att göra rent den så systemet har alltså varit helt tomt på olja.
Nu efter jag har luftat så sjunker ändå pedalen långt ner. Den är inte "svampig" eller tar lite "då och då" utan endast stum med motorn avstängd och sjunker mer än halvvägs ner och stannar där, när jag startar motorn.
Vi har luftat på följande sätt.
1: En i bilen som pumpar pedal och en som öppnar nipplar, hb, vb, hf, vf, två varv om.
2: När pedalen fortfarande var mjuk så åkte jag o köpte trycksättare till behållaren ("en-mans-luftning") och luftade varvet runt en gång till och lät det verkligen skölja ur, kom lite luft och pedalen blev inbillningsvis lite styvare.
3: Avslutade med att lufta de två nipplarna på huvudcylindern, lite mer luft men fortfarande mjuk bromspedal.
Funderingar.
Kan jag ha lyckats ha sönder huvudcylindern när pedalen gick i botten första pumpningarna? (Pedalen sjunker ju inte hela vägen ner nu utan blir ändå stum ungefär halvvägs ner.)
Kan det vara luft kvar i ABS-pumpen? Jag läste i en annan tråd att någon tipsade om att lufta en anslutning i taget på ABS-pumpen, på samma sätt som man 2-manna-luftar bromsoken fast man öppnar en anslutning i taget lite grann.
Finns ju massor av forumtrådar om just detta, men ingen som skriver hur de löste det...
Några tips?